el-asso Skrevet 16. september 2005 Del Skrevet 16. september 2005 Astronauts experience about 3 G's during takeoff. Although the space shuttle could probably go faster, it is limited to this acceleration because of the trajectory it takes during launch and because 3 G's is considered the maximum G-force the astronauts can withstand and still be able to move their heads and arms enough to control the spacecraft (even though the shuttle is usually computer controlled during launch, the astronauts need to be able to reach the controls if there is an emergency). Kan bekrefte dette. Har selv opplevd 4G i en simulator på Cape Kennedy og det var ett h. bare å løfte hendene. Flytter for øvrig denne til "Teknologi og Vitenskap" Lenke til kommentar
simes Skrevet 16. september 2005 Del Skrevet 16. september 2005 Når du kjasjer med bil(hvet ikke hvilken fart, men tror det er ca gjennomsnittlig) blir du utsatt for ca 70G! Dette var kjansje litt OT men... Bare for å fremstille hvor lite vits det er å svare på poster en ikke har peiling på, må jeg legge til at 70G vil tilsvare en akselerasjon på ~690m/s^2. Det vil si at du ville forandret hastighet over ett sekund med ca. 2500km/t for de som liker det bedre. For at dette skal kunne skje i en vanlig hastighet på 80km/t, må kollisjonen foregå over et tidsrom på ca. 0,032s eller 32ms. Det skjer ikke. Lenke til kommentar
Sky_Hawk Skrevet 16. september 2005 Del Skrevet 16. september 2005 zimen Skrevet 16/09/2005 : 10:11 QUOTE (Sky_Hawk @ 15/09/2005 : 16:47) Når du kjasjer med bil(hvet ikke hvilken fart, men tror det er ca gjennomsnittlig) blir du utsatt for ca 70G! Dette var kjansje litt OT men... Bare for å fremstille hvor lite vits det er å svare på poster en ikke har peiling på, må jeg legge til at 70G vil tilsvare en akselerasjon på ~690m/s^2. Det vil si at du ville forandret hastighet over ett sekund med ca. 2500km/t for de som liker det bedre. For at dette skal kunne skje i en vanlig hastighet på 80km/t, må kollisjonen foregå over et tidsrom på ca. 0,032s eller 32ms. Det skjer ikke. De sa det på MythBusters i går Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 16. september 2005 Del Skrevet 16. september 2005 haha nei det er ikke 3G det er 11G men draktene gjør at kroppen merker bare 3-4G haha komme med 3G LOL Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 16. september 2005 Del Skrevet 16. september 2005 (endret) Når du kjasjer med bil(hvet ikke hvilken fart, men tror det er ca gjennomsnittlig) blir du utsatt for ca 70G! Dette var kjansje litt OT men... Bare for å fremstille hvor lite vits det er å svare på poster en ikke har peiling på, må jeg legge til at 70G vil tilsvare en akselerasjon på ~690m/s^2. Det vil si at du ville forandret hastighet over ett sekund med ca. 2500km/t for de som liker det bedre. For at dette skal kunne skje i en vanlig hastighet på 80km/t, må kollisjonen foregå over et tidsrom på ca. 0,032s eller 32ms. Det skjer ikke. vel, det kan vel skje. jeg har ikke mye peil, men når rekorden er 180 g så er ikke 70 g utenkelig. The most gee forces experienced non-voluntarily is by racing driver David Purley who survived a deceleration rate 173kph to 0kph in 66cm in a crash in Northamptonshire, Britain. This is equal to 179.8 G. He suffered 29 fractures, 3 dislocations and 6 heart-stoppages. (Guinness World Records Endret 16. september 2005 av Snillingen Lenke til kommentar
simes Skrevet 16. september 2005 Del Skrevet 16. september 2005 For å oppnå slike g-krefter må i så fall gutta ha en forferdelig dårlig kompressibel bil, samt at de må kjøre veldig fort og treffe perfekt rett inn i en murvegg. Men greit da, det er visst ikke utenkelig. Sky_Hawk gets my apology. :/ Må forresten bare legge til at Myth Busters er et forbanna ræva program som absolutt ikke bør stoles på som fakta. Måten de utfører eksperimenter er til tider skremmende dårlig. Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 haha nei det er ikke 3G det er 11G men draktene gjør at kroppen merker bare 3-4G haha komme med 3G LOL Okey.... Romfergen opplever en g-kraft på 3G når den tar av: http://128.252.223.112/posts/archives/may9...47543.Ot.r.html Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 For å oppnå slike g-krefter må i så fall gutta ha en forferdelig dårlig kompressibel bil, samt at de må kjøre veldig fort og treffe perfekt rett inn i en murvegg. Men greit da, det er visst ikke utenkelig. Sky_Hawk gets my apology. :/ Må forresten bare legge til at Myth Busters er et forbanna ræva program som absolutt ikke bør stoles på som fakta. Måten de utfører eksperimenter er til tider skremmende dårlig. Men det er fremdeles ett av de morsommere programmene som finnes på TV, sammen med scrapheap Lenke til kommentar
spacekim Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Romfergen har i startøyeblikket ca 1,5 G. Deretter varierer G-kreftene litt, og i en periode, rundt og rett etter SRB-separering ved T+126 sekunder, er de helt nede i 0,8 G. Videre går G-kreftene gradvis oppover til de når maksimum på rundt 3G. Ved dette punktet justeres kraften fra hovedmotorene, hovedsaklig for astronautenes komfort, så man ikke kommer over 3G. Ved returen utsettes astronautene i romfergen på det meste for ca 2G. Mercury-astronautene ble i sin tid utsatt for mellom 11 og 12G. Gemini var noe lavere, og Apollo-astronautene ble ved en perfekt inngangsvinkel- og bane utsatt for rundt 6G med noe slingringsmonn i forhold til fart og om de kom inn brattere enn normalt. Til deg som sa at Apollo 13-astronautene ble utsatt for 12-13G da de gikk rundt månen så er det helt feil. Det du sikter til er manøveren utført i filmen Armageddon. James Lovell, Fred Haise og Jack Swigert ble ikke utsatt for noen G-krefter i det de kom rundt månen, ihvertfall er det det jeg har blitt fortalt av Lovell selv. Tallene for romfergen har jeg fra Rex Walheim så jeg er rimelig sikker på at det stemmer siden han har prøvd selv. Han nevnte forøvrig da jeg snakket med ham at de 2G han kjente under returen var de tyngste han noensinne hadde kjent. Til og med 0,5G kjentes som bly. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Romfergen har i startøyeblikket ca 1,5 G. Deretter varierer G-kreftene litt, og i en periode, rundt og rett etter SRB-separering ved T+126 sekunder, er de helt nede i 0,8 G. Videre går G-kreftene gradvis oppover til de når maksimum på rundt 3G. Ved dette punktet justeres kraften fra hovedmotorene, hovedsaklig for astronautenes komfort, så man ikke kommer over 3G. 8032510[/snapback] De siste 30 sekundene av oppskytningen kalles 3G throteling, har justeres kraften på hovedmotorene ned fra 104,5% til 65%, rett etter det så kuttes hovedmotorene, dette kalles MECO, og tanken separeres. Dette gjøres ikke primært for austronautene, men for lasten de har med opp. 3G ble satt som et parameter når romfergen ble designet, så flere av delene som er med opp i lasterommet er ikke lagd til å tåle mer enn 3G. Astronautene sier selv at det er en rar følelse å bli konstant presset ned i setet (3G = 3 ganger vanlig gravitasjon) og med en gang hovedmotorene kuttes er de i 0G (vektløse) For de som kommer tilbake fra 6 månder++ på romstasjonen er de 2G de får på vei tilbake ganske vondt. Musklene demmes er ikke vant til å bære noe vekt. Derfor kommer har de "ligge-seter" i romfergen til dem Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Når du kjasjer med bil(hvet ikke hvilken fart, men tror det er ca gjennomsnittlig) blir du utsatt for ca 70G! Dette var kjansje litt OT men... 4848132[/snapback] Men dette varer bare i noen millisekunder. Hadde du blitt utsatt for denne G-kraften i en lengre periode (si 2-3 sekunder) så hadde du mest sannsynlig vært helt flat. (70G gjør at en person på 80 Kg "veier" 5600 Kg eller 5.6 tonn) Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Når du kjasjer med bil(hvet ikke hvilken fart, men tror det er ca gjennomsnittlig) blir du utsatt for ca 70G! Dette var kjansje litt OT men... Bare for å fremstille hvor lite vits det er å svare på poster en ikke har peiling på, må jeg legge til at 70G vil tilsvare en akselerasjon på ~690m/s^2. Det vil si at du ville forandret hastighet over ett sekund med ca. 2500km/t for de som liker det bedre. For at dette skal kunne skje i en vanlig hastighet på 80km/t, må kollisjonen foregå over et tidsrom på ca. 0,032s eller 32ms. Det skjer ikke. 4851999[/snapback] Tja er vel ikke så lagt unna sannheten med 32 ms er det vel? Si at den delen av bilen som er framfor deg komprimeres med 1 m (burde være tilnærmet rett for nyere biler vel?). Hvis man da kjører i 25 m/s (ca. 60 mph, som er vanlig i mythbusters hjemland) opplever man ideelt sett en gjennomsnittshastighet på 12.5 m/s under kollisjonen, og vi går utifra at akselerasjonen er helt jevn. Da blir kollisjonstiden t = s / v = 1 m / (12.5 m/s) = 80 ms. Dette tilsier en akselerasjon på a = delta V / delta T = (25 m/s) / (0.08 s) = 32 G. Hvis man da også tenker på at en bilkollisjon tvilsomt vil ha en så jevn akselerasjon (akselerasjonen vil variere både over og under denne verdien) så syns jeg ikke 70 G virker så utrolig, spesielt ikke hvis mythbusters brukte en litt eldre amerikansk bil, som stereotyperegisteret mitt har registrert som ikke så alt for optimalt å sitte i hvis man skal kollidere med en murvegg Alt dette med forbehold om at jeg kan ha tullet til overslagsberegningene mine Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå