Clerion Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Tittel sier sitt. Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Rundt 3G.... Lenke til kommentar
Clerion Skrevet 15. september 2005 Forfatter Del Skrevet 15. september 2005 Rundt 3G.... Ok, takk for svar Lenke til kommentar
mushi Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 trodde det var mer? kan vel fint få 3-4G i et jagerfly Lenke til kommentar
Aleks_r Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Kan fint få 3-4 G i et seilfly og i en berg og dalbane. Det er ikke om å gjøre å bli utsatt for mest mulig G veit du. Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 trodde det var mer? kan vel fint få 3-4G i et jagerfly Man kan da klare mye mer en det i et jagerfly. Med trykkdraktene kan man vell tåle rundt 12G elns tror jeg. Kan nok sikkert lage enda mer krefter, men da vil du fort besvime. Som Aleks_r sier, det er ikke om å gjøre å bli utsatt for mest mulig g-krefter. Lenke til kommentar
TheDarkListener Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Husk at i en romferge er det 3G over lengre tid da, ikke 0,2 sek... Lenke til kommentar
Sky_Hawk Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Når du kjasjer med bil(hvet ikke hvilken fart, men tror det er ca gjennomsnittlig) blir du utsatt for ca 70G! Dette var kjansje litt OT men... Lenke til kommentar
Aleks_r Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 De fleste av dere her ville ha besvimt ved rundt 6 G, hvis dere ikke hadde fått opplæring i puste og stramme-teknikker som jagerpiloter lærer seg. Til informasjon; FLCS i F-16 har en softwaresperre på 9 G, selv om flyets struktur tåler langt mere enn det. Lenke til kommentar
AimAr Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Vet ikke hvor mye G en romferge lager, men i en romferge tåler man betydlig mer G en i et jagerfly. Dette er fordi i en romferge ligger man når man tar av, men i et jagerfly sitter men med hodet opp. Lenke til kommentar
Musty Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 og det er vel ikke i det en romferge tar av at den blir utsatt for flest g. Alle som har sett Apollo 13 burde vite det Der har de vel rundt 12-13 g (husker ikke helt) når de bruker tyngdekraften til månen for å slynge seg rundt den og tilbake mot jorden... Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Så har jo aldri romfergen vært bak månen heller Maks G i romfergen oppleves under takeoff... Lenke til kommentar
Flexo Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Hva mener dere med G? Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Gravitasjonskraften. 1G er det jorden drar på deg hele tiden. Hvis du sitter i en romferge som raser oppover vil gravitasjoskraften øke... Lenke til kommentar
Flexo Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Gravitasjonskraften. 1G er det jorden drar på deg hele tiden. Hvis du sitter i en romferge som raser oppover vil gravitasjoskraften øke... Åjaaaa, selvsagd Lenke til kommentar
Kanetheheatsink Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Tror faktisk det var rundt 13G da Columbia gikk inn for landing Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 (endret) Tror faktisk det var rundt 13G da Columbia gikk inn for landing 13G? Høres veldig mye ut, hvor har du det fra? Astronauts experience about 3 G's during takeoff. Although the space shuttle could probably go faster, it is limited to this acceleration because of the trajectory it takes during launch and because 3 G's is considered the maximum G-force the astronauts can withstand and still be able to move their heads and arms enough to control the spacecraft (even though the shuttle is usually computer controlled during launch, the astronauts need to be able to reach the controls if there is an emergency). If you were in the shuttle during liftoff, the 3 G's would make you feel as though you weighed 3 times more than you normally do, kinda like you do if you've ever been on a roller coaster that shoots you out of the station real fast. Endret 15. september 2005 av Psykopatisk Kaffelefse Lenke til kommentar
joku Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 (endret) Det aleks_r sier her rett. og det det er rundt 8-10 G når den tar av (det jeg har hørt/lest). de har også spesielle drakter på seg. husker ikke hva det heter, men det skal gjøre blod sirkulasjonen lettere når man blir utsatt får masse G grefter. EDIT: måtte rette litt Endret 15. september 2005 av joku Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 alle kilder jeg har sett tilsier 3G. og hvorfor skulle det bli store G krefter ved landing? de lander jo mer eller mindre som vanlige fly gjør? Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 16. september 2005 Del Skrevet 16. september 2005 Det aleks_r sier her rett. og det det er rundt 8-10 G når den tar av (det jeg har hørt/lest). de har også spesielle drakter på seg. husker ikke hva det heter, men det skal gjøre blod sirkulasjonen lettere når man blir utsatt får masse G grefter. EDIT: måtte rette litt Er ikke 8-10G nei, er 3G. De har heller ikke spesielle drakter på seg. Det aleks_r snakket om var jagerflypiloter, som ved krappe svinger i høy fart kan oppleve 9G over lengre tid. De har spesillele trykkdrakter som blir blåst opp, og presser blodet opp til hodet for å forhindre blackout. I tillegg bruker de forskjellige pusteteknikker... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå