Gå til innhold

Hjelp! Bra CPU-Kjøler, stille!


gnoogle

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en cpu-kjøler som kjøler ganske bra, men den må være litt stille. Har vært å sett litt rundt på de diverse net-shoppene, men har fått vite at spesifikasjonene som produsentene skriver angående lydnivå er heller optimistiske. Derfor tenkte jeg at kanskje dere her på hw.no forumet kunne fortelle meg om deres erfaring med diverse kjølere. Er det noen som er stillere enn andre? Og om de ikke koster allverden er jo det et stort pluss. Legg gjerne til en direktelink. Trenger hjelp. Er litt "njub" når det gjelder dette.

 

Jeg har socket 754

Endret av gnoogle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan si at PAPST 19dB 80mm vifter bråker MYE mer enn PAPST 120mm 32dB vifter. 32 dB'en hører jeg ikke, men 80 mm viftene hører jeg godt. 120mm er mye mer stille!

 

Hjelper å si hvilket socket du har om vi skal anbefale deg en kjøler. Selv har jeg en Thermalright XP120 kjøler med en 120mm PAPST 32dB, helt stille og kjøler utrolig bra. :) 30ºC idle, kan komme opp mot 38 om det er varmt. Load holder den fra 42ºC til 48º. (Ved klokk og høyere vCore)

 

EDIT: Jeg har socket 754.

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar
Jeg er på utkikk etter en cpu-kjøler som kjøler ganske bra, men den må være litt stille. Har vært å sett litt rundt på de diverse net-shoppene, men har fått vite at spesifikasjonene som produsentene skriver angående lydnivå er heller optimistiske. Derfor tenkte jeg at kanskje dere her på hw.no forumet kunne fortelle meg om deres erfaring med diverse kjølere. Er det noen som er stillere enn andre? Og om de ikke koster allverden er jo det et stort pluss. Legg gjerne til en direktelink. Trenger hjelp. Er litt "njub" når det gjelder dette.

Skiftet ut min kjøler (Coolermaster Aero 4 Lite),med en slik idag: https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=31967

 

Må si at det ble særdeles stille i kabinettet mitt. :thumbup:

Nå er det skjermkortvifta som står for tur,den bråker plutselig nå.

 

Anbefaler gjerne denne cpu-vifta til de fleste.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Jeg er på utkikk etter en cpu-kjøler som kjøler ganske bra, men den må være litt stille. Har vært å sett litt rundt på de diverse net-shoppene, men har fått vite at spesifikasjonene som produsentene skriver angående lydnivå er heller optimistiske. Derfor tenkte jeg at kanskje dere her på hw.no forumet kunne fortelle meg om deres erfaring med diverse kjølere. Er det noen som er stillere enn andre? Og om de ikke koster allverden er jo det et stort pluss. Legg gjerne til en direktelink. Trenger hjelp. Er litt "njub" når det gjelder dette.

Skiftet ut min kjøler (Coolermaster Aero 4 Lite),med en slik idag: https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=31967

 

Må si at det ble særdeles stille i kabinettet mitt. :thumbup:

Nå er det skjermkortvifta som står for tur,den bråker plutselig nå.

 

Anbefaler gjerne denne cpu-vifta til de fleste.

 

Mvh

Følger det med en sånn boks for å velge mellom 12 eller 5v?

Tenker også på å bytte ut cpu vifta (boxed) til en ny.

Men nå har jeg koblet den til viftestyring og når jeg kjører vanlig windows så tar jeg den helt ned til 1200rpm, hvis jeg skal spille så er det opp til 2200rpm. Bruker Cool & Quiet.

Så da lurer jeg på om det er noen cpu vifte som allikevel er stillere da

:hmm:

Endret av espeneppi
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg er på utkikk etter en cpu-kjøler som kjøler ganske bra, men den må være litt stille. Har vært å sett litt rundt på de diverse net-shoppene, men har fått vite at spesifikasjonene som produsentene skriver angående lydnivå er heller optimistiske. Derfor tenkte jeg at kanskje dere her på hw.no forumet kunne fortelle meg om deres erfaring med diverse kjølere. Er det noen som er stillere enn andre? Og om de ikke koster allverden er jo det et stort pluss. Legg gjerne til en direktelink. Trenger hjelp. Er litt "njub" når det gjelder dette.

Skiftet ut min kjøler (Coolermaster Aero 4 Lite),med en slik idag: https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=31967

 

Må si at det ble særdeles stille i kabinettet mitt. :thumbup:

Nå er det skjermkortvifta som står for tur,den bråker plutselig nå.

 

Anbefaler gjerne denne cpu-vifta til de fleste.

 

Mvh

Følger det med en sånn boks for å velge mellom 12 eller 5v?

Tenker også på å bytte ut cpu vifta (boxed) til en ny.

Men nå har jeg koblet den til viftestyring og når jeg kjører vanlig windows så tar jeg den helt ned til 1200rpm, hvis jeg skal spille så er det opp til 2200rpm. Bruker Cool & Quiet.

Så da lurer jeg på om det er noen cpu vifte som allikevel er stillere da

:hmm:

Jepp,det følger med en slik liten boks(Fanmate?).

Jeg skrudde denne på max og koblet denne igjen på en Sunbeam Rheobus,som jeg regulerer hastigheten med.Dette fungerer kjempebra!

 

Link til Sunbeam Rheobus: https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=23302

 

Mvh

Lenke til kommentar

Zalman CNPS-9500. Den kjøler bedre enn forgjengeren 7700 og er både mindre og lettere. Samt at Zalman kjølerene er meget stille, også på full hastighet.

 

 

Har selv Thermaltake Big Typhoon, og lover deg at den trenger god plass, spesielt over inntaket til viften.

 

Vurderer å kjøpe Zalman kjøleren så fort NetshopOslo får den inn.

 

Spesielt bra er den på AMD sine fester, da man ikke trenger å fjerne den originale festebraketten, men kun feste den på. Dette gjelder også Big Typhoon. Mange andre må man spesialfeste.

Lenke til kommentar
Den kjøleren du linket til der... Har noen erfaringer med den? Hva ligger temp på og sånn? er det et godt kjøp?

Skal også ha ny cpu vifte, den jeg har er boxed, og bråker fælt, men ligger ikke på mer enn 27-37 Grader, og da er den klokka fra 2.2GHz til 2.3-2.4GHz ;)

Zalmanen eller Big Typhoon?

 

bruk google så kommer det opp på begge. Det er også en med begge i en sammenlignings test. Big Typhoon vinner her, men over det hele vil jeg tror at Zalmanen er litt bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...