JBlack Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Kontantstøtten er etter min mening en positiv ting. Det bør ikke være slik at staten skal tvinge alle mennesker til å leve A4 etter statens ønsker, eller tape på det økonomisk. Noen ønsker andre tilbud enn barnehagen. Noen ønsker barnehager med spesielle tilbud. Noen ønsker å være hjemme med barna. Noen ønsker dagmamma. Noen trenger barnehage kanskje kveld eller natt. Det finnes mange forskjellige mennesker med mange forskjellige behov, og ikke alle passer inn i statens A4 form. Derfor er valgfrihet bra, og kontantstøtten er av flere måter å gi valgfrihet på. Men når vi kommer til gruppen innvandrerbarn, så har mange av disse et spesielt behov. Og det er å omgåes andre barn som snakker norsk, og lære seg norsk. I tillegg til at mødrene til disse har godt av å komme seg ut og omgåes norske mennesker og norsk kultur. Her kommer valgfriheten på tvers av dette behovet. Valgfriheten til foreldrene kan gå ut over barna, og når det gjelder barn så har samfunnet et større ansvar for at disses behov ivaretas. Så er spørsmålet, finnes det andre måter å tilrettelegge på slik at innvandrerbarn lærer norsk og å omgås norsk kultur, uten å måtte ta fra valgfriheten til alle nordmenn? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Har ikke noe godt svar på dette. Men personlig tror jeg det er et større problem at mødrene ikke kommer seg ut enn at barna ikke gjør det. Det vil si, hvis mødrene er aktive og lærer seg språket så gjør barna det også. Min erfaring er at innvandrerkvinner ønsker å komme ut i samfunnet, og få utdannelse og jobb, og at deres barn skal bli integrerte i samfunnet. Når kvinnene allikevel blir sittende hjemme er det dels fordi de ikke våger å gå ut, dels fordi de ikke får. Så nøkkelen ligger i at mødrene får språkopplæring og informasjon om det norske samfunn. Det kan man få til ved å lovfeste plikt til slik opplæring, uten å ta fra hverken dem eller andre borgere retten til kontantstøtte. Geir Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 15. september 2005 Forfatter Del Skrevet 15. september 2005 Mødrene er helt klart viktig. Og norsk og samfunnsopplæring virker det nå som om endelig er blitt stuerende tiltak. Men dette varer en liten stund, og når kursene er ferdig så spørs det om det blir noe særlig praktisering, med mindre de kommer ut i arbeidslivet. Og det er som kjent ikke bare lett å få til. Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Barna lærer seg norsk i skolen (worst case senario). Så barn har en reell mulighet for språklig integrering i tidlig alder. Når det gjelder mødrene til disse barna, så er vel språkintegreringen deres kulturellt betinget, i.o.m. at det kommer bla. ann på hvilken kultur de kommer fra. I noen kulturer, bla. fra noen islamske land, så er det ikke sosialt akseptert at kvinner skaffer seg et eget sosialt nettverk utenfor familien. Dermed blir det vanskelig for dem å bli integrert på samme måte som menn fra samme kultur, da de har større mulighet for å bli kjent med naboer, kollegaer osv med norsk språkbakgrunn. Dette har ingenting med kontantstøtte eller ei, og blir umulig å forandre uten å forgripe seg på innvandreres privatliv. Personlig tror jeg det ikke blir noen forandringer, uten at hele kulturen på veredensbasis forandrer seg. Men... hvorfor skulle de forandre seg til vestlig standard..? Det ville være like logisk (ulogisk) som at vestlige borgere i land med slik kultur skulle oppta hele den kulturen og forkaste sin egen. Jeg tror nok heller at man på sikt kommer til å se en gradvis tilpassning fra flere sider ettersom globaliseringprosessen av folkemasser gir stor spredning av kulturer, og at disse på sikt påvirker hverandre. Personlig skulle jeg ønske at innvandrerkvinner i Norge skulle kunne integrere seg bedre språklig (hvis de ønsker det). I andre land som bla. Finnland, Tyskland Frankrike osv så er det pliktig deltagelse på språkkurs for å få oppholdtillatelse. Men her til lands så er det motsatt, det er jo ikke så lett å få språkkurs lengre i alle komuner! Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 15. september 2005 Forfatter Del Skrevet 15. september 2005 Polarbastard, så du mener også kvinnene og språkopplæring er nøkkelen. Og jeg merker at du ikke nevner kontantstøtten, så da er du ikke mot denne i denne sammenhengen? Når det gjelder obligatorisk språkopplæring, så trodde jeg dette var vedatt? Er det noen som har oversikt over status på dette? Innvandrere som kommer fra annen kultur vil selvsagt ha med seg sin kultur hit. Men over tid så er det ønskelig at de tilpasser seg vår kultur også. Og det skjer gjennom påvirkning og tilrettelegging og deltagelse i vårt samfunn. Så her kommer samfunnskunnskap og språk inn igjen. Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Dette har ingenting med kontantstøtte eller ei, og blir umulig å forandre uten å forgripe seg på innvandreres privatliv. Jeg nevnte kontantstøtten.. Men problemet var vel at jeg skrev for tett, uten mellomrom (noe som jeg beklager! Jeg holder på med eksamensforberedelser p.t). Det jeg mente med kontantstøtten var at jeg tror ikke den er utslagsgivende for om "innvandrerkvinner" holder seg hjemme eller ei. Dette gjorde de også før ordningen om kontantstøtten ble innført. Hvis du lever på trygd og har 4-6 unger, så har du ikke råd uansett å sende barna i barnehage. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå