Gå til innhold

Nytt hovedkort til min gamle P4 2,0 ghz.

kongpoppe

Anbefalte innlegg

Har en gammel Dell maskin med P4 2ghz prosessor i. Hovedkortet bruker ikke vanlig ram, men rambus. Så istedenfor å kjøpe 512 mb rambus til 2000+ kr, så tenkte jeg å kjøpe nytt hovedkort og vanlig ram. Prosessoren vil jeg gjerne og ha mulighet til å bytte ut senere.

Men siden jeg er en nesten komplett newbie i bygging av pc, så tenkte jeg å spørre om hjelp her inne. (Har byttet skjermkort og installert noen harddisker, men det er også alt.)

Dessuten så lurer jeg også på om ett nytt hovedkort vil passe inn i mitt gamle towerkabinett? Skruehull og slikt. Og ikke si at jeg burde kjøpe nytt kabinett, hvis ikke det er nødvendig. Er faktisk ganske fornøyd med det jeg har. Skulle gjerne lagt ut noen bilder til hjelp, men sitter i nordsjøen og kommer ikke hjem før tirsdag.

Skjermkortet mitt er AGP, så jeg trenger ett hovedkort som takler det. Dessute har jeg kun ide-disker, og de vil jeg gjerne fortsette med. Har en ide-controller som jeg kan kjøre ide-disker på. Har nemlig endel disker i kabinettet.

På forhånd takk for alle råd og all hjelp.

Endret av kongpoppe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med Asus  P4P800-E DELUXE S478 I865PE,SATA,ATA133,lyd,GbLAN,1394 Demokort gjør du et kjempevalg. Det er det som bl.a. Tom's Hardware testet til å være det som yter høyest av samtlige 865PE-hovedkort.

Prisen? Latterlige 521,-

Dette ser jo bra ut!

Bør jeg og investere i en ny/god PSU? Slik som det ble foreslått i svaret over. Hvilken vil dere foreslå? Trenger ikke masse lys og dilldall, bare god strøm.

Hvilken Ram bør jeg kjøpe? Har ingen planer om overklokking, og prisen betyr en god del.

På Komplett sto det at siden det er ett demo-kort, så fulgte det ikke med kabler og slikt. Trenger jeg å bestille ekstra kabler eller noe annet?

Instruksjonsbok, kan jeg laste den ned fra ASUS sin hjemmeside?

Ser at det er socket 478. Er det en standard P4 socket, og tror dere min P4 2 ghz vil passe der?

Lenke til kommentar
Bør jeg og investere i en ny/god PSU?

Ja, hvis det er Dell Dimension 8200 = 250watt er i minste laget.

Er harddiskene plassert i bunnen av kabinettet, trenger evt. PSU'n lange kabler/ forlenger.

Utseende på det originale hovedkortet gjør at jeg ville ha sjekka nærmere - stor bit er kutta av ene hjørnet, tyder på at noe i kassa kommer iveien for et standard ATX hovedkort. Har du dette kabinettet?

post-24-1126823976_thumb.jpg

Endret av Zink
Lenke til kommentar
Bør jeg og investere i en ny/god PSU?

Ja, hvis det er Dell Dimension 8200 = 250watt er i minste laget.

Er harddiskene plassert i bunnen av kabinettet, trenger evt. PSU'n lange kabler/ forlenger.

Utseende på det originale hovedkortet gjør at jeg ville ha sjekka nærmere - stor bit er kutta av ene hjørnet, tyder på at noe i kassa kommer iveien for et standard ATX hovedkort. Har du dette kabinettet?

Nei, har ikke det kabinettet. Har en Dell Precision 330. Kabinettet er stort som bare F....

Her er en review av pcen når den kom i 2001. http://reviews.zdnet.co.uk/hardware/deskto...10000058,00.htm

Vet ikke om det hjelper noe særlig.

Men det er ett"fulltower" og god plass inne i kabinettet.

http://www.pcworld.no/index.cfm?fuseaction...B57843453AE7F59

Her er en link til pcworlds test.

Og ja, harddiskene er plassert i bunn av kabinett. Men er det noen spesielle psu`er som har lange ledninger?

Er ikke sikker på hvor mange watt den som står i gir.

Lenke til kommentar

Socket 423 er til gamle P4 "Willamette" som var den første (0.18µ) P4 prosessoren. Denne vil ikke passe inn i noe hovedkort solgt de siste tre+ årene.

Så slik jeg ser det har du to alternativer.

#1: Kast ut alt du ikke kan bruke lengre, altså :

-Hovedkort, CPU, RAM, PSU

500 + 1500 + 850 + 400 = 3250,- totalt

#2: Behold/Selg den gamle maskinen komplett (bare ta ut harddiskene) og kjøp en helt ny billig maskin:

500 + 1500 + 850 + 600 + 300 = 3750,- totalt

Så om du oppgraderer må du bytte ut nesten alle delene og sitter igjen med et fungerende system og et ubrukelig i deler men dersom du kjøper en ny maskin i billige deler vil du ha to i funksjonell tilstand.

En annen ting å tenke på er at Dell tidligere brukte sine egne propeteriære (sp?) plugg på strømforsyningen og jeg er ikke sikker når de sluttet med det, så bruk av den orginale strømforsyningen på et nytt hovedkort kan gå galt.

Lenke til kommentar
Socket 423 er til gamle P4 "Willamette" som var den første (0.18µ) P4 prosessoren. Denne vil ikke passe inn i noe hovedkort solgt de siste tre+ årene.

Så slik jeg ser det har du to alternativer.

#1: Kast ut alt du ikke kan bruke lengre, altså :

-Hovedkort, CPU, RAM, PSU

500 + 1500 + 850 + 400 = 3250,- totalt

#2: Behold/Selg den gamle maskinen komplett (bare ta ut harddiskene) og kjøp en helt ny billig maskin:

500 + 1500 + 850 + 600 + 300 = 3750,- totalt

Så om du oppgraderer må du bytte ut nesten alle delene og sitter igjen med et fungerende system og et ubrukelig i deler men dersom du kjøper en ny maskin i billige deler vil du ha to i funksjonell tilstand.

En annen ting å tenke på er at Dell tidligere brukte sine egne propeteriære (sp?) plugg på strømforsyningen og jeg er ikke sikker når de sluttet med det, så bruk av den orginale strømforsyningen på et nytt hovedkort kan gå galt.

OK. Da blir det alternativ 2.

Jeg lar guttungen bruke pc`en til den tar kvelden, og så får jeg kjøpe en ny til ham til jul eller bursdag. Den takler fortsatt de fleste spill, da jeg har ett 6800 LE kort i det. Ikke best oppløsning, men han overlever.

Selv så venter jeg på min nye jobb-pc med Pentium 830d, 2 gig ram, 6800 kort, nesten 500 gig hd, +++. Og for ikke å glemme: min nye 23" HP widescreen.

Gjett om jeg gleder meg. :dribble:

Tusen takk til alle som tok seg tid til å svare/hjelpe meg. :thumbup: Uten dere hadde jeg garantert klønt det til no vannvittig. :p

Så igjen. Tusen takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...