Gorechild Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 Nå er det lenge siden jeg har post'a noe her, men jeg har ikke ligget på latsida de siste 3 årene. Jeg og veninna mi satt og diskuterte diverse kjøleløsninger her om dagen og etter en VELDIG opphetet diskusjon (nesten soffasoving den kvelden på meg) så konkluderte vi med at det ikke finnes god nok kjøling der ute. De fleste vil være fornød med noe sånt som vapo (og den er bra). Problemet er bare den at den kunn gir kulde til cpu. Hva da med gpu (og northbridge for de som fortsatt har det) og i vårt tilfelle en haug med hardisker og masse annet varmt stæsj (selv om det frister så kan jeg ikke klistre på henne en kjøler når vi dikuterer(krangler)) Vankjøling er bra som nr 2, men ikke bra nok. Om man da har en vapo til cpu, peltier og vanblokk på gpu, vanblokker på 8 stk hd, en på HK (northbr), vannblokker på ram, og for å være på den sikre sida en på lydkortet (ja jeg har måttet kjøle den ned en gang for å klare et stepp til på fsb (sprøtt hva man gjør for noen mhz til og å få det stabilt)) dette begynner å bli mye ting (og dyrt) masse slanger (og potensielle lekasjer) og jeg skulle gjerne hatt en måte å ordne dette på som var effektiv og økte kjøle effekten bedre til alle delene. Først tenkte vi på en løsning hvor vi bruker hennes vapo LightSpeed til å kjøle ned vannet i vannkjølingen for å senke temperaturen, min parterte vapo LightSpeed til cpu. Dette er i og for seg en god løsning som ville kunne senke tempen godt over hele systemet, men vi er fortsatt ikke sikker på om dette er en god nok løsning, og kunne godt ønske oss lit feedback fra dere andre der ute. Om noen har andre (og helst bedre) ideer til et totalkjølingsystem (det var et langt ord det) så tar vi gjerne imot dem for å gjøre husfreden usikker i enda en stund. Kompetanse og spenstige (Klin sprø ;-) ) ideer er det ikke mangel på her så dette kan bli et artig prosjekt. Mvh Gørrguttn og prinsessa hans Lenke til kommentar
svingstang Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 hæ?? vil dere kjøle ned vannet til kuldegrader?? frostvæske da?? Lenke til kommentar
Gorechild Skrevet 15. september 2005 Forfatter Del Skrevet 15. september 2005 Må jo tilsette vannet noe som gjør at det ikke fryser (eller bytte ut vannet mot noe som fungerer bedre, men da blir det dyrt) Og kondensisolering sier jo seg selv, dette skal bli KALDT! Den dagen jeg kan ha pingvinfarm inne i kabinettet er jeg glad (pingviner er søte de) Tenkte på noe sånt som å bytte ut radiator nr 1 med en kjøleblokk koblet til den ene vapo'n, så kjøre vannet til alt som vil bli kaldt (i temperaturbasert rekkefølge, varmest først, blir vel gpu north raptor1 og 2, så 7200 diskene, for å ende opp i radiator 2 (nå 1) deretter vapoblokken igjen) Tror dette skulle kunne virke Lenke til kommentar
Empty Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 En waterchiller må være noe for deg. Da kan du kjøle ned vannet til under 0 grader. I stedet for at jeg skal prøve å forklare deg hvordan dette funker så anbefaler jeg å lese denne guiden ifra Overclockers.com og kikke litt innom forumet til Xtremesystems.org og hvis du ikke finner det du leiter etter så er Google veien å gå. Lenke til kommentar
Økonom Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Hvis du har minusgrader på harddiskene, går de nok fort i stykker. Skjønner ikke helt hvorfor du skal ha det, heller. Lenke til kommentar
Gorechild Skrevet 18. september 2005 Forfatter Del Skrevet 18. september 2005 Med den varmen som 8 15000 rpm disker lager i tillegg til raptorene som jeg har bestilt nå, sammen med resten av systemet så er jeg litt i tvil om at det blir så mye under nullpunktet, bruker jo maskina som varmeovn (og kan jo kjøre minusgradvannet inn i radiator i et lite reservoar, som er koblet til en ekstra loop som går til scsii diskene da blir det kjølig men vil ikke ha minusgrader (kan reguleres med størelsen på reservoaret) trenger bare 1 ekstra pumpe da. tenkte å bruke den ene vapo'n som waterchiller, skulle jo kunne gå det (bare motsatt av hvordan en kjøleblokk vanligvis virker) Har bestilt meg et quad cpu HK og 3 cpu til og lurer litt på hvordan jeg lettest løser kjølinga da siden 4 vapo blir litt for dyrt og plasskrevende (4 vannblokker og ene vapo'n som waterchiller?) Lenke til kommentar
MagE Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Det jeg hadde gjort var og vannavkjøle det som gikk, gjerne med peltier og kansje vapo på CPU. Oljekjøle resten utenom harddiskene som jeg ville vannavkjølt normalt. Lenke til kommentar
un0kai Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 angående quad oppsettet så vil heat loaden fra cpuene være alt for stor til at vapoen vil kunne ta unna varmen. Jeg kan ikke si jeg helt skjønner hva du skal kjøle ting ned så voldsomt for?? HDene kan jo kjøles med luft, de vil jo uansett drepe temperaturene dine ved bruk av vann/fase kjøling. Besteløsningen sånn jeg ser det er å ha 2x12cm vifter som blåser ut av kabinettet og ducte fra de over HD og ut i frisk luft.. Så ville jeg brukt en vapo til å kjøle cpu og en til gpu.. evt. vet bruk av sli ville jeg laget en vaterchiller til gpuene..' Ekstremkjøling av quad/server ser jeg ikke poenget med? Lenke til kommentar
lordbiggi Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 og for å være på den sikre sida en på lydkortet (ja jeg har måttet kjøle den ned en gang for å klare et stepp til på fsb (sprøtt hva man gjør for noen mhz til og å få det stabilt) Er ikkje noko ekspert på området men du har vel muligheter til og låse FSBen på PCI kortene. Da slipper du det.. Det du kan gjøre er jo og få kjøpt ein varmeveksler og sette den til og overføre varme fra vannet og over til gassen i Vapo. Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 Hvorfor ikke bare ta det helt ut og bruke LN2? NB, SB og hardisker er gankse unødvednig å kjøle ned for å klokke langt om det er det du er ute etter Ekstremkjøling av ram kan være litt kult da. Og i noen tilfeller nødvendig. Lenke til kommentar
lovehater Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 Saltvann har et mye lavere frysepunkt enn vanlig vann, det vil si at vannet kan holde en temperatur på under 0 C uten å fryse, noe det ikke ville ha gjort uansett siden vannet sirkulerer i slangene. Allikevel så tror jeg at saltvann ikke blir så bra, med tanke at ting vil ruste fortere noe som vil resultere il hyppig skifting av vannblokeer, radiatorer, pumper og muligens tanker. Du ville jo ha en sprø ide... Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 23. september 2005 Del Skrevet 23. september 2005 Saltvann har et mye lavere frysepunkt enn vanlig vann, det vil si at vannet kan holde en temperatur på under 0 C uten å fryse, noe det ikke ville ha gjort uansett siden vannet sirkulerer i slangene. Allikevel så tror jeg at saltvann ikke blir så bra, med tanke at ting vil ruste fortere noe som vil resultere il hyppig skifting av vannblokeer, radiatorer, pumper og muligens tanker. Du ville jo ha en sprø ide... Saltvann er hull i hodet ja. Er jo bare å bruke frostveske om du vil ha noe med tempratur under null. Lenke til kommentar
stoolman Skrevet 23. september 2005 Del Skrevet 23. september 2005 Løsningen er 50% vann og 50% rødsprit. Men hvorfor i hule heiteste skal du ha minusgrader på harddiskene.. et par gode vifter gjør den jobben helt greit.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå