Snillingen Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Newt32 jeg vet at du skjønner at tegningen ikke er en evighetsmaskin, men jeg sier det alikevel. En av reglene til en evighetsmaskin er at den skal kunne utføre mekanisk arbeid uten tilførsel av energi. Solpanel er derfor ikke lovlig. For the record er ikke elektrisk energi fra solpanel gratis. Den er faktisk ganske dyr(den dyreste?) om man tenker pris per kWh. Prisen er vel mellom 2 og 6 kr pr kWh Lenke til kommentar
Newt32 Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Jeez.. blir jo slaktet her. Men takk, har lært en del av dette Lenke til kommentar
Pjakk Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 er ikke hele verden en evighetsmaskin da..? Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 nix en dag sprenges jorden Lenke til kommentar
joda_321 Skrevet 8. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2005 nix en dag sprenges jorden Hele verden er mer enn bare jorden.. Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 nix en dag sprenges jorden Hele verden er mer enn bare jorden.. ja men når jorden sprenges så sprenges unviverset altså universet sprenges en dag eller det imploderer vell Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Tja, dette blir vel ganske høytflyvende spekulasjoner, men mange forskere mener det er høy sansynlighet for at jorda blir grillet av et nærliggende gammautbrudd i løpet av få millioner år. Hvis det slår til så blir sansynligvis 99,99% av artene på jorda utslettet. Inkludert menneskene. Uansett om dette slår til eller ikke så kan jorden også forvente en og annen gigantmeteor ala den som sansynligvis utslettet dinosaurene i løpet av resten av jordas levetid. Om rundt 5 milliarder år er det uansett slutt. Da vil sola ekspandere så mye at jorda til slutt drukner i sola som en isbit i kokende vann. Med andre ord håper jeg romforskninga ikke avsluttes før vi har sendt noen "noas ark"-romskip rundt til mange nærliggende solsystemer. Lenke til kommentar
Newt32 Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 i løpet av få millioner år. Hehe Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 (endret) Simen1 har du noen artikler om emnet(gammautbrudd). jeg googla litt, men fant egentlig bare noen korte artikler og lurte på om du hadde noen lengre artikler om emnet. Hvorfor vil egentlig 9999% av artene dø inkludert menneskene. Vil ikke gammastrålene bare treffe den eksponerte halvkulen og er det ikke mulighet for mennesker/dyr å søke tilflukt i bomberom av betong og bly? eller er det ettereffektene som dreper alle? http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=469481&st=0& Endret 8. oktober 2005 av Snillingen Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Snillingen: Jeg har faktisk en tråd om det her. Newt32: Ja, det er ikke så jeg ser på klokka akkurat Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 nix en dag sprenges jorden Hele verden er mer enn bare jorden.. http://www.aftenposten.no/viten/article1130506.ece Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Snillingen: Jeg har faktisk en tråd om det her. Newt32: Ja, det er ikke så jeg ser på klokka akkurat takker Lenke til kommentar
Pjakk Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 (endret) Tja, dette blir vel ganske høytflyvende spekulasjoner, men mange forskere mener det er høy sansynlighet for at jorda blir grillet av et nærliggende gammautbrudd i løpet av få millioner år. Hvis det slår til så blir sansynligvis 99,99% av artene på jorda utslettet. Inkludert menneskene. Uansett om dette slår til eller ikke så kan jorden også forvente en og annen gigantmeteor ala den som sansynligvis utslettet dinosaurene i løpet av resten av jordas levetid. Om rundt 5 milliarder år er det uansett slutt. Da vil sola ekspandere så mye at jorda til slutt drukner i sola som en isbit i kokende vann. Med andre ord håper jeg romforskninga ikke avsluttes før vi har sendt noen "noas ark"-romskip rundt til mange nærliggende solsystemer. Dette har ikke jeg mye peiling på men virker som du har det hehe.. Hvis sola ekspanderer åssen kan den gjøre det? Vil den få en større masse eller hva kommer til å skje? Edit: eller strekker den seg eller noe? Endret 8. oktober 2005 av santaxx Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 (endret) Hvis sola ekspanderer åssen kan den gjøre det? Vil den få en større masse eller hva kommer til å skje? Massen forblir omentrent den samme (den mister litt hele tiden når den forbrenner og på grunn av solvinden). Ekspansjonen skjer når denne livsfasen med brenning av Hydrogen til Helium tar slutt. (Den går tom for Hydrogen som drivstoff) Da vil den begynne å brenne Helium samtidig som kjernetemperaturen stiger kraftig. Du kan godt kalle det en "termisk ekspansjon". De ytre delene av sola vil bli presset utover slik at overflaten blir mye større. Samtidig vil overflatetemperaturen synke siden den får så stor overflate. Sola vil ekspandere helt til omentrent banen til mars. Sola vil miste lysstyrke og gå fra hvit/gul til rød-oransje. Dette stadiet av en stjernes liv kalles "en rød kjempe". Slike varer bare noen få tusen år før de eksploderer. Men angående vår sol så kan det kanskje skje noe merkverdig. Hvis sola ekspanderer nok til at Jupiter og kanskje flere gassplaneter slukes opp så vil den få nytt hydrogen som drivstoff til forbrenninga. Det kan kanskje redusere den røde kjempen til oransje/gul og mindre størrelse eller kanskje forlenge stadiet som rød kjempe før den eksploderer. Edit: Ja, jeg er en liten "knut jørgen rød ødegård" PS. Er det noen som har peiling på hva som er den gjennomsnittlige tettheten på sola og på røde kjemper? Edit igjen: Sun: Density 1.408 g/cm³, altså bare litt mer enn vanlig vann. Endret 8. oktober 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
Pjakk Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 Flott var en bra, enkel og oversiktlig forklaring.. har lest om det med sola flere ganger før i blader men har aldri skjønnt noe særlig av det. oi det er vel ikke mye? hva er den gjennomsnittlige tettheten på jorden a? Lenke til kommentar
Vt-iversen Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 Jorden vil ikke eksplodere, den vil bli oppslukt av solen! Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 Simen1 har du noen artikler om emnet(gammautbrudd). jeg googla litt, men fant egentlig bare noen korte artikler og lurte på om du hadde noen lengre artikler om emnet. Hvorfor vil egentlig 9999% av artene dø inkludert menneskene. Vil ikke gammastrålene bare treffe den eksponerte halvkulen og er det ikke mulighet for mennesker/dyr å søke tilflukt i bomberom av betong og bly? eller er det ettereffektene som dreper alle? http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=469481&st=0& 1. Hvordan skal du kunne forutse en katastrofe som beveger seg i lysets hastighet? 2. Gammastråler går dypt, men ikke igjennom jorda. Så ja, i første omgang vil nok 50% av jordas befolkning overleve. Problemet er at ozonlag etc. på den andre siden er borte - atmosfæren er ødelagt. Så når ting stabiliserer seg igjen, har man en halvveis grillet klode og en halv atmosfære delt på en hel klode. Man kan jo kansje søke tilflukt i havet eller noe, men "helt greit" vil det ikke akkurat være. Men det *kan* være at en del overlever. Uansett vil det være en skikkelig knekk på menneskelig sivilisasjon, omtrent som en all-out atomkrig, bare uten forvarsel... Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 Perpeetuum mobile er umulig pga. termodynamikkens lover... Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 (endret) Jorden vil ikke eksplodere, den vil bli oppslukt av solen! forskerne sier at universet kommer til å implodere Endret 9. oktober 2005 av MongoMan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå