EJN Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 I et skolediktat her om dagen var det en setning som skapte litt splittelse. Noe i denne duren: "Oljeboring i Barentshavet er uakseptabelt, melder Fiskeri Aktuelt/Fiskeriaktuelt" Fiskeri Aktuelt/Fiskeriaktuelt er altså en avis e.l., og splittelsen oppstod da noen mente at man kunne skrive Fiskeri Aktuelt som tittel på avisen uten at det var feil mht orddeling. Andre mente at Fiskeriaktuelt skulle skrives slik, altså i et ord. Jeg har alltid følt meg ganske stødig på mine orddelingskunnskaper, men jeg var blant dem som skrev Fiskeri Aktuelt i diktatet. Hva er rett? Eller kan man uten problemer skrive det på begge måter? Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 Fiskeriaktuelt. Lenke til kommentar
Gamlemor Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Nå er det et navn, så da er det vel fiskeri aktuelt/fiskeriaktuelt som bestemmer? Lenke til kommentar
RIP Skrevet 16. september 2005 Del Skrevet 16. september 2005 Firmaet "Fiskeri Aktuelt" kan jo fint kalle seg "Fisk Eri Aktuelt" om de vil Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 16. september 2005 Del Skrevet 16. september 2005 Hvis det er et egennavn så er det klart at de kan kalle seg for hva de vil, men korrekt norsk ville selvfølgelig vært fiskeriaktuelt. Lenke til kommentar
Havana Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 (endret) I et skolediktat her om dagen var det en setning som skapte litt splittelse.Noe i denne duren: "Oljeboring i Barentshavet er uakseptabelt, melder Fiskeri Aktuelt/Fiskeriaktuelt" Fiskeri Aktuelt/Fiskeriaktuelt er altså en avis e.l., og splittelsen oppstod da noen mente at man kunne skrive Fiskeri Aktuelt som tittel på avisen uten at det var feil mht orddeling. Andre mente at Fiskeriaktuelt skulle skrives slik, altså i et ord. Jeg har alltid følt meg ganske stødig på mine orddelingskunnskaper, men jeg var blant dem som skrev Fiskeri Aktuelt i diktatet. Hva er rett? Eller kan man uten problemer skrive det på begge måter? La meg gjette du har også nettopp begynt på Gk allmen, haha.. jeg skrev det med binde strek Endret 17. september 2005 av Havana Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 La meg gjette du har også nettopp begynt på Gk allmen, haha.. jeg skrev det med binde strek ehemm... siden vi nå er inne på temaet orddeling, synes jeg det er på sin plass å påpeke at bindestrek skrives i ett ord Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå