Gå til innhold

ekstern hd konfigurering/partisjonering

p-chi

Anbefalte innlegg

har en nøtt å knekke.

skal til england og studere, skal kjøpe en mac powerbook g4 der.

måtte også ha en ekstern harddisk, og har kjøpt en lacie d2 extreme hd with triple interface, 200 gb.

ville kjøpe disken her, for å kunne ta med meg all musikken jeg har liggende på pcen min her hjemme.

så hvordan skal jeg konfigurere disken?

har skjønt at fat 16 og fat 32 har problemer med store filstørrelser, stor bakdel når jeg skal holde på med videoredigering, og at et annet format er bedre for mac.

så er det det med os og ms-dos..

dere skjønner kanskje at jeg ikke har peiling, så om noen har det, fint hvis dere forklarer i detalj.

tenkte kanskje jeg kunne sette av 40 gb til musikk,dele opp i 2 partisjoner og konfigurere den ene som ren mac harddisk og den andre slik at den kan leses og skrives av begge?

håper på svar fort, jeg drar på lørdag! :S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde samme "problem" jeg også. Det jeg gjorde var å partisjonere disken i to, en FAT32/NTFS partisjon og en tom partisjon. Det du så gjør er å kopiere over alt du skal ha fra din Windows maskin over på FAT32/NTFS partisjonen (velg NTFS dersom du har filer over 4Gb). Når du har kopiert over alt kommer den "vanskelige" og kanskje litt tricky delen.

Anbefaler egentlig at du tar deg en tur til den lokale Mac-butikken - gjerne der du kjøpte LaCie disken. Det som kommer nå kan være litt tricky og du kan risikere å miste partisjonene. Du må nå opprette en HFS+ partisjon (tror det følger med programvare sammen med disken din) for å så kopiere over alt stæsjet ditt til denne. HFS+ er det filsystemet som fungerer best med Mac, prøvde en stund å ha FAT32 på min eksterne disk men det fungerte ikke alltid like bra (iTunes ble treg o.l.). Når du har gjort dette kan du egentlig slette FAT32/NTFS partisjonen og "forstørre" HFS+ partisjonen så du får bedre plass.

Lykke til! Fortell gjerne hvordan det gikk.

Lenke til kommentar

ah.. skjønner :)

skal prøve det i morra og rapportere tilbake.

det eneste jeg ikke skjønner er hvordan man lett kan kopiere fra fat32 til hfs+, når man ikke kan kjøre det fra pc og rett over til hfs+ konf. hd... men jeg stoler på deg! hehe

det vil vise seg :)

mange takk!

Endret av p-chi
Lenke til kommentar
det eneste jeg ikke skjønner er hvordan man lett kan kopiere fra fat32 til hfs+, når man ikke kan kjøre det fra pc og rett over til hfs+ konf. hd... men jeg stoler på deg! hehe

det vil vise seg :)

Derfor jeg nevnte det med Mac-butikk! :p Dersom du skal kopiere fra NTFS/FAT32 og til HFS+ *må* dette gjøres på en Macintosh. Mac har ingen problemer med å lese fra NTFS/FAT32, men våre kjære venner fra Redmond har null støtte overhodet hva gjelder HFS+ så det lureste er at du bruker en Mac når du gjør NTFS -> HFS+ kopieringen.

Lenke til kommentar

15" superdrive, og oppgradere til 1 GB minne, ifølge kurslederen min hehe

hadde tenkt til å ta 17" eren, men han sa han hadde hatt den, at litt større skjerm ikke var vært de ekstra pengene, at den var stor å drasse rundt på, og at man uansett kunne koble en ekstra skjerm på 15" eren om man hadde behov..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...