Haraldson Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Det kommer som en følge av at folk tenker mer og mer på seg og sine nærmeste, og ikke klarer å se utafor sin egen dørstokk. Derfor føles det kanskje som tvang for noen - men det er vitterlig frivillig. Lenke til kommentar
Aleks_r Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Vel. Hvor mye folk klarer å se utenfor sin egen dørstokk eller ikke får jeg la dem vurdere selv. Operasjon Dagsverk har hele tiden dreid seg rundt det faktum at dersom man appellerer til sympatien hos folk, så vil de gjøre noe for å hjelpe til. Det er i og for seg en god mening bak hele OD, men i det siste har det møtt mye motstand fordi det ofte har føltes som en tvang fordi moralistene sier at man skal gi penger, ellers er man et dårlig menneske. Jeg ga personlig ikke ett eneste øre til innsamlingsaksjonen etter tsunamikatastrofen i Asia, fordi jeg ikke følte at jeg hadde lyst. Sa jeg det offentlig, ble jeg straks bombardert av folk som mente jeg var et dårlig menneske og så videre. Er jeg et dårlig menneske fordi jeg ikke hadde lyst å gi? Nei, det tror jeg ikke. Jeg tror heller ikke at de som velger å ikke delta på OD, ved enten å heller delta på diverse opplegg skolen har laget for å "straffe" de som ikke betaler, eller ved å rett og slett ikke gi noenting, er egoister eller dårlige mennesker. Jeg tror heller det er mennesker som vil gi penger fordi de selv føler at de må, ikke fordi noen andre tvinger dem til det. Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Sa heller ikke at alle bare skulle få de 300 kronene? Hvis du gjør en liten innsats og skaffer deg en strøjobb som varer én dag har du de 300 kronene ++. På min skole har vi dessuten en slags arbeidsformidling gjennom skola, slik at om man ikke finner seg en jobb, kan skola hjelpe til. Strøjobb? 300kr? Må være et rikmans nabolag. Ikke faen om jeg orker og arbeide for noe som jeg ikke vinner noe på Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 300 kr = sånn ca. 3 timer med arbeide. At du ikke gidder å ofre 3 timer av din tid fordi det ikke gir deg penger i kassa er ditt valg, men helvete så egoistisk jeg syns det er. Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 300 kr = sånn ca. 3 timer med arbeide. At du ikke gidder å ofre 3 timer av din tid fordi det ikke gir deg penger i kassa er ditt valg, men helvete så egoistisk jeg syns det er. Jeg bor ikke i et rikmans strøk, sikkert bruke halve dagen på 100spenn. Og synes du jeg er så hælvettes egoistisk, så kan du springe rundt en dag med strøinga di. Lenke til kommentar
Aleks_r Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 300 kr = sånn ca. 3 timer med arbeide. At du ikke gidder å ofre 3 timer av din tid fordi det ikke gir deg penger i kassa er ditt valg, men helvete så egoistisk jeg syns det er. Jeg vil også ha en jobb der man tjener 100 kroner timen. Lenke til kommentar
bortevekk Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 300 kr = sånn ca. 3 timer med arbeide. At du ikke gidder å ofre 3 timer av din tid fordi det ikke gir deg penger i kassa er ditt valg, men helvete så egoistisk jeg syns det er. Jeg vil også ha en jobb der man tjener 100 kroner timen. Er du over 18 så er ikke det så veldig vansklig da Lenke til kommentar
Gamlemor Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Men det er ikke mesteparten av personene som blir dratt ut i OD. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Vel, ok, nå er jeg 18 og det er muligens enklere for meg å få denne lønna enn folk som ikke er 18. Uansett burde dere kunne presse opp prisen om dere sier det er for et godt formål. Bundy: Jeg bor ikke i et «rikmanns strøk». Strøjobber er ikke bare å klippe plenen til den rike naboen osv, om du trodde det. Lenke til kommentar
Aleks_r Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Vel, nå er jeg også atten. Har enda ikke funnet jobb med timelønn som passerer 100 kroner. Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 (endret) Vel, ok, nå er jeg 18 og det er muligens enklere for meg å få denne lønna enn folk som ikke er 18. Uansett burde dere kunne presse opp prisen om dere sier det er for et godt formål. Bundy: Jeg bor ikke i et «rikmanns strøk». Strøjobber er ikke bare å klippe plenen til den rike naboen osv, om du trodde det. Klippe gress, strø greefrø elns. eg e nordlending, vi gjør det me traktor! Saua te gresse. å traktor te strøinga. Endret 15. september 2005 av Bundy Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 (endret) Nok av butikkjobber og lignende her der folk tjener godt over 100 i timen... Jeg har tariff, som ligger rundt 100, men jobber bare hver lørdag, og det blir ikke mer enn 2000 i måneden. Men var vel egentlig ikke dette tråden skulle handle om. Jeg regner med at jeg skal jobbe på Intersport torsdag den 27/10. Haha, Bundy: En strøjobb trenger ikke å ha noen ting med å strø/klippe og gjøre. Det kan vel grovt oversettes til «småjobb» - dvs. at du sikkert greier å finne deg en eller flere småjobber rundt omkring som gir litt inntekt. Endret 15. september 2005 av Mr.Berg Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Er med på dette på Porsgrunn VGS, der jeg går. Nå i år som jeg har deltidsjobb tenker jeg at jeg vil jobbe der i anledningen. Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Haha, Bundy: En strøjobb trenger ikke å ha noen ting med å strø/klippe og gjøre. Det kan vel grovt oversettes til «småjobb» - dvs. at du sikkert greier å finne deg en eller flere småjobber rundt omkring som gir litt inntekt. Jeg snakker dialekt, for meg blir det "Småshitjobba" Lenke til kommentar
Passasjer Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Det Mr.Berg har sagt. Det er helt greit at du synes det er et fint opplegg, men kom faen ikke og tving på oss ditt syn. Det er fint med de som er glade for å hjelpe andre i fattige land, men jeg er ikke en av de, og da skal jeg faen meg ikke tvinges på meningen. Berg, du kan jobbe så mye du bare orker til inntekt for andre, ja, du kan til og med gi av dine egne penger, men du skal respektere andre som ikke vil. Lenke til kommentar
Chasseur Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 hvordan tjene 300 kroner på noen få timers arbeid, til OD dagen. 1: Få rektor/lærer til å skrive under på en alpp om OD osv. 2: Snakke emd sjefen på rimi, kiwi, osv, kafeer, kiosker, butikker, osv. 3. jobbe i 4-6 timer, og ofte i tilleg få noe gratis fra butikken. 4. Bli glad og ha god samvittighet. Og, jo, det er egoistisk å ikke gidde å jobbe i 3-6 timer, for å mulignes redde ett liv. DET ER EGOISTISK. I repeat, slik at dere alle kan få det med dere, det_er_egoistisk. egoistiskegoistisk. Og, norks ungdom har det for godt. Dere (inkl. meg) har godt av å jobbe en skarve dag i året. Dere sitter sikkert å klager på at skolen er såp kjedelig og ensforma, så gjør noe med det davel. Og, Back to topic: jeg regner med at jeg jobber på ankerløkken lys og data (sær blanding), eller på en kiosk eller butikk. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 (endret) @Mongo: Så ikke pålegg meg å respektere andre som jeg ikke har respekt for. Vel vel, ha det fint i din lille boble. Edit: Eirikeb Endret 15. september 2005 av Mr.Berg Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Og, jo, det er egoistisk å ikke gidde å jobbe i 3-6 timer, for å mulignes redde ett liv. DET ER EGOISTISK. I repeat, slik at dere alle kan få det med dere, det_er_egoistisk. egoistiskegoistisk. Og, norks ungdom har det for godt. Dere (inkl. meg) har godt av å jobbe en skarve dag i året. Dere sitter sikkert å klager på at skolen er såp kjedelig og ensforma, så gjør noe med det davel. Javel.. Hvem har sagt at vi MÅ gjøre noe? Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Bundy: Om dere hadde hatt et snev av omtanke for andre som ikke har det så godt, samt et snev med samvittighet, hadde dere selv tenkt det. Lenke til kommentar
Chasseur Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 (endret) ikke jeg? Men det virka som flere tidligere i tråden sa det sånn. beklager virkelig hvis jeg ikke skjønte at du ikke måtte det.' EDIT: hein . Og, fisken er oppdatert Endret 15. september 2005 av Eirikeb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå