Christian_ Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 (endret) Jeg har nå holdt på med PHP en stund og føler at jeg takler det ganske bra nå. Og ettersom det jeg har forstått er ikke Visal Basic scripting så helt gresk sammenliknet med php. Det kunne vært greit å lære seg å lage egne "programmer" som jeg kan kjøre istedefor å måtte lage det med php. Jeg har da derfor et par spørsmål: 1. I PHP har man jo php.net som et fint oppslagsverk for å finne funksjoner ol. Har Visual Basic noe lignende? 2. Hvilke programer må jeg bruke for å lage visual basic program? Jeg vil lage program som jeg kan lage .exe filer med slik at de kan åpnes av alle. 3. Går det ann å koble Visual Basic opp mot en MySql database på nettet? Isåfall hvordan? 4. Jeg er også på utkikk etter guider, helst norske, men engelsk skal jeg vel også klare. Takker for alle svar Christian EDIT: Leifer Endret 14. september 2005 av chs89 Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 Du trenger Visual Basic for å lage Visual Basic -program. Lenke til kommentar
Christian_ Skrevet 14. september 2005 Forfatter Del Skrevet 14. september 2005 Ok, noen spesiel version jeg må ha for å gjøre det jeg vil? Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 (endret) Du kan godt si PHP og Visual Basic har store likheter, men rent syntaksmessig ligger nok C/C++ nærmere PHP enn Visual Basic. En bør jo òg bemerke seg at PHP er et skriptspråk, mens Visual Basic er et programmeringsspråk, hvilket er en vesentlig differanse. Mens man i PHP genererer en HTML-side og mottar kommandoer via HTML-forms og liknende, bruker man som oftest et GUI i VB. Da kreves det en litt annerledes tankemåte på hvorledes brukergrensesnittet skal utformes. Hva oppslagsverk angår, er jo muligens MSDN et alternativ, skjønt det finnes hauevis av forskjellige viddekkende så vel som spesialiserte sider for Visual Basic. Målt i antall programmerere, tør jeg påstå at akkurat BASIC og dens ymse dialekter er en av de største programmeringsspråkene, hovedskalig grunnet dens enkelhet og fokus på effektive og raske programmeringsfaser. Det finnes flere kompilatorer - programmer som oversetter BASIC til maskinkode datamaskinen forstår. Den vanligste av Microsoft-variantene er kan hende Visual Basic 6, men denne dialekten er dessverre på vei ut til fordel for Visual Basic .NET (som i sin tur sannsynligvis, etter språkendringene å dømme, skal erstattes av C#). .NET er nok mer fremtidsrettet dersom du ønsker å jobbe i Microsoft-miljøer, og kan faktisk portes til andre språk (jf. Mono) òg. Det er nok heller ikke det eneste problemet med VB6, for uheldigvis kan det være temmelig vanskelig å få anskaffet seg denne VB-versjonen. For .NET derimot, kan du faktisk få språket helt kostnadsfritt via Open Source-alternativer skrevet i .NET, eksempelvis SharpDevelop. Du kan naturligvis benytte denne versjonen om du først og fremst ønsker å teste Visual Basic, men bemerkt at denne versjonen ikke støtter kompilering til EXE, kun OCX. I Visual Basic 6, og .NET for øvrig, kan du formodentlig koble deg til en mySQL-database med hjelp av en ODBC-Driver for formålet, men jeg har dog aldri testet dette og jeg kan ikke garantere at det vil fungere etter dine behov. Men jeg skulle tro det meste er implementetert og støttet. Skulle du sikte deg inn på Visual Basic 6.0, kan jeg blant annet anbefale denne norske guiden samt dens engelske sidestykke, men en dertil egnet bok kan nok være å foretrekke. Skjønt, det er på ingen måte noe problem å lære seg Visual Basic via eksempler og guider på nett - selv har jeg aldri anskaffet meg en Visual Basic-bok ei lest i en. Endret 14. september 2005 av aadnk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå