krokodille Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 Hei! Jeg har tenkt litt på å kjøpe meg en basspakke fra megabillig.com, jeg er igrunn ikke så utrolig kresen på lyden da jeg antakelig ikke skal ha denne bilen for alltid, budsjettet har i tillegg blitt mindre ettersom jeg er en utrolig dårlig "pengesparer", så det jeg er ute etter er noe som spiller høyt, og godt nok, har komp.sett fra før så trenger bare bassere og forsterker. Jeg er for tiden i en slik situasjon at ingen pris er for lav . Men i hvertfall, det jeg egentlig lurer på er følgende: -Blir lyden (Lydkvalitet eller SPL) dårligere ved å sette elementene i kasser, med membranet inn? -Hvordan vet jeg kassevolumet, hvis jeg skal montere elementen med membranet inn i kassen? forresten, pakken fra megabillig.com er http://www.megabillig.com/index.php?page=p...cat2=47&id=1428 Takk Lenke til kommentar
wunderbaum Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 Syns den butikken der så litt sånn jalla ut. Men uansett... Vent på Jalla, han veit hva han prater om (som alle sier) Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 (endret) Først må jeg si takker for tillitten Og så må jeg si FY skam! Ikke nok med at vi har fått en gjeng røde nisser til å styre landet, effekten viser seg allerede med direkte svekkelse av norsk økonomi, hehe Neida, du kan handle hvor du vil for meg så lenge du tror du blir fornøyd. Sakene der er aldeles ok de, men personlig mener jeg RF er oppskrytt og overprisa. Skulle jeg anbefalt noe ville det bli ett element ES serien til Hertz eller Morel Elate sammen med en DynaBel BF0804 eller noe grøvere. Husk at du må ha kabler også. Dette eter fort på seg til drøyt 1.5 tusing med de dimensjonene du trenger for å fore disse ENORMT! tungdrevne elementene med effekt. F.eks ville èt Morel Elate 10" element spilt 4dB høyere enn disse ved samme effekt til rådighet. Tallet sier kanskje ikke så mye men skal RF'ene opp på samme nivå må de ha over det dobbelte av effekten som Morelelementet får tilført. You do the math... Bedre med ett skikkelig element enn to dårlige... Om du likevel skulle gå for det du har satt opp her så spiller det liten trille med volumet i lukka kasse om det avviker en liter eller tre. Lydkvaliteten vil nok ikke lide nevneverdig ved montering av magneten ut, men herom strides de lærde litt. Selv er jeg en tilhenger av teorien om at alle fysiske hindringer mellom membranen og øret introduserer feilkilder. Og i en bil er det rett mange av disse, hehe Endret 14. september 2005 av Jalla Lenke til kommentar
krokodille Skrevet 14. september 2005 Forfatter Del Skrevet 14. september 2005 Tusen takk for svar! Nå har jeg allerede dratt kabler til den gamle basseren min som desverre tok kvelden... Men jeg får vel ikke noe som spiller fra morel med forsterker for lignende pris?? Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 Er redd for at du ikke får noe liknenede som de RF sakene i det heletatt fra Morel, og bra er det, hehe Kvalitet koster som sagt, men jeg vil på det sterkeste anbefale å se på andre alternativer. Hertz's ES serie vil jeg tippe ligger og vaker på rett over tusenlappen, men dette er jeg dog noe usikker på. Kombinerer du denne med en DynaBel, Helix eller aller helst Audison vil jeg tro du får et mye mer vellydende og høytspillene oppsett. Og ikke minst mye mer for pengene! Hør her for mer info om dette og forhandlere nær deg Lenke til kommentar
krokodille Skrevet 15. september 2005 Forfatter Del Skrevet 15. september 2005 Nå har jeg tydelig bevist før at jeg ikke er ekstremt god til å dimensjonere forsterker i forhold til elementet:p så litt hjelp hadde vært flotters.. hadde du giddi å funnet frem et basselement og en forsterker for meg, så hadde jeg blitt veldig takknemmelig! Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 (endret) Tja... Har du forsterker til høyttalerne fremme da? For en marginalbudsjett vil nok en DynaBel BF0804 gjøre en hederlig jobb. Skal du opp et hakk bør du se litt på Helix og Audison på denne sida. Deretter kan du høre med Musical Transparency hva de tar for en eller to Hertz ES 250D og om du får sakene levert fiks ferdig i kasse. Anbefaler også å vurdere Morel Elate 10". Skulle jeg valgt meg forsterker for kun èn sub og mulighet for å drive komponentene fremme i bilen ville det blitt en Audison SRx3. Er målet kun å drive èn sub, men med mulighet for å kunne koble på en til vil nok Audison SRx2S være et godt valg. Alternativt vil nok også Helix Dark blue være et ok valg i begge tilfeller, men du må da være bestemt på om du skal ha to Hertz 250D suber eller èn 250 da D'en indikerer 2 ohms DVC konfig som tilsier oppkobling i 2 eller 8 ohm for èn og 2 og 4 ohm for to suber. Bottom line: Tror du at du skal kunne greie å leve med èn sub så gå for enten en Elate 10" eller en 250D på den av forsterkerne du ser deg råd på å kjøpe av SRx3 og Helixen. Er du bestemt for å ha to så gå for SRx2S'en og to av de nevnte elementene. Endret 15. september 2005 av Jalla Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå