Sveini Skrevet 13. august 2002 Del Skrevet 13. august 2002 Prosessoren min er en AMD Athlon 2100+ og temperaturen er på nesten 80c* hele tida. noen som kan hjelpe. Lenke til kommentar
fondus Skrevet 13. august 2002 Del Skrevet 13. august 2002 skaff deg en bedre kjøler! Lenke til kommentar
Sveini Skrevet 13. august 2002 Forfatter Del Skrevet 13. august 2002 Har ikke råd. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xQBEIgcH Skrevet 13. august 2002 Del Skrevet 13. august 2002 Hvilken temperatur avleser bruker du? Bios er som regel den som er nærmest den egentlige tempen, pluss/minus 5 grader eller noe sånt. I tillegg kan det være en idé å legge på litt Artic Silver mellom CPU og kjøler, men dette vil trolig ikke hjelpe mer enn noen få grader. Ikke for å være frekk, men ar du sjekket at vifta på kjøleren sitter riktig vei? :wink: Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 13. august 2002 Del Skrevet 13. august 2002 ang. varm kjøler Skift kabinett til et chieftec dragoon. De frakter mye bedre varmer og du kan få plass til M A N G E vifter inni der... Det andre du må gjøre er å kjøpe en stille vifte. Jeg kjøpte en etter anbefaling fra komplett fra Zalman, men jeg har sett at det kommer en ny nå. (www.microplex.no) Jeg vet ikke om jeg skal anbefale den nye men den fra zalman kjører fint på en xp1900+. Bygget maskinen selv og varme er et ******* spesielt når det er varmt ute... Jeg har gjort det som står ovenfor (snart i allefall... kabinettet er på vei i posten sammen mange regulerbare vifter) Lenke til kommentar
TheIlluminated Skrevet 13. august 2002 Del Skrevet 13. august 2002 Zalman kjølerne er ganske bra etter min mening og kan brukes til hvilken som helst XP CPU faktisk! Og noen i silent mode i tillegg... :wink: Lenke til kommentar
Rocket Skrevet 13. august 2002 Del Skrevet 13. august 2002 hvis du har for dårlig kjøler, så er det ikke så mye du kan gjøre, bortsett fra å kjøpe ny, men hvis du prioriterer temperatur, så _KAN_ du jo klokke ned cpu? men dette er vel egentlig ganske uaktuelt :smile: eller du kan skru ned volten på prosessoren, men hvis du kjører på XP2100+ hastighet, så blir den veldig ustabil med lav volt....derfor klokke ned. det var mine forslag :smile: Lenke til kommentar
Sveini Skrevet 21. august 2002 Forfatter Del Skrevet 21. august 2002 Takk for all de gode rådene. Jeg får vel prøve å spare noen kroner til nytt kabinett (ja jeg satte vifta rett vei) Lenke til kommentar
John_^ Skrevet 21. august 2002 Del Skrevet 21. august 2002 Hvilken kjøleribbe har du på cpu'en din nå? Hvor stor cpu er denne beregnet for? Hvis kjøleribben er stor nok til cpu'en (se spm. over) så må du ha gjort noe galt for å få en så høy temperatur. Hvor høy er system eller kabinett temperatur? Hvor høy blir cpu temperatur med kabinettet åpent? Har du kjent på kjøleribben om det faktisk stemmer at cpu'en holder ca 80 grader? (bør være litt forsiktig, for det kan svi litt hvis den er så varm) PS: Det skal være fullt mulig å få en cpu temperatur ned mot 60 grader med en billig kjøleribbe (taisol?? eller noe med kraftigere vifte?) og et billig/dårlig kabinett uten kabinettvifter. En idê kan være å sette ned Vcore til feks 1,65V (eller mindre) bare maskinen er stabil. (Mindre volt = mindre varme) Det finnes også et program som heter CPUCOOL (søk på forumet) som kan hjelpe temperaturen ned når maskinen er idle (noe som ofte utgjør 80% av tiden hvis du har bredbånd) :smile: [ Denne Melding var redigert av: John_^ på 2002-08-21 21:22 ] Lenke til kommentar
vegge Skrevet 21. august 2002 Del Skrevet 21. august 2002 Den første tanken min er; du har montert kjøleren skjeivt. Men ok.. Ta av sidedøra på kabinettet. Hvis temperaturen da synker betraktelig, så trenger du kabinettvifter (evt. bedre kabinett) Tips nr. to er å demontere kjøleren. Rens den med isopropanol e.l. og smør på et tynt lag med Arctic Silver 3. Du kan med fordel lese gjennom Goop-guiden! Kjølepasta er ikke oppskrytt. Senket selv min AMD T-bird fra 68 til 52 grader ved bytte fra original termal pad til AS2! Ellers kan du jo oppdatere bios osv. Kanskje hovedkortet måler feil. Er maskinen din stabil forresten? Men synes snart du kan svare på alle spørsmålene du har blitt stilt. Vi trenger litt mer info for å kunne hjelpe deg! Lykke til uansett! :smile: _________________ Amd T-bird 1400@1610MHz MSI GeForce 2MX400 167/200@190/230 "Alt skal klokkes!" (litt i hvert fall..) [ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-08-21 22:13 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå