Gå til innhold

Spørsmål om kabinettdesign

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en student som studerer indutridesign ved Arkitektøyskolen i Oslo. For tiden jobber jeg med et prosjekt der jeg skal designe et kabinett til PC, som baserer seg på ATX standaren. Lurer på om dere kan svare på noen spørsmål angående kabinetter til PC?

Hva bruker du PCn til?

Har du noen gang skiftet interne komponenter? Hva? Hvorfor?

Hvilken type kabinett har du?

Har du noen gang skiftet kabinett? Hvorfor?

Hva synes du om løsningene på ditt PC kabinett?

Er det problemer med kabinettet, eller er det noe du skulle ønske var anderledes?

Liker du utseendet på kabinettet ditt?

Alle som svarer er til stor hjelp til prosjektet mitt, og ikke mins utviklingen av neste genrasjons PC kabinetter!

Dette er en skisse på en ide, der jeg har valgt å legge harddisker og de optiske komponentene utenfor kabinettet i egene eksterne enheter. Det blir bedre mulighet for lufting, og man sparer plass hvis man ikke bruker mere en 1 harddisk og 1 DVD. Hvis man skal ha flere harddisker, eller optiske enheter kan man bygge i det uendelige.

Hva tror dere om ideen?

post-153-1126885013_thumb.jpg

Endret av Pistasj Vilbull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

1. Jeg bruker pcn til Spilling, nettsurfing, msn, film, se på bilder, skolearbeid

2. jeg har skiftet ut CPU, fordi den gamle ble ødelagt(grunn vet jeg ikke) også har jeg skiftet CPU-kjøler men vet ikkeom det går inn under interne komponenter

3. Jeg har et Raidmax Cobra kabinett.

4. Jeg har skiftet kabinett en gang, fra et gammelt vet-ikke-hva, til et Raidmax Cobra kabinett (Link)

fordi jeg var lei av det gamle hvite designet, og hadde lyst på no nytt.

5. Løsningen på mitt kabinett er ikke av det beste, det kunne vært noen hurtigfester i steden for skrueløsninger. Kanskje litt større plass(høyere, bredere og litt lengre).

6. Ikke noe problemer generelt, det jeg skulle ønske var annerledes står i nr.5

7. Utseendet på kabinettet mitt er jeg sånn passe fornøyd med, kunne vært stål-front/alu-front i steden for plastikk. Ellers helt greit utseende.

Håper dette hjalp litt på prosjektet ditt ;) Jeg skal akkurat til å modde det gamle vet-ikke-hva kabinettet mitt, så det blir litt freshere ;P (link i signatur)

Mvh

-Qvin-

Lenke til kommentar

1. For det meste til gaming. Men også filmer, musikk, tv etc.

2. Ja det har jeg. Har bygd pc selv.

3. Akkurat nå? Shuttle XPC SB95PV2 - Skal kjøpe Cooler Master WaveMaster snart

4. Nei. Den første pc'en som kun har vært min var Shuttlen. Som nevnt skal den byttes ut med WaveMaster ;)

5. Helt greit til å være så liten. Skal jeg være kritisk må vel viftene være det største problemet. De kunne gjerne vært større og bråke mindre.

6. Er vel ingen store problemer, men støyen kunne vært lavere.

7. Ja. Elsker utseendet :thumbup:

Lenke til kommentar

Hva bruker du PCn til?

vell, hva er det jeg gjør på pc'en, jeg driver P**** vare aktivt, (vet ikke om jeg får lov til å skrive det her for mange som ikke tillater det)

spilling, googling. ja du vet. ;)

Jeg skifter hele tiden komponenter. Man må jo oppgradere! ellers så gjorde jeg som de fleste andre, å smelle sammen pc'en selv.

For å svare bra på spørsmålet; jeg har skiftet komponenter og gjør det for å oppgradere eller bare erstatte deler som muligens er skadet.

Jeg har et Miditower av største typen.

http://www.chieftec.com/products/Workcolor/NewBX.htm

Det der i en eldre utgave, men ikke mye er forandret. Et veldig godt kabinett etter min mening. ( sett med kritiske øyne)

Har du noen gang skiftet kabinett? Hvorfor

Det er vell mye som å skifte interne komponenter. Eller som å bytte tapet. man kan bli lei av utseende eller lignende og bytter.

Jeg syntes det er veldig greit, plass til nok harddisker og andre løsninger. Til mitt behov er det greit med et stilrent kabinett med enkle løsninger sånn at jeg kan velge selv hvordan ting skal være og se ut.

Er det problemer med kabinettet, eller er det noe du skulle ønske var anderledes?

Jeg er ikke 100 % fornøyd, men jeg er en kresen forbruker. Det kabinettet som ligger nærmest mine behov og ønsker er vell: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=PC70USB

Men det skal visst ha noen dårlige sider det også, som for tynn allu og lignende.

Utseende er fint og ryddig og ikke noe "premodda".

_______

Håper at det her hjelper litt på prosjektet ditt og ønsker lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei.. :D

1. Gaming, film, musikk, og for å ha noe å mekke på :p

2. Jeg har skiftet minne, skjermkort, HDD.. Ja nesten alt.. Må oppgradere for å kjøre spill på høy grafikk.

3. Jeg har et hjemmesnekra kabinett av kryssfinèr. Dette. Brukte et Chieftec Dragon før (også styla)

4. Har skiftet kabinett en gang. Jeg hadde lyst til å bygge et selv. Ble innsepert av folk fra forumet. (Spesielt Snekker'n)

5. Løsningen på mitt kabinett er som skapt for meg :p . Chieftec var også veldig bra.

6.Forløbig ingen problemer, men det er jo et hjemmelaget kabinett da :roll:

7. Ja, jeg er glad i utseende på begge kabinettene. Men Chieftec krever litt styling for å bli kul. Den er litt kjedelig uten det.

Ingen årsak ;)

Lenke til kommentar

Hva bruker du PCn til?

Spilling, surfing, se på film.

Har oppgradert det meste over årene. Og det gjøres for å få bedre ytelse.

Lian Li PC65.

Ja. Design og kjøling har vært grunnen.

Bra, men viftene som fulgte med bråker for mye.

Begynner å bli fullt så det blir nok et nytt kabinett snart.

Javisst.

Lenke til kommentar

Hva bruker du PCn til?

Spilling, Skole, filmer, msn osv.

Bygde hele pcen selv. fordi jeg gadd ikke betale noen for å gjøre akkuratt det samme for meg

Chieftec BX-01B-B-B - midi

Nei har aldri byttet ut kabinette men venter på nytt kabinett nå. Dette fordi jeg vil ha aluminimuskabinett og ikke stål.

mye er bra, men kunne kanskje vært mer lydissolert. men hurtigfeste for hd og drev er meget bra synes jeg.

son nenvt over bedre lydissolering.

Ja, ellers hadde jeg vel aldri investert i det.

Lenke til kommentar

Hva bruker du PCn til?

Internett, arbeid, film, musikk og spilling.

Har skiftet flere komponenter. Vanligvis for å oppgradere maskinen.

Lian Li PC7BSCAND

Har skiftet PC, men ikke bare kabinett.

Jeg ser enorme forbedringsmuligheter. Driver og pusler litt med kabinettdesign selv. Prosjektet er for øyeblikket stillestående pga: Fast jobb og usikkerhet knyttet til produksjon, salgskanaler og profitt muligheter.

- Lyd

- Utseende

- Plassering av kontakter

- Fluidmekaniske egenskaper

- Vibrasjonsdemping

- *Hemmelig*

Greit nok, men absolutt ingenting å klaske ræva i taket over.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Hva bruker du PCn til?

Spilling, Musikk, Film, Msn.

Skjermkort: Ønsket høyere ytelse.

Minne: ønsket mer klokkevennlig ram.

PSU: Ønsket kraftigere strømforsyning.

PSU: fulgte med når eg kjøpte SFFPC.

Hovedkort: Fulgte med nytt HK når eg kjøpte SFFPC.

Vannkjøling: ønsket bedre kjøling, ble demontert når eg anskaffet SFFPC.

Small Form Factor.

Aopen EZ65-II XCCUBE

Ønsket ett mindre kabinett med finere utseende.

Veldig gode, de utnytter den lille plassen til det ytterste.

Misslikte å gå over på luft.

Svart speilblank finish er skikkelig fint.

Lenke til kommentar

Hva bruker du PCn til?

Spilling, surfing, gaming, overklokking osv,

Ja, har bygget alle mine pcer fra bunnen av og byttet ut komponenter utallige ganger.

Lian Li 6277 A

Nei.

Meget gode. Lett å få ting til å bli slik man vil. Stort modefiserings potensiale.

Kunne vært lettere å føre kabler bak hovedkort brettet. Kunne vært billigere

JA!

Idèn din virker grei. Men du burde vise mer av hva du har tenkt ut. Likte ikke tanken på å bygge drev på toppen av kabinettet.

Endret av Det Dvergiske Kaffebord
Lenke til kommentar

Jeg bruker min pc til spilling +surfing :)

Jeg har byttet dvd-spiller 1 gang fordi den gamle ble utslitt :thumbdown:

Jeg har et Thermaltake armor :)

nei, jeg har aldri skiftet kabinett :)

det er skrueløs installasjon av DVD-spiller og harddisker :)

Litt vansklig å komme på noe... :hmm:

Jeg DIGGER utseende på TT armor!! :thumbs:

Skal du montere noen store vifer i de to hullene forann eller skal det kun være luftinntak?

Dette er ingen kritikk men jeg personlig hadde valgt en større "på knapp" på toppen av kabinett! kansje med sterkt grønt lys som flommer ut!! :w00t:

Bra skisse! :)

Lenke til kommentar

Hva bruker du PCn til?

Surfing, spill, skole, film

Kjøler til skjermkort, NB og CPU. Viftene til noen som støyer mindre og flytter mer luft.

Lian Li PCV-1100

Ja, fra et Sunbeam Acryl til nåværende. Et plexikabinett bråker himmelsk bra, pluss enormt teite og halvgjorte løsninger mange steder. F.eks man må av med alt av sideplater for å montere/demontere CD/DVD, og for å klare det må man av med hk. Ellers var den relativt teit løsning med vifter med bare 80mm, ingen 120mm. Dårlig med plass til masse ledninger som skal ut av PSU. Harddisk opplegget var like latterlig som CD/DVD greiene.

Veldig smarte. Masse "hemmelige rom" som man kan gjemme "til-overs-ledninger" og annet snacks. To enkle løsninger til vifter. Relativt dypt. HDD i et eget avlukk med egen vifte. PSU i eget avlukk. For ikke å glemme at det er kledd med støymatter.

Nei, ingen problemer. Veldig fritt kabinett som man gjerne kan demontere nesten uten problemer. Eneste som jeg synes mangler er ei vifte for å forsyne frisk luft til "toppavdelingen". Men dette kan enkelt ordnes ved å kjøpe vifteinntak som enten kan ta 2x51/2 med 80mm vifte, eller 3x51/2 som tar en 120mm (om sistnevnte er i salg i norge er usikkert enda).

Elsker utseendet. Clean børstet aluminium fra Lian Li blir ikke bedre enn dette.

Lenke til kommentar

1. Jeg bruker pc'n til

Spiller, surfinger, msn, irc, film, koding, tv osv......

2. Må jeg begynne å remse opp ? Har skiftet absolutt alle komponenter inne i pc'n, har bygd opp en ca 8 forskjellige pc'er fra bunnen av...

3. Kabinettet mitt er ett Lian Li PC-6077USB

4. Jeg var lei av det gamle kabinettet, kabinett er ikke noe jeg kjøper ofte, faktisk det som det er lengst imellom hver gang jeg kjøper. Kjøpte dette kabinettet fordi det er stilrent og passer pent inn.

5. Løsningen er helt ok, liker blandt annet den uttagbare skuffen til hovedkortet og at det er veldig enkelt å montere inn HDD og PSU, liker også at det at jeg ikke trenger skruvjern hver gang jeg skal skifte noe. Kan også nevnes at kabinettet har god støydemping, ser ut til at det drar mindre støv enn andre kabinetter jeg har hatt og det kjøler godt.

6. Humm.. Nei, egentlig ikke... Synes det er kanon..!

7. Njaaaa.... Hadde LETT tatt ett Lian Li PCV1000BPluss, pga det ser MYE fetere ut... Men, det har en litt for stiv pris og jeg er fornøyd med mitt kabinett.. Du kan trygt si at jeg liker utseende på det...

Håper det var nok info..!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk til alle som har sendt inn svar :thumbup:

Dette var en del av selve research fasen av prosjektet. . Jeg har kommet frem til at jeg vil lage et kabinett som gjør det lettere for brukern å bli kjent med de forskjellige komponentene. Det som blir utfordringen er å greie å lære en uerfaren bruker, og samtidig lage et produkt som apelerer til den erfarene bruker. Om ca 3 uker er jeg i form fasen av prosjektet og jeg vil legge ut skisser av ideer.

Takker igjen til alle som sende inn!!!!! i be back

Lenke til kommentar
Takk til alle som har sendt inn svar :thumbup:

Dette var en del av selve research fasen av prosjektet. . Jeg har kommet frem til at jeg vil lage et kabinett som gjør det lettere for brukern å bli kjent med de forskjellige komponentene. Det som blir utfordringen er å greie å lære en uerfaren bruker, og samtidig lage et produkt som apelerer til den erfarene bruker. Om ca 3 uker er jeg i form fasen av prosjektet og jeg vil legge ut skisser av ideer.

Takker igjen til alle som sende inn!!! i be back

Betyr det at du har tenkt til å bruke mye gjennomsiktig pelxi eller sikter du til konseptet med å plassere noen av komponentene utenpå kabinettet?

Lenke til kommentar

Hva bruker du PCn til?

Surfing, spill, skole, film

Ikke ennå, men kommer garantert til å gjøre det.

Ukjent billigmodell.

Nei.

Helt ok.

Nei.

Lenke til kommentar

Hva bruker du PCn til?

Spill, lekser, surfing, film

Har satt på strømper på ledninger. For å få det ryddigere i kabinettet, og bedre luftgjennomstrømning. Har også skiftet vifter, for å få det stillere.

Cooler Master Centurion 1

Nei!

Helt Ok.

Kunne ønske det var litt større, ei dør foran, vindu og at det var plass til 120mm vifter

Ja, syns det er digg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...