Jørgen Sørheim Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 Alle kjenner til uttrykket "å få så hatten passer". Når man får så hatten passer, blir man gjerne belært eller irettesatt av noen. Min teori er at man får kunnskap, slik at hjernen "blir større" og hodet utvides for å akkomodere den nye hjernestørrelsen. En litt for løs hatt vil derfor passe ganske mye bedre. Noen som sitter inne med mer kunnskap om dette? Mail er sendt til Norsk språkråd, men de bruker kanskje litt tid på å svare. Lenke til kommentar
Humbug Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 Kanskje at man "får bakoversveis" av belæringen. Man må jo ta håret bakover før hatten sitter ordentlig. Ellers får man jo hår og uhumskheter i fjeset og man ser mindre stilig ut Lenke til kommentar
Acrid Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 Psilos teori virker mer logisk. Hvor kommer "å diskutere pavens skjegg" fra? Lenke til kommentar
PT Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 Hvor kommer "å diskutere pavens skjegg" fra? Aldri hørt den før. I hvilke sammenhenger kan det brukes? Lenke til kommentar
AimAr Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Mitt inntrykk av det utrykket har vert at hatten har vert for liten, og når man blir satt på plass så krymper mann litt slik at hatten passer. Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Det har vel med størrelsen på egoet til personen som blir irettesatt å gjøre og det blir krympet såpass at hatten passer. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 15. september 2005 Forfatter Del Skrevet 15. september 2005 Hm. Uansett kan man tolke uttrykket dithen at folk ikke var flinke å velge riktig hattestørrelse i gamle dager. 1 Lenke til kommentar
Acrid Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Mitt inntrykk av det utrykket har vert at hatten har vert for liten, og når man blir satt på plass så krymper mann litt slik at hatten passer. Den var ikke dum. Lenke til kommentar
hylo Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 (endret) Alle kjenner til uttrykket "å få så hatten passer". Når man får så hatten passer, blir man gjerne belært eller irettesatt av noen. Min teori er at man får kunnskap, slik at hjernen "blir større" og hodet utvides for å akkomodere den nye hjernestørrelsen. En litt for løs hatt vil derfor passe ganske mye bedre. Noen som sitter inne med mer kunnskap om dette? Mail er sendt til Norsk språkråd, men de bruker kanskje litt tid på å svare. Mine teori: Du er så kjukk i huet at hatten ikke passer, men når du bli irettesatt, passer den. Hvordan hørtes det ut? Edit, noen sa det før meg. Endret 15. september 2005 av Hylo Lenke til kommentar
Eliksir Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 Alle kjenner til uttrykket "å få så hatten passer". Når man får så hatten passer, blir man gjerne belært eller irettesatt av noen. Min teori er at man får kunnskap, slik at hjernen "blir større" og hodet utvides for å akkomodere den nye hjernestørrelsen. En litt for løs hatt vil derfor passe ganske mye bedre. Noen som sitter inne med mer kunnskap om dette? Mail er sendt til Norsk språkråd, men de bruker kanskje litt tid på å svare. Der jeg kommer fra brukes dette uttrykket om å gi noen en skjennepreken. Han fikk så hatten passet = han fikk en kraftig reprimande. Elin S Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 Noen humoristiske betraktninger omkring uttrykket: http://detflotteord.wordpress.com/2009/11/09/a-fa-sa-hatten-passer/ Når det gjelder spørsmålet angående å diskutere pavens skjegg tror jeg dette betyr at man diskuterer bare tull. Paven har ikke har skjegg, følgelig er det bare tull å diskutere skjegget hans. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå