Gå til innhold

Valg av kabinett & psu (amd/SLI)

Anbefalte innlegg

Det er jo helt klart at MIST'en er den svakeste PSU'en, men hvis det er nok til å drive mitt planlagte system (med en liten margin, kanskje så kan gfx kortene klokkes som uvær - eller vil de kreve _veldig_ mye mer strøm hvis jeg får åpnet pipes på dem?).

Det blir nok 2 SATA disker med tiden, men 1 først. 160gb isteden for 300gb. (sparer 400?)

MIST 500,- fremfor Seasonic S12-600 (sparer 300-400,-) + pga lavt støy nivå.

Samboeren ville heller ha en Lian Li V1100 i stua, når det først skulle stå en maskin der...(+800,-? doh).

Mange takk for innspill, jeg har lært sinnsykt mye på denne tråden - og hvis "Kazaa" som jeg har sendt PM til, svarer angående sitt MIST & knitre-lyd-om-natten problem, så tror jeg faktisk at jeg er snart ved mål...

Jeg bor i danmark, så jeg vet ikke om jeg kan bestille direkte fra Microplex, det siste jeg trenger er en tollklarering på pakken - men kunne se at Befro.dk selger MIST, der de også tar æren av å ha utviklet MIST'en (har sikkert bare fordansket den norske teksten - men allikevel en smule drøyt - Microplex gir meg mer sikkerhet og trygghet bak utvikling enn hvis det var Befro - men hvis jeg var dansk - hadde jeg kanskje ikke tenkt over det - og heller valgt en annen PSU).

Ellers kan jeg se at Chill Innovation har kommet med en 140mm ventilert psu, men tror faktisk ikke den blir like stille som MIST'en.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
JoKr Skrevet 18/09/2005 : 11:23

Det er jo helt klart at MIST'en er den svakeste PSU'en, men hvis det er nok til å drive mitt planlagte system (med en liten margin, kanskje så kan gfx kortene klokkes som uvær - eller vil de kreve _veldig_ mye mer strøm hvis jeg får åpnet pipes på dem?).

Det blir nok 2 SATA disker med tiden, men 1 først. 160gb isteden for 300gb. (sparer 400?)

Ja det er ikke helt greit å gi et klart svar, men forbruket på et 6800 12 pipes er ca 40W, 6800GT ca 57W og Ultra ca 75W. På Ultra er det da fordelt ca slik: 4,3A- 5V=21,5W og 4,3A-12V=51,6W 21,5+51,6=73,1W.

Man kan sikkert ta tallene med en liten klype salt (det er omtrent hva de fleste Watt kalkulatorer oppgir), men det illustrerer godt mitt poeng med hva som skjer med strømforbruket ved klokking.

En typisk A64 90nm på standard klokk ligger på rundt 70W (12V). Etter hva jeg kan se hos AMD har en X2 4800+ en max Watt rating på 110W.

Og en typisk harddisk bruker rundt 10W (60/40%- 5V/12V) Det som er verdt å merke seg med hardisker, er at de godt kan bruke 30W ved oppstart. Så har man 5 stk er det kun ca 50W hvis alle jobber samtidig, men hele 150W i oppstarten! Dette må man ta høyde for ved beregning av psu. Og har man da SLI og en del annet utstyr begynner 5V forbruket også å bli betydelig. Og selvsagt også den totale max på alle linjer samtidig effekten (som ikke er Mist sterkeste side)

For å bruke den som eksempel en gang til, har den altså max 380W 12V og 275W 3,3V og 5V, tilsammen blir det jo 655W. Men så kan den ikke levere mer enn max 500W på alle linjer på en gang. I praksis betyr det at om vi tenker oss at man trekker 380W 12V har man bare 120Watt igjen og boltre seg med på 3,3V og 5V.

Hvis jeg skal gjette ligger ditt system rundt 350W +-50W i reellt forbruk på standard klokk. Men så er det sikkert mulig og klokke seg ganske mye høyere enn det. Så jeg vil fortsatt ikke gi noen garantier, eller spekulere i hvor langt det kan klokkes osv, men står fast ved at alle de omtalte psu vil klare jobben.

Og du er nå inneforstått med er det Misten som vil gi seg først hvis du begynner å fylle på med strømbrukere, men samtidig den stilleste, og vel også rimligste av dem :)

Såvidt jeg har skjønt er innmaten i Mist laget av Fortron FSP, dette er bare hva jeg har hørt, men mekanisk sett ser det mistenkelig lik ut min Fortron i alle fall. Hvis dette er tilfelle er det om ikke noen garanti, så i alle fall litt betryggende med tanke på kvaliteten. Den selges forresten også av bla Digital Impuls i Oslo.

Må du betale toll på slike ting til Danmark altså?

Lykke til med valgets kval, håper du får noen tilbakemeldinger på den ulyden enkelte opplever.

Lenke til kommentar
Jeg leser i en tråd at du har noe knitre lyd i mist psu'en din - når den er avslått.

(http://forum.overklokking.no/index.php?showtopic=398312&st=20) - gidder du utdybe det litt, evt. bekrefte/avkrefte det som står i denne tråden:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=470154&st=0

På min PSU er nok desverre den lyden på hele tiden. For å få den bort, må jeg skru den av med bryteren på baksiden. Dette var litt av grunnen til at jeg byttet til en OCZ powerstream 500W.

Valgets kvaler kan du trygt si, jeg bruker lengre tid på å velge psu enn det jeg brukte på stortingsvalget!

Ignorance is a bliss - hvorfor kunne ikke jeg vært så dum at jeg var fornøyd med en Elkjip PC - betalt litt mer, fått litt mindre - men vært fornøyd med det!

edit:

Må du betale toll på slike ting til Danmark altså?

Er ikke sikkert faktisk - det finnes noe nordisk samarbeid mht moms på en eller annen måte, men jeg er redd det kommer tull på pakken fra Norge, bl.a fordi det ikke er EU - men tror ikke det blir moms - men allikevel regner jeg med toll koster en del - noen brukte server tastatur fra USA via eBay ble belastet 50,- stk + 25% moms (+på frakten fra usa seff) på det igjen, selv om total verdi var $20.

Ellers kan noen kompiser ta det med når de kommer ned på drikketur - det er jo bare på vei hjem med overkvote de har mye å bære på...

Endret av JoKr
Lenke til kommentar
JoKr Skrevet 18/09/2005 : 18:32

Valgets kvaler kan du trygt si, jeg bruker lengre tid på å velge psu enn det jeg brukte på stortingsvalget!

He he, ja men feil valg av psu får jo mye mer dramatiske følger, enn om du stemmer feil parti :p

Vel, tror i alle fall det meste nå er sagt i denne saken, også vil det alltid dukke opp historier med både gode og dårlige erfaringer med både det ene og andre.

Er det forresten fler her som har lyder i sin Mist? Jeg mener det må være en reklamasjons sak i så fall, for min er helt tyst :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...