Gå til innhold

Lefdal nekter å heve kjøpet

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-52Y1nIV0tv
Dette blir kanskje litt vel spissfindig for de fleste andre, men min foreleser mente at denne endringen ( som helt riktig -var tilsiktet ) ikke hadde innebært noen realitetsending i forhold til rettspraksis.

Hmm, merklig :thumbup:

Kurslederen våres fra WR sa at det var forskjell, det samme sa læreboka mi.

Men uansett så står det på hva som er blitt avtalt vil jeg tro.

Edit: WR og ikke WB. :)

Alle vet at WR suger :tease: Har mer tro på Krüger, men dette blir vel liiiittebittegrann internt. :p Hva med et eget forum for forbrukerjus her inne?? Der er visst behovet stort!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du hadde hatt evne og vilje til å gå i lovteksten i steden for å lese deg blind på uklare tekster fra Forbrukerombudet ville du oppdaget en ting; heving er betinget av at mangelen er "vesentlig" jf. fkjl. § 32.

Og jeg er langt fra sikker på at litt vifteduring er en mangel langt mindre om den er en vesentlig mangel.

(Jeg tar forbehold om at dette er skrevet med noen øl i ryggmargen)

Individuelle forhold spiller inn ved hevningsvurderingen dersom selger var klar over disse ved kontraktsinngåelse - også kjent som innsiktsrekvisitt. Når det er en forutsetning for kjøpet at maskinen kan benyttes under forelesninger, er det etter mitt syn ganske klart at et støynivå som forhindrer den tiltenkte bruken, vil være tilstrekkelig til å heve kjøpet.

Det følger av fkl. § 30 annet ledd at selger ikke har krav på mer enn to avhjelpsforsøk. Videre avhjelp er således utelukket. Prisavslag vil på ingen måte kunne bøte på mangelens betydning for kunden. Som kjent er muligheten for å benytte andre mangelsbeføyelser en vesentlig del av hevningsvurderingen.

Etter mitt syn vil et støynivå som medfører at pc-en ikke kan benyttes til sitt formål, være så vidt vesentlig at kjøpet kan heves. Løsningen ville fort blitt en annen dersom selger ikke var klar over at maskinen bl.a. skulle brukes på forelesninger.

Se mer om dette i Hagstrøm: Obligasjonsrett s. 416-417. Og for all del, hvis du skal esse eksamen i kontraktsrett II - ikke les bare Selvig. :roll: Boken er jo skrevet for førsteårsstudenter i Oslo, og den bærer preg av å være et referat av forarbeidene til kjøps- og forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar

Er du/dere sikker på at det ikke er en konfigurasjonsfeil? Er veldig mange laptoper man kan si at viften skal gå på full guffe eller være temperaturstyrt. Hvis dette er undersøkt, så ville jeg bedt om servicehistorikken for den gitte pc ( Alle store serviceverksteder logger alt som blir gjort med pc'en opp mot serienummeret på maskinen). Man kan da enkelt se hva som har blitt gjort, for alt man vet kan Lefdal ha sendt inn maskinen uten feilbeskrivelse... Verkstedet får da en maskin, de skrur den på og ser at den funker.. og sender den tilbake. Et annet tips kan være å kjøre Everst eller lignende programmer og sjekke at hardwaren er lik. På de fleste billigmodeller brukes f.eks flere forskjellige produsenter på harddisker og lydmessig kan det være store forskjeller på forskjellige harddisker (men de skal uansett ikke høres ut som helikoptere).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...