Gå til innhold

Lefdal nekter å heve kjøpet


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har 3 kusiner som har kjøpt hver sin pc på lefdal. 3 kliss like packard bell bærbare maskiner. Samme modell, kjøpt samme dag på samme ordre.

 

Da de ble kjøpt, gav de beskjed om at de studerer. De trenger altså en god maskin som kan benyttes i forelesningssaler, samt vanlig undervisning. En ansatt anbefaler en utvalgt maskin, og de 3 jentene kjøper hver sin.

 

Så til problemet:

2 av maskinene er helt stillegående, og fungerer tilfredstillenede. Den siste derimot, høres ut som et helikopter.

 

Maskinen ble levert tilbake til butikken med beskjed om dette. De tok den som en reklamasjon, og sendte den til verkstedet. Da den kom tilbake, hadde den samme feil. Den ble etter noen dager levert på nytt, og igjen sendt til verkstedet. Det ble samtidig tatt med en av de stille maskinene, og de ansatte hos Lefdal fikk høre forskjellen.

Tro det eller ei, men da maskinen kom tilbake 2. gang, var feilen akkurat den samme. Den ble igjen levert, og en av de ansatte skrev følgende til verkstedet:

 

"viften bråker mye mer enn tilsvarende lik pc. høyfrekvent during i stedet for susing. 3 rep forsøk!"

 

Skulle tro at dette kunne fikse problemet, men den gang ei. Nå ligger maskinen hos Lefdal, med samme feil. Forskjellen er nå at de i tillegg skal ha 700 kroner fordi verkstedet ikke har funnet noen feil på maskinen! HALLO!?!?!

 

De nekter også å heve kjøpet. De mener dette ikke er en feil eller mangel på maskinen. De sier følgende:

"personen som skrev dette om viften, kun var butikkmedarbeider, og ikke utdannet til å kunne si om det var noen feil på pcen eller ikke, og at det dermed ikke kunne brukes som argument for å heve kjøpet"

 

jaja... hva gjør vi nå da? :)

 

Noen innspill?? hehe...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De nekter også å heve kjøpet. De mener dette ikke er en feil eller mangel på maskinen. De sier følgende:

"personen som skrev dette om viften, kun var butikkmedarbeider, og ikke utdannet til å kunne si om det var noen feil på pcen eller ikke, og at det dermed ikke kunne brukes som argument for å heve kjøpet"

 

tull. Butikker kan ikke legge skylden på enkelt individer. Butikken hefter for det de ansatte avtaler/sier.

 

Har hatt samme klage med en butikk her jeg bor. Der påstod de ansatte at siden HP reparerte min Ipaq bortfalt all form for rettigheter. Sjefen måtte bare beklage.

 

 

Utgangspunktet jeg ser her er at den har vært inne 2 ganger uten at de har rettet feilen, og sagt at det ikke er noe feil. Altså har den vært reparert minst 2 ganger.

 

Nå har den vært inne for tredje gang, men butikken har plutselig tenkt å kreve dere for 700 kr?

 

Kjapt spørsmål; ble det opplyst om kostanden dersom det ikke ble funnet feil? (hvis ikke kan de ikke kreve det)

 

 

Uten å ta hensyn til de faktorene som kan påvirke en maskin, så vil jeg si at personen har krav på heving

 

Hvilken avdeling er dette egentlig?

Lenke til kommentar
Si at dere går til Forbrukerombudet/Forbrukerrådet (ellerns) eller politiet om de ikke gir tilbake pengene eller kan gi et nytt/tilsvarende produkt tilbake uten ekstra kostnader! For det de gjør her kan jeg ikke skjønner er etter "boka" ;)

politiet? litt utenfor deres område tror jeg.

 

Anbefaling; ta kontakt med sentral administrasjonen til Lefdal Holdning om butikken ikke bryr seg.

Lenke til kommentar

Fant ett spørsmål og svar som sikkert kan relateres til din situasjon.

 

Spørsmål ::

Etter å ha levert en PC til selger på grunn av feil vi antok var en mangel, fikk vi krav om betaling for å se over PCen fordi de ikke hadde funnet noen feil ved selve PCen. Må vi betale dette?

 

 

Svar ::

Det framgår ikke hva som ble avtalt muntlig mellom firmaet og deg om pris for feilsøking før denne ble utført. Dersom et firma vil belaste kunden for undersøkelseskostnader, må dette avtales på forhånd.

 

Hvis firmaet nekter å utlevere PCen før de får betalt for feilsøkingen kan det i praksis bli nødvendig at du betaler for å få den ut. Det er viktig at du tar et skriftlig forbehold når du betaler. I forbeholdet presiseres det at du betaler for å få PCen utlevert, men at du fortsatt bestrider at kravet er rettmessig. Det vil da være lettere å rette et krav mot firmaet, da din innbetaling ikke kan anses som noen aksept av kravet.

 

 

Noen utdrag fra forbrukerkjøpsloven:

"En vare er mangelfull dersom den ikke er som dere har avtalt."

 

"Da har du etter forbrukerkjøpsloven krav på at varen har samme egenskaper og holdbarhet som tilsvarende ting i samme prisklasse. Du har også krav på at varen har de egenskaper og den kvalitet som selgeren har opplyst direkte til deg eller gjennom sin markedsføring."

 

"Er det grunn til å tro at varen er beheftet med en kjøpsrettslig mangel, må selger/produsent i utgangspunktet dekke kostnadene ved å få klarlagt dette. Viser undersøkelsen at det ikke er en mangel, men at feilen skyldes din bruk av varen, kan selgeren kreve at du betaler undersøkelse og reparasjon. Forutsetningen er imidlertid at selgeren, før undersøkelsen eller reparasjonen, har avtalt med deg at du skal betale hvis du er ansvarlig for feilen."

 

Får du ikke løst det, bruk denne:

"Får du problemer med en vare du har kjøpt, og selgeren ikke er behjelpelig, kan du kontakte Forbrukerrådet. Telefonnummeret er 815 58 200. Forbrukerrådet vil forsøke å mekle i saken."

Lenke til kommentar

Det virker som du vil ha et hevingsgrunnlag, hva med å kreve en omlevering i stedet da problemet er at vifta tydeligvis er defekt\ bråker.

 

Denne saken oppfyller klart grunnene i fkjl. § 29 om å kreve omlevering.

 

Krav ti lretting:

 

Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en

 

mangelfri ting

-> Tydeligvis ikke så stor forskjell, dessuten er det snakk om en masseprodusert vare.

 

mangelens betydning

-> Ganske stor med tanke på at den skal brukes på skolen\ lesesal.

 

og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren

-> Nei det kan det ikke, vært på reperasjon 3 ganger hittil.

 

Når det gjelder hevingsgrunnlag så er det vel også klart:

 

Hevingsgrunner:

Reperasjon har sikkert tatt mer enn en uke uten at du har fått lånegjenstand.

 

Forsøkt reparert 3 ganger for en feil, men det kan diskuteres om ikke det er urimelig for selger å heve da det er snakk om litt bråk fra en vifte.

 

Viktigste: Selger vil ikke\ makter ikke å avhjelpe mangelen -> Dette er en god hevingsgrunn i dette tilfellet.

 

Hvis selger ble informert om at pcen ikke måtte bråke pga. skolearbeid vil jeg si at da får du større rettigheter pga. da visste selger om formålet.

 

Når det gjelder det punktet om at det bare er en butikkansatt, så er det en butikkansatt som forplikter butikken ovenfor kunden.

 

Har du sagt at du vil ha en bærbar som har ti timers batterikapasitet ved hard belastning og du får en som bare varer i to timer, kan ikke butikken komme etterpå å si at han bare var butikkansatt.

 

Men saken er grei den, spesielt siden butikkens ansatte (representanter) sa den var defekty og bråket mer enn de andre. Det er butikken som velger hvem de vil ansette og kurse.

 

Men anbefaler deg å først kreve omlevering, hun trenger jo tross alt en pc uansett. Men du ka nha heving som subsidiært krav. Husk da å kreve renter av pengene du får tilbakebetalt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Litt dårlig tid...: Kort fortalt har du etter tredje forsøk rett til omlevering, altså ny pc. Heving er bare aktuelt hvis de ikke klarer å omlever/rette.

Lenke til kommentar
Litt dårlig tid...: Kort fortalt har du etter tredje forsøk rett til omlevering, altså ny pc. Heving er bare aktuelt hvis de ikke klarer å omlever/rette.

tull.

 

Ikke kom med slike bastante greier om ting du tydeligvis ikke har greie på.

 

Er nok med feilaktig informasjon om forbrukerrettighetene på nettet.

 

Kunden har i dette tilfellet vært veldig snill med lefdal, gitt dem for mange sjanser etter min mening.

 

Selgeren i Lefdal har tydeligvis innsett problemet, men blir ikke hørt.

 

Heving av kjøp er ikke noe problem her.

 

Varer med mangler

Hvis det viser seg at du har kjøpt en vare som har mangler, har du rettigheter etter forbrukerkjøpsloven. Det er en mangel når varen ikke er i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som er forutsatt ved kjøpet. Det vil være en mangel når selgeren har gitt uriktige eller villedende opplysninger om varen som du stolte på ved kjøpet. Det er også en mangel hvis varen ikke er i overensstemmelse med de sikkerhetskrav og forskrifter for varen som er fastsatt av offentlige myndigheter.

 

Hvis varen har en mangel, har du rett til å få prisavslag, ny vare eller få hevet kjøpet, avhengig av om mangelen er vesentlig eller ikke. Du kan også kreve at selgeren reparerer varen, uten kostnader for deg. Selgeren har for øvrig rett til å prøve å reparere varen før han gir deg en ny. Dine rettigheter etter forbrukerkjøpsloven gjelder enten varen er kjøpt til full pris eller på salg.Her har tilogmed selgeren sendt med en lapp til verkstedet om støy problemet.

 

http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...kkel_print_view

 

Mitt tips er å ringe Tlf 815 58 200

(0900-1500)

Forbrukerrådet.

 

Og snakke med en person der, få nummeret og navnet hans.

 

Og konfrontere Lefdal med dette så slipper du flere bomturer.

 

Og hvis du er veldig irritert, stå på kravet og få refundert alle reiseutgiftene dine til Lefdal

Lenke til kommentar

Med en gang det kan påvises en mangel på maskinen i dette tilfellet. Dvs samme mangel for 3. gang så har du krav på å heve kjøpet.

Men så lenge verkstedet til PB/Lefdal sier at det ikke er noen mangel på produktet så er det der det stopper. Det du må gjøre er å få Lefdal/PB til å vedgå at det er en mangel på maskinen og så fort de gjør det har du krav på å heve kjøpet.

(kommer litt ann på hvor gammel maskinen er.. med tanke på hvor bevisbyrden ligger... kan noen komme med noen innspill på dette ?)

 

Hvis selger/servicemann hos lefdal har sagt seg enig at det er en mangel på produktet så bør han løse dette med deg og så ta saken videre med evt PB/Service partner.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Med en gang det kan påvises en mangel på maskinen i dette tilfellet. Dvs samme mangel for 3. gang så har du krav på å heve kjøpet.

Men så lenge verkstedet til PB/Lefdal sier at det ikke er noen mangel på produktet så er det der det stopper. Det du må gjøre er å få Lefdal/PB til å vedgå at det er en mangel på maskinen og så fort de gjør det har du krav på å heve kjøpet.

(kommer litt ann på hvor gammel maskinen er.. med tanke på hvor bevisbyrden ligger... kan noen komme med noen innspill på dette ?)

 

Hvis selger/servicemann hos lefdal har sagt seg enig at det er en mangel på produktet så bør han løse dette med deg og så ta saken videre med evt PB/Service partner.

 

Lykke til

Ser man lengre oppe så ser man motsigelsen i denne saken:

 

2 ganger inne for viften (ingen sier det brukerfeil osv)

 

3. gang inne og reklamasjon så nekter de for at feilen de har prøvd å utbedre 2 ganger er en feil.

 

 

uansett hefter butikken for det den ansatte har sagt. Vitner om dårlig opplæring av de ansatte dersom de går utover sin uttalelsesrett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv
Ikke kom med slike bastante greier om ting du tydeligvis ikke har greie på.

 

Tatt i betraktning hva jeg faktisk gjør om dagene så gidder jeg ikke å kommentere det utsagnet en gang.

 

Hvis du hadde hatt evne og vilje til å gå i lovteksten i steden for å lese deg blind på uklare tekster fra Forbrukerombudet ville du oppdaget en ting; heving er betinget av at mangelen er "vesentlig" jf. fkjl. § 32.

 

Og jeg er langt fra sikker på at litt vifteduring er en mangel langt mindre om den er en vesentlig mangel. Men isteden for et typisk "u-juridisk" skråsikkert utsagn om at dette er en vesentlig mangel lar jeg spørsmålet stå litt åpent. Men etter min mening er dette ikke så vesentlig at man kan heve.

 

Heving er jo stort sett vel og bra for forbrukerne, men en sak har alltid to sider -derfor er lovgiver fremdeles tilbakeholden med å utvide retten til heving altfor mye -det blir en siste utvei.

 

Når det gjelder bevisbyrden så er det i utgangspunktet du som må dokumentere at det foreligger en mangel, men i praksis har man lagt vekt på at det stort sett er selger som sitter på kunnskapen. Selger har altså et spesielt ansvar for å avdekke hva som har forårsaket mangelen. Altså en litt omvendt bevisbyrde i forbrukers favør. Dukker mangelen opp innen seks måneder at kjøpet er foretatt er denne regelen ytterligere skjerpet, dette følger av fkjl. § 18 2. ledd. Da må i praksis selger bevise at mangelen ikke forelå da du kjøpte den, og du stiller enda sterkere.

 

Når det gjelder hva en butikkansatt har synset omkring mangel eller ikke, så ville jeg ikke lagt for stor vekt på dette. Uansett så har du et bevisproblem... Kan ikke få sagt det ofte nok: Få det skriftlig (eller ta det opp :D )

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Hvis du hadde hatt evne og vilje til å gå i lovteksten i steden for å lese deg blind på uklare tekster fra Forbrukerombudet ville du oppdaget en ting; heving er betinget av at mangelen er "vesentlig" jf. fkjl. § 32.

Vel, kravet er at man kan heve med mindre mangelen er uvensentlig i motsetning til gamle kjøpslov § 39 :

 

Kjøperen kan heve kjøpet dersom mangelen medfører vesentlig kontraktbrudd

 

En mangel som ikke er uvesentlig er ikke sikkert er vesentlig. Det var for å senke hevingslisten de ikke tok med vesentlig som hevingskrav og ikke uvesentlig.

 

Så mangelen er ikke betinget av at mangelen er vesentlig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Dette blir kanskje litt vel spissfindig for de fleste andre, men min foreleser mente at denne endringen ( som helt riktig -var tilsiktet ) ikke hadde innebært noen realitetsending i forhold til rettspraksis.

Lenke til kommentar
Dette blir kanskje litt vel spissfindig for de fleste andre, men min foreleser mente at denne endringen ( som helt riktig -var tilsiktet ) ikke hadde innebært noen realitetsending i forhold til rettspraksis.

Hmm, merklig :thumbup:

 

Kurslederen våres fra WR sa at det var forskjell, det samme sa læreboka mi.

 

Men uansett så står det på hva som er blitt avtalt vil jeg tro.

 

Edit: WR og ikke WB. :)

Endret av KVTL
Lenke til kommentar

Bare en liten ting - Kan det ikke være at innstillingene i BIOS kan være anderledes på den siste maskinen? Jeg vet at enkelte bærbare pc'er regulerer hastigheten på vifta avhengig av load på cpu. Kanskje denne pc'n har andre innstillinger enn de 2 andre, som gjør at det den virker som bråker mere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...