Gå til innhold

IBM Deskstar120gb broblemer...

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en IBM 120Gb for ca. 1 måned siden.. Og har noen problemer med den. Bruker min gamle IBM Deskstar 80gb som master og den nye på 120gb som slave. Når jeg starter opp pc’n, så finner ikke biosen (der den teller opp rammen) den nye harddisken, men i Windows så fungerer den fint. Da jeg starter pc’n på nytt, med enten ”reset knappen” eller ”starte på nytt”, så finner biosen harddisken men da kommer det opp en blå skjerm med en feilmelding da Windows lastes, hvor det blant annet står: UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME. Vet ikke helt hva det betyr.. (kjører Windows xp) Et annet problem er at, en gang i blant, ca. hvert 15min så kommer det en rar lyd i fra harddisken som varer ca. 2sek. Høres nærmest ut som en flue som prøver å komme seg ut. (har ikke noen annen måte å beskrive lyden)  Denne lyden har vært der siden jeg fikk harddisken. Vet ikke hva det kommer av.

Hvis man har 2 Cd-rom og 2 Harddisker, hvordan bør man koble dem. Jeg koblet begge Cd-rom på samme ide kabel og begge harddiskene på samme ide kabel. (Med master ytterst på kabelen).

Håper på svar av noen med litt peiling..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Send det til dem du kjøppte dem av (sikkert komplett.no siden dem hadde den på tilbud) så får du ganske sikkert ny av samme type.. får du samem feil igjen kan du be om annet produk eller pengene tilbake tror jeg...

Eller så kan du prøve å skrive oppigjen HD'n.. det måtte jeg etter jeg satte ned PC'n min litt hardt (mens den sto på, ikke smart) så den hoppa ut av sporet.. kjipt hehe. brukte Drive Fitness Test, et program IBM har laga..

Kan laste det ned her:

http://service.boulder.ibm.com/storage/hdd.../DFT32-V310.EXE (http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm)

Lenke til kommentar

jeg hadde også det samme problemet med samme disk, den lager rare lyder, men ikke så veldig ofte. lyden kan minne om når du har aktivert "sticky keys" i windws og du trykker for mange gagner på shift knappen.

det gikk heller ikke ann å boot Windows når jeg hadde disken i (selv i slave modus) jeg måte instalere windows på nytt for i det hele tatt få brukt disken.

Lenke til kommentar

Lager en IBM-disk rare hakkelyder er den på vei til de evige jaktmarker.

Følg linken til anithelt-mannen som ikke er utheva og last ned det som er. Kjør alle programmene.

Programmene konstaterer enten feil, da får du ny disk, eller reparerer feilen.

Ibm-disker trenger _kjøling_. Hiv på med vifter, still harddisken inn til å spinne ned etter kun kort tid i powermanagement, eller gi blaffen - du får ny når den kræsjer uansett. Legg ihvertfall ikke sensitive data på en nesten-havarert ibm-disk :grin:

mvh

Are-Harald.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...