Gå til innhold

TH7II-RAID, får ikke formatert disker

Anbefalte innlegg

Har satt en Seagate Barracuda IV 80GB på den ene raidkanalen, og en på den andre. Har laget et array i RAID bios og alt ser helt fint ut. Booter fra WinXP Home CD'en (original) og starter installasjonsprogrammet. Når det kommer dit at jeg må lage en partisjon og formatere denne, får jeg etterhvert en feilmelding: "Kan ikke formatere partisjonen.Disken kan være skadet.....osv". Har kjørt Seagate sin drive diagnostics som ikke finner noen feil. Har prøvd å formatere som FAT32 i dos, og det går greit, men jeg får som sagt ikke lagt inn OS på en RAID partisjon. Noen som har hatt samme problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du skal installere winxp på disker på raid kontrolleren bør du ha highpoint driverene på en diskett, evnt den som følger med til hk.

Helt i starten av installasjonsprogrammet står det på linjen helt nede 'trykk F6 for å intastallere scsi eller ide kontrollere' sånn ca.. :smile:

Du vil da få muligheten til å installere highpoint driverene, tror kanskje winxp skal klare å formatere diskene da, de driverene som ligger i winxp er gamle og jeg har vært ute for at winxp selv roter litt med dem osv..

-FooKer-

'Det er bedre å ha armer og bein enn gull i paralympics!'

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: FooKer på 2002-08-13 18:48 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: FooKer på 2002-08-13 18:48 ]

Lenke til kommentar

Jeg hadde problemer med første oppstart etter at jeg hadde startet instalasjonen av xp på et raid 0 oppsett. Problemet lå i at installasjonsprogramet til Xp ikke lagde en gyldig systemdisk under formatering og partisjonering.

Løsningen var å bruke Partionmagix til å gjøre allt klart slik at jeg bare kunne installere xp uten å bruke fdisk under installasjons prosessen. Da ordnet alt seg.

Prøv å partisjoner og formater diskene før du starter opp installasjonen av xp. Du må også ha driverene til raid kontrolleren klar på diskett.

I bios må bootdevice være raid eller scsi for å kunne boote fra raid kontrolleren.

Edit: Skriveleif....

[ endret av Orjanp den 2002-08-13 19:48 ]

Lenke til kommentar

Har hatt samme problemet på flere av mine TH7 II RAID kort, og har sett det utarte seg på flere måter. Sånn som oppsettet mitt står nå, så vil ikke XP boote hvis jeg kobler til begge diskene på RAIDet og prøver å opprette en RAID partisjon. Hvis jeg sletter RAIDet derimot...

Vet ikke hva dette skyldes, men lurer på om at Highpoint RAIDet ikke er 100% stabilt....

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...