Gå til innhold

Anbefaling av LCD for foto og spill

lobster

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å kjøpe nytt skjermkort og ny LCDskjerm for fotoredigering og spill/film. (Har pr dags dato en 19" 1600X1200 Sony CRTskjerm)

For fotoredigering burde jeg helst hatt en 20"-> med 1600X1200 oppløsning. Dessverre ser det ut til at disse skjermene blir litt for trege for spill og film. Dessuten er de for dyre for budsjettet mitt.

19" med 1280X1024 oppløsning er jo suverent til spill og film. Dessverre tror jeg det blir litt lite for fotoredigering.

Jeg har ca 4000 til rådighet.

Xerox XA7-192I. Jeg er litt redd for glassplaten og at den skal reflektere lys. Dessuten leser jeg at den ikke klarer å "produsere" sort.. Ellers virker den kuul.

Viewsonic VX924. Denne ser også ganske bra ut.

Har dere (kjære forumister) noen tips og råd å komme med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En 20" er ikke for treg til spill. Dette har med panelteknologien i skjermen å gjøre -D

Etter å ha prøvd en 20" med 1600 x 1200 er det vanskelig å gå tilbake til noe mindre. BEste kjøp om dagen er når DELL har tilbud på sine 20" :D

Men som han oer skriver er jo Eizo geniale når det gjelder kvalitet -D

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt den Eizo 19"-skjermen selv (S1910), fikk den i posten i går. Har ikke fått testet den så veldig mye enda, men er storfornøyd sålangt.

Mine viktigste "krav" da jeg valgte denne, var at den skulle ha bra fargegjengivelse/bra bildekvalitet, og at skjermen skulle være godt brukbar til spilling. Så langt er jeg i allefall storfornøyd, og det skal bli godt å bli kvitt det CRT-monsteret av en 21" jeg har fra før (Eizo Flexscan T960). :thumbup:

Lenke til kommentar
Har helst lyst på den sorte utgaven, men går for den grå ettersom denne har best TCO(jo høyere jo bedre). Førstnevnte er 99 mens den grå er fra 03.

Personlig hadde jeg mest lyst på den grå, fordi jeg synes det ser stiligere ut (smak og behag, jeg vet) pluss at støv er utrolig synlig på svarte overflater. :p

Forresten, grunnen til at den grå har best TCO er rett og slett at svarte skjermer automatisk bryter mot den nyeste TCO-standarden, rett og slett fordi de har svart "kabinett". Ingen svarte skjermer får bedre enn TCO99 (har jeg lest et eller annet sted, det er visst et av kravene i den nyere standarden). Den svarte og grå modellen skal være 100% identiske bortsett fra fargen på "kabinettet" så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Har helst lyst på den sorte utgaven, men går for den grå ettersom denne har best TCO(jo høyere jo bedre). Førstnevnte er 99 mens den grå er fra 03.

Personlig hadde jeg mest lyst på den grå, fordi jeg synes det ser stiligere ut (smak og behag, jeg vet) pluss at støv er utrolig synlig på svarte overflater. :p

Forresten, grunnen til at den grå har best TCO er rett og slett at svarte skjermer automatisk bryter mot den nyeste TCO-standarden, rett og slett fordi de har svart "kabinett". Ingen svarte skjermer får bedre enn TCO99 (har jeg lest et eller annet sted, det er visst et av kravene i den nyere standarden). Den svarte og grå modellen skal være 100% identiske bortsett fra fargen på "kabinettet" så vidt jeg vet.

Men er det en grunn for å velge grå. Er virkelig den grå sunnere for øynene, eller har det egentlig ingen betydning? Lurer nesten på å kjøpe en slik eizo jeg også, men den er jo en smule dyr da :dontgetit:

Lenke til kommentar
Men er det en grunn for å velge grå. Er virkelig den grå sunnere for øynene, eller har det egentlig ingen betydning? Lurer nesten på å kjøpe en slik eizo jeg også, men den er jo en smule dyr da :dontgetit:

Jeg vet ikke om det er sunnere eller ikke, tror i såfall det gjelder mest for skjermer med stor kabinettramme rundt bildet. På denne skjermen er jo rammen så liten at det neppe har noen stor betydning om rammen er mørk eller lys sånn sett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...