Gå til innhold

northq-en for dårlig?

monza

Anbefalte innlegg

hei.

det jeg lurer på, er om psuen er for dårlig.model 4100 - 500w.

den dropper fra 12,04 ned til 11,55 ved full load.

hw :ic7-max3

prescott 3000 klokket til 4000 mhz

1 stk cd rom

1 stk floppy

2 stk disk

grafikk geforce fx 5200 (søppel kort) :thumbdown:

monza

ps: er i tvil om det er kortet eller psu som synderen :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

11,55 / 12 = 0,9625

1 - 0,9625 = 0,0375

0,0375 * 100 = 3,75%

Spenningen ligger bare fra 0,3% over til 3,75% under 12V noe som skal gå fint. (Om jeg husker rett skal spenningene være +-5% i følge ATX spesifikasjonene og dual AMD Opteron systemer krever +-3%. Har du noen problemer med maskinen siden du spør? For jeg ser ingen "synder" ei heller noen "synd".

Dersom maskinen er ustabil kan strømforsyningen være grunnen, men om den er stabil tror jeg ikke du bør bry deg om at du ligger litt under optimalt.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Vis du tenker på att 500w er for lite så er det ikke det. Men att den er ustabil med og levere strøm kan hende og derfor att du opplever att den restarter.

Den ene pcen min har samme hovedkort som deg med 3,2 en gig med ram, disk,floppy,cd drev,dvd drev,dvd brenner, og ett 5900 skjermkort på 300w Aopen PSU. 100% stabil maskin.

Endret av Chevelle
Lenke til kommentar

hei.

skulle tro et 500w var nok ja,men er litt i tvil :blush: tror ikke det er rammen ,den kjører kun på 212.9 mhz tim 3335,og det skulle de klare fint.cpu kjører nå på 3991,21mhz vcore 1,575 temp idle/load 36-49,og de eneste spenningene som dropper er vcore og +12v. noen ider?

monza

ps: glemte å innformere dette.

-12v=-8,41v.skal det være slik?

-5v=-2,59v.skal det være slik?

monza

Endret av monza
Lenke til kommentar

hva bruker du for å måle spenningene? dersom det er sandra, så ville jeg ikke stolt helt på de talla.

hos meg får jeg nemlig veldig varierende tall. i bios er +3,3 +5 og +12 alle over sine repsektive tall, mens i sandra har jeg veldig lave tall. desuten så mener den at bl.a så ligger -12v på -9,4v...

sjekk spenningene dine i bios. og er du sikker på at det ikke er cpu eller ram som forårsaker prime problemene? selv om cpu var stabil på 4ghz for 6mnder sia, så betyr ikke det at den er det i dag. har selv erfaring med at cpuer mister litt max klokk over tid

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

hei

nei, har ikke sjekket i bios.det som jeg synes er underligt er de -verdiene,trodde de skulle være noe i samsvar.eks.-5v og -12v.bruker fanspeed,er vel kansje ikke helt til å stole på,men men.cpuen er ikke mere enn en måned gammel+,kjøpte ny ram pga de gamle twin mosc stoppet temmeligt fort.har nå måtte kjøre ned til 3980mhz,pga pcen resetter .tidligere i kveld kjørte den fint 4000mhz,både i superpi og prime95..

monza

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...