schloemi Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Jeg er da så heldig at jeg skal til IAA i frankfurt neste uke og lurte derfor på om noen har noen brennhete tips når det gjelder fotografering på bilmesser. Jeg kommer til å ta med Pana FZ-20 med vidvinkelconverter og ekstern blits, evt også stativ hvis noen tror det er behov for det. Det jeg er mest bekymret for er at det er litt for mørkt til å ta håndholdte bilder (selv om det skal gå greit med bildestabilisator og vidvinkel) og for fullt til å styre med stativ... Noen som har noen erfaringer å komme med? Alle tips mottas med takk! mvh schloemi Lenke til kommentar
TBPhoto Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Jeg har ingen spesielle erfaringer rundt dette selv, men du har ikke vurdert en monopod istedet for tripod? Er vel en bedre (nød)løsning i trange menneskemasser. Lenke til kommentar
swanky Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 Sjekk om du har mulighet for Polaroidfilter. Det har en tendens til å skinne mye på den slags utstillinger... Lenke til kommentar
schloemi Skrevet 14. september 2005 Forfatter Del Skrevet 14. september 2005 Har polariseringsfilter ja,,, men med det mister jeg også en god del av lyset... Så jeg får vel kanskje bare prøve meg fram når jeg kommer dit Lenke til kommentar
Sarge Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 (endret) Er ikke lett det der med messer. Bilmesser er heldigvis ganske godt opplyst, så du kommer nok ganske langt med lang lukkertid og stativ. Tok nylig en del bilder på en hifi-messe nylig, og der var det små rom enten med dårlig belysning eller objekter plassert rett foran vinduer med sola rett inn. Unngå ihvertfall å ta bilder rett mot vinduer. Finn heller en annen vinkel. Jeg endte opp med å ta en del bilder på stativ med lang lukkertid og utfyllingsblitz, men heller ikke dette ble bra overalt, det ble en del over- og undereksponeringer. En annen ting er at selv om det er fint med bilder av hele bilen (ikke glem disse bildene), så er det også moro med nærbilder av spesielle detaljer. Et eksempel er bensinlokket på Audi TT. Biler med elegante linjer kan du f.eks. gå nær og fotografere "i dypet", slik at blikket følger bilens linjer innover i bildet. Gå rundt hele bilen, om mulig, slik at du får et inntrykk av den før du velger din komposisjon. Ta gjerne bilder med og uten blitz først på dagen, slik at du ser hvordan det fungerer. Blitz kan fungere bra, men unngå det hvis du tar bildet rett på plane flater (hotspotting). Refleksjoner i "kanter" i bilens linjer kan fungere. Hvis kameraet har mulighet for svak utfyllingsblitz sammen med lang lukkertid, kan det være et alternativ (bruk stativ for dette). Pass på folk. Mennesker er ikke til å unngå, men hvis mulig kan du kontrollere dybdeskarpheten for å få dem ut av fokus (med mindre bilbertene er i fokus, da ). Vent litt hvis det er folk med glorete klær i bildet. Forsøk å få en mest mulig nøytral bakgrunn. Med stativ og lang lukkertid trenger du kanskje ikke tenke så mye på det med å få folk i bakgrunnen uskarpe. De vil bevege seg, og litt blurry mennesker i bakgrunnen kan bare være kult (så lenge de ikke har på seg prangende farger som stjeler oppmerksomheten). Er bakgrunnen dårlig, så vurder å ta noen flere nærbilder istedet. En ting jeg ikke har så mye erfaring med er "bracketing". Mulig dette kan være en mulighet. Etter hva jeg skjønner er det en form for eksponering der kameraet tar 2-5 bilder, med noen av bildene med litt mer/litt mindre lys. Kan være en opsjon som gir store muligheter for redigering etterpå. Her er en side om emnet: http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary/E...acketing_01.htm Endret 15. september 2005 av Sarge Lenke til kommentar
schloemi Skrevet 15. september 2005 Forfatter Del Skrevet 15. september 2005 Tusen takk for veldig utfyllende svar Sarge! Det med bracketing hadde jeg faktsik ikke tenkt på i det hele tatt, det var en kjempeidé! Det å bruke lang lukkertid for å blurre folk var også en meget god idé. Gjør antageligvis bilen mer majestetisk å se på. Skal legge ut bilder når jeg kommer tilbake. Håper det blir bra. Nå er det vel bare å komme seg til butikken og kjøpe et 512MB til hilsen Stefan Lenke til kommentar
Sarge Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 (endret) Et lite tillegg: Det er ett problem som kan oppstå med lang lukkertid, og det er bildestøy. Man må derfor vurdere dette opp mot å bruke blitz. Spesielt biler, som skal være skinnende i lakken, kan skape problemer. Bildestøy i lakkflater vil sannsynligvis gi et mattere uttrykk til lakken. Endret 15. september 2005 av Sarge Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå