Håvard Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Hallo. Var i fjor tror jeg, at jeg kom på dette, og siden har jeg irritert meg over det. Se for deg at du borer et hull igjennom hele jorda, og setter inn et rør, slik at ikke noe lava, jord elns vil renne inn i hullet og tette det. Det vil heller ikke bli varmere der en at man kan leve der.. Hullet går alså igjennom hele jorda (midt igjennom). Hva vil skje hvis man hopper ned der da? Vil man falle, og falle, helt til man kommer til andre enden, og dette ut der? eller vil man falle og falle, og på et vist pungt, etter midten, snu igjen, og falle på nytt? Eller vil man stoppe på midten? Lenke til kommentar
Luv Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 (endret) Leke smart lønner seg ikke.. Endret 13. september 2005 av dD. Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Man vil stoppe på midten, siden det er der tyngdekraftens center er. så på midten vil du få et bråstopp. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Falle, fort, passere midten, snu sakte men sikkert (Som om du gikk med samme fart rett opp i lufta), falle andre veien, snu igjen, osv. helt til du stopper på midten. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Gravitasjonskraften er ikke konstant, den er gitt ved F=Gm1m2/r^2 (hvor G er en konstant), tenker jeg rett vil du nok bli knust i jordas indre, dog er det noen år siden jeg hadde dette og både det og formelen er tatt off memory, så kan være noe upresist. Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Hadde gravitasjonskraften vært samlet i et lite punkt, og du ikke hadde møtt motstand på veien (små partikler, luft, osv), ville du pendlet fram og tilbake i røret ditt til evig tid. Lenke til kommentar
Den Røde Tsar Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Hva med å bare prøve å ikke tenke på så vanskelig ting? Lenke til kommentar
Propaganda Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Hadde gravitasjonskraften vært samlet i et lite punkt, og du ikke hadde møtt motstand på veien (små partikler, luft, osv), ville du pendlet fram og tilbake i røret ditt til evig tid. :!: :!: ser det for meg... det jeg ikke skjønner er hvorfor du går å irriterer deg over sånt i ett helt år? er da så mye annet man kan irritere seg over,f.eks Kristen TV Lenke til kommentar
IkkjeOleJørgen Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 (endret) Mythbusters! *not* Hvorfor tenke slik i det heletatt? Svaret er: det vil ikke gå an å legge et slikt rør som ikke vil bevege å svaie på seg / smelte. Om det går så vil du bli kokt inni det stakkars røret før du er halveis til kjernen Endret 13. september 2005 av lolminator^ Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Svaret er: det vil ikke gå an å legge et slikt rør som ikke vil bevege å svaie på seg / smelte. Om det går så vil du bli kokt inni det stakkars røret før du er halveis til kjernen Spørsmålet var vel egentlig hva som ville skjedd hadde det ikke vært for dette. (Jeg tror) det kalles et hypotetisk spørsmål. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Og det er ikke bare trådstarter som har tenkt på dette spørsmålet. Har ressonert meg frem til samme svar som har kommet over, men sleit litt med utregning av fallhastigheter i og med at jorda har masse i hele seg, og ikke bare i midten. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Har ingen lest "Donald Duck: Reisen til jordens indre" av Don Rosa? Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Har ingen lest "Donald Duck: Reisen til jordens indre" av Don Rosa? http://outducks.org/thumbnails2/no/dp/051-100/no_dp_0085aa.jpg Jo, synet av de pannekakeflate "hår"-sveiesene til Ole, Dole og Doffen: PRICELESS. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 les her: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=469558 Lenke til kommentar
The Norwegian Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 Hva med å bare prøve å ikke tenke på så vanskelig ting? Det er jo morsomt! Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 Skal spørre fysikklæreren om dette i neste time. Får se hva han svarer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå