rikardo Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Hei! Satt å leste igjennom noen tråder her ang. fotobokser. Men fant aldri ut hvordan de funker teknisk? Søkte litt rundt på nettet uten hell. Er det noen her inne som vet hvordan fotoboksene måler hastigheten? Før hver fotoboks (ca. 50m) står det en grå boks, på ei stang. Hva gjør denne? Er det en laser som måler deg? Sitter denne i kameraet, eller i den mystiske "før-boksen"? Har også hørt snakk om vekt, dvs. en sensor i veien som merker når man passerer. To slike og man har tid på en angitt distanse. Og hva med trafikklysene? Noen er knyttet opp mot en datasentral, mens andre jobber etter en tidssyklus. Tidssyklusen er jo grei, men hva skjer idet et utrykkningskjøretøy/buss ankommer og det plutselig blir grønt? Skjønner ikke helt dette:-) Kan sitte å koke opp masse forskjellige måter, men blir egentlig bare mer dum på temaet. Noen som har peiling, evt. hvor jeg kan finne ut dette? Og nei, vil ikke vite dette for å kunne kjøre for fort forbi fotoboksene, eller kunne hække dem og kjøre på rødt lys;) Hjertelig takk på forhånd! Lenke til kommentar
Biggus Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Fotobokser og trafikklys har vel ikke noe med hverandre å gjøre. En jeg jobba sammen med for mange år siden klarte å miste lappen ved passering av fotoboks. Fikk forklart sånn ca. at det er sensorer i bakken som registrerer berøring av først for- og så bakhjul. Så ble akselavstanden regnet ut og en kjapp gjennomsnittsmåling foretatt. Ta dette med en klype salt, er ikke helt sikre på om vi skjønte hva som ble forklart, men at det er sensorer i bakken er sikkert. Lenke til kommentar
eab Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Har lagt merke til at det ved nye fotobokser er tegnet opp to hvite linjer tvers over veien. Sannsynligvis der farten måles og/eller bildet blir tatt. Når det gjelder trafikklys så er noen styrt etter tidsintervall. Andre igjen er styrt av magnetfelt som er gravd ned i bakken. Når bilen din påvirker magnetfeltet så registreres det og lyset skifter når det passer med resten av trafikken. Lyskryss som går i bestemte sykluser basert på tid er det beste jeg vet. På vei inn til trondheim kan du kjøre uten å stoppe/bremse og passere alle stopplinjene akkurat i samme millisekund som det blir grønt, hvis man er iskald og kan trafikklysene (teller sekunder fra grønn mann slukker, teller sekunder fra da det ble rødt i kryssende felt osv) Lenke til kommentar
chma Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 (endret) Etter hva jeg skjønnte i denne artikkelen; http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/09/06/407527.html Mistenker at det er samme type sløyfer som ligger i bakken ved boksene så det er ikke bare bildet som blir registrert. Dette med røde lys -> grønnt for busser/utrykkningskjøretøyer eller denne såkalte grønne bølgen enkelte ruter i oslo har. http://www.vegvesen.no/vegvesen-SVVartikke...3958101713.html Uten å ha noen anelse så vil jeg tippe det er en eller annen form for radiosender, er noe som ser ut som antenner på lysstolpene i en del lyskryss i oslo. Hvis det er en eller annen form for radio signaler som ikke er kryptert på noen måte så er det vel bare ett spørsmål om tid før noen med ressurser og kunnskap og kjører på en grønn bølge... Hvordan dette funker sammen med rute opplysningen som blir brukt flere steder i oslo kan du lese over på linken til vegvesenet. I tillegg til magnet felt som nevnt av erik er det vel og noen infarøde kameraer som er forsøkt brukt til dette samme som magnet feltene om jeg ikke husker veldig feil.. Endret 13. september 2005 av chma Lenke til kommentar
rikardo Skrevet 13. september 2005 Forfatter Del Skrevet 13. september 2005 Utrolig interessant:) Var ikke så voldsomt på bærtur altså. Kanskje den boksen 50m før fotoboksen er kontrollboksen til sensorene i bakken da. Samma kan det være. Lyskryss-teknologien tror jeg er rimelig omfattende:-) Om folket har sett The Italian Job, så får vi jo en liten innsikt i hvordan de gjør det over-there.. chma; håper virkelig ikke den derre grønt-lys-hækkinga er så enkel som det høres ut som. Må da være en form for kryptering der. Ser for meg mor når hun skrur på FM-senderen til ipoden sin så blinker det grønt over alt:P Lenke til kommentar
chma Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 chma; håper virkelig ikke den derre grønt-lys-hækkinga er så enkel som det høres ut som. Må da være en form for kryptering der. Ser for meg mor når hun skrur på FM-senderen til ipoden sin så blinker det grønt over alt:P Hehe, nå ble det veldig gjetting og synsing fra min side, men det jo omtrent ingen grenser for hva fm båndet kan brukes til... Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 Noen som har "lys-sensor" også Noen som har lagt merke til at om du er aleine i et kryss på kvelden/natta og blinker med langlysa, så blir det grønt (kan også skje om du blinker en stund før krysset så du slipper å bremse opp) PS: Gjelder kun noen lyskryss... Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 Noen som har "lys-sensor" også Noen som har lagt merke til at om du er aleine i et kryss på kvelden/natta og blinker med langlysa, så blir det grønt (kan også skje om du blinker en stund før krysset så du slipper å bremse opp) PS: Gjelder kun noen lyskryss... Sensor i bakken. La vær å blinke med lysene en gang, så får du grønt like tidlig. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 Allerede testet, å det er mange steder det ikke blir grønt før jeg står noen meter forran... Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 Snakket litt om trafikklys på skolen i fjor. De fleste trafikklysene blir styrt av en såkalt "PLS", som betyr Programmerbare Logiske Styringer, blir brukt meget mye til automatisering (noe trafikklys er). PLS apparatene blir programmert inn ved bruk av en PC. I lyskryss kan det være forskjellige typer sensorer, noen som reagerer på bl. a. at det kommer en magnetisk motstand (les, hele bilen). De prøver å programmere pls apparatene sp godt som mulig, med mange sensorer o.l, noen ganger så kan flere lyskryss være koblet sammen, med en haug av følere overalt langt foran kryssene osv. Det er mye og fortelle om dette, men jeg fikk jo sagt litt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå