Gå til innhold

Hvor mye teller PSU?

Anbefalte innlegg

Altså, jeg skjønner bare ikke hvorfor psu teller så mye. Er det ikke bare viktig at den er stabil? noe de fleste psu'er på markedet i dag er?

Jeg kjøpte meg nettopp ny pc, med kraftigste hardware av alt, 7800 gtx, fx57, you name it. Men psu'en var noe jeg ikke prioriterte så mye. Jeg kjøpte en coolermaster 450 watt med blått lys osv.

edit : http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=RS450ACLY

Var dette da noe jeg burde tenkt en gang til om? Hva hadde vært forskjellen hadde jeg kjøpt 580 watts strømforskyning? Eller den nye 1000 watts forskyningen. Jeg ser ikke poenget med mer watt i strømforskyngen enn det komponentene bruker. Og det er jo ikke særlig mye i det hele tatt egentlig...

Endret av Cetramarius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er helt klart at det spiller ingen rolle å ha en 1000W PSU når du bare trekker f.eks 400W. Men noe av poenget er at det ikke altid er like lett å vite hvor grensa går. Greitt at man vet at 1000W er for mye (for de fleste), men hvem vet om man trenger 450W eller holder det med 350W? Det er jo heller ikke slik at en PSU kan gi nøyaktig så og så mye. Disse tallene må man være litt skeptisk til, spesielt på billige enheter.

Det er ikke bra for en PSU å jobbe på full belastning, så den bør kunne gi en del mer enn man bruker. Stabilitet går på mange ting, ikke bare Watt. Kvalitet koster alltid penger.

Har jobbet i mange år med vedlikehold og design av elektronikk, det er vel kjent at PSU er blant de ting som oftest går i stykker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...