Elmek38 Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Eg lurer på om det er fleire som har fått eposter fra telenor om samme saken, og om det har skjedd dere fleire ganger, eg er nå på min andre gang og dette begynner og bli irriterenes. Kjære kunde, I følge våre Internettlogger ser det ut til at det har blitt sendt virus i stort omfang, eller vært annen uønsket trafikk til andre datamaskiner fra ditt Internettabonnement. Telenor har fokus på sikkerhet, og har ansvar for å beskytte våre kunder, våre egne, og andre Internettbrukeres datasystemer. Vi har derfor sett oss nødt til å begrense din Internettilgang inntil denne trafikken opphører. I denne e-posten/brevet finner du informasjon om hvorfor vi har sett oss nødt til å begrense din Internettilgang. I tillegg har vi lagt ved en prosedyre med løsningsforslag. I mange tilfeller vet ikke brukerne at deres Internettabonnement blir misbrukt til f. eks å massedistribuere e-post og/eller virus. Derfor kan denne beskjeden komme som en overraskelse. Begrensningen i din Internettilgang betyr at du for øyeblikket kan benytte ditt abonnement til nedlasting av nettsider (surfing), sikre nettsider (nettbank osv) og e-post, men du kan ikke sende e-post fra din PC. Skal du sende e-post, må du logge på http://epost.telenor.no Merk: Oppkobling via VPN, og bredbåndstelefoni, vil ikke fungere så lenge begrensningen ligger på ditt abonnement. Begrensningen påvirker ikke hastigheten på din Internettforbindelse. Slik får du opphevet begrensningen på ditt abonnement Begrensningen på ditt abonnement blir opprettholdt inntil du kan bekrefte at PC-ene som ble benyttet, er fri for viruset eller ormen som forårsaket uønsket trafikk. Send en e-post til [email protected] og fortell hvilke tiltak du har gjort for å sikre at det ikke blir sendt virus eller oppstår uønsket trafikk fra din PC. Husk, for at du skal få sendt e-post må du bruke Telenors webbaserte e-posttjeneste på http://epost.telenor.no. På denne websiden kan du også bestille nytt passord. Du kan også sende et brev eller en faks. Du får full tilgang til Internett når vi har mottatt din bekreftelse på at nødvendige tiltak er utført, senest påfølgende virkedag. Du finner mer informasjon og råd til hva du kan gjøre på http://www.online.no/abuse Denne saken er behandlet i henhold til Telenors rutiner og abonnementsbetingelser. Les våre abonnementsbetingelser på http://www.online.no/betingelser. Vi beklager disse ulempene dette måtte medføre deg som kunde, men hvis vi ikke gjennomfører begrensningene har dette vidtrekkende konsekvenser for vårt nett og andre Internettbrukere. Ta gjerne kontakt med oss hvis du har spørsmål. Vennligst henvis til saksnummeret. Alle henvendelser skal foregå skriftlig, enten pr. faks, brev eller e-post (se kontaktinformasjon i signatur). Benytter du Mac eller andre operativsystem kontakt oss for mer informasjon. Vi anbefaler at du følger prosedyren under før du tar kontakt med oss. Saksinformasjon og løsningsforslag Våre logger viser at det har blitt utført portscan, eller vært annen uønsket trafikk til andre, fra ditt Internettabonnement. Slike hendelser forårsakes trolig av virus, ormer eller andre former for infeksjoner av din maskin. Se en lettfattelig forklaring på hva portscan innebærer nederst i denne meldingen. Hva du kan gjøre 1. Kontroller din PC for virus med et antivirusprogram, og sørg for at virusdefinisjonslisten er oppdatert. Som kunde hos Telenor kan du laste ned Norton Antivirus 2005 eller Norton Internet Security 2005 (inneholder Norton Antivirus) - gratis. Les mer her om hvilke program du har tilgang til: http://www.online.no/sikkerhet Dersom dette ikke fører fram bør du starte PC-en i sikkermodus (Trykk F8 under oppstart) for så å ta et nytt, fullstendig systemsøk. Husk å avinstallere gammel antivirusprogramvare før du installerer Norton antivirus. Du risikerer at PC-en din krasjer dersom du installerer flere antivirusprogrammer. Trenger du hjelp til å laste ned og installere Norton antivirus, kontakt vår kundestøtte på: http://www.online.no/kundeservice/veiledninger eller bruk kontaktskjemaet på http://www.online.no/kontakt 2. Det er viktig at du jevnlig oppdaterer ditt operativsystem med de siste sikkerhetsoppdateringer fra leverandøren. I Windows kan du benytte Windows Update som du finner på Startmenyen eller på nettstedet http://windowsupdate.microsoft.com/ 3. Sjekk at det kun er kjente telefonnumre som har blitt benyttet for oppkobling til Internett med ditt brukernavn og passord. Dette kan du se i Surfeloggen for ditt abonnement - logg på http://www.online.no/konto med ditt brukernavn og passord. Merk: ADSL kunder vil ikke få spesifisert telefonnummer i surfeloggen. 4. Sikre din maskin med antispyware programmer. Last ned og les mer her: http://www.fjerndet.tk For skjermbilder og mer informasjon om hvordan sikre din PC mot virus og annen skadevare se: http://www.online.no/sikkerhet Informasjon om portscan En portscan går ut på at en datamaskin søker gjennom andre datamaskiner koblet til Internett for å se om disse tilbyr tjenester. Dersom maskinen finner tjenester som tilbys, kan den utnytte eventuelle sikkerhetshull i de programmene som tilbyr disse tjenestene for så å ta kontroll over datamaskinen. En portscan kan enkelt sammenliknes med at noen går rundt et hus og sjekker alle dørene. Dersom man finner en dør som er åpen så kan man dermed komme seg inn i huset. Portscan blir derfor ansett som et "første skritt" ved forsøk på inntrengning i et datasystem man ellers ikke har tilgang til. Normalt vil et slikt program benytte din Internettforbindelse for å forsøke å bryte seg inn på andre datamaskiner uten selv å bli oppdaget. Dessverre er det umulig for oss å finne ut om dette er aktivitet som stammer fra et program på din PC eller om det kommer av at noen har klart å bryte seg inn på din datamaskin og utnytter den. I alle tilfeller er det du som eier av Internettabonnementet som står ansvarlig for bruken av denne. Dersom du har programvare på din maskin (eller på en ruter) som logger all aktivitet til og fra dine PC-er (og som inneholder relevant informasjon, det vil si viser hvem som kobler til dine datamaskiner utenfra) så bør du anmelde forholdet til Internettleverandøren dette "angrepet" kommer fra. Hvordan dette gjøres avhenger av leverandør av loggprogramvare/brannmurprogramvare og merke/modell av ruter du bruker. Ta gjerne kontakt for mer informasjon. -- Med vennlig hilsen, Telenor Kundeservice Aksess Respons Team [email protected] Faks: 67 89 31 11 Telenor Norge AS Snarøyveien 31, L2F 1331 Fornebu Lenke til kommentar
pine Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 (endret) Begrensningen i din Internettilgang betyr at du for øyeblikket kan benytteditt abonnement til nedlasting av nettsider (surfing), sikre nettsider (nettbank osv) og e-post, men du kan ikke sende e-post fra din PC. Skal du sende e-post, må du logge på http://epost.telenor.no Merk: Oppkobling via VPN, og bredbåndstelefoni, vil ikke fungere så lenge begrensningen ligger på ditt abonnement. Begrensningen påvirker ikke hastigheten på din Internettforbindelse. Snodig tankegang her. Meget snodig. Hvis du allerede har spam virus på pcn så fungerer de gjerne som egne smtp servere. Så det hjelper ikke bare å begrense tilgangen. Kan hende at de har funnet en rar måte å filtrere det bort, men at det går utover vpn, ip telefoni osv. Rare greier. Jeg hadde stengt linja direkte fram til du ordna oppi egne saker. Endret 13. september 2005 av pine Lenke til kommentar
muffe Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Det er vel ikke vanskelig å begrense slik tilgang. Det er bare å stenge ALLE andre porter enn 80 og 81 (de som brukes av HTTP og HTTPS). Da vil ikke eventuelle egne SMTP servere fungere. Jeg ser på dette som et meget bra tiltak, det sparer oss andre internettbrukere for masse bry. Har du datamaskinen din ren, vil du ikke merke noen ting, men har du dritt og lort så er det bare bra at du blir gjort oppmerksom på det. Og at internetttilgangen begrenses er bare flott, for da slipper vi som mottar SPAM å få det... Lenke til kommentar
Thelle Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Min far fikk den samme beskjeden en gang. Da jeg lastet ned mye film og musikk da jeg lånte adsl'n hans. Hvorfor de gjør dette vet jeg ikke. Men for min far som er helt avhenig at hans maskin klarer å sende og motta epost med outlook og at alle påloggings programmene til div servere han bruker funker så var dette frustrerende. Og han ringte og skrev brev og epost for å forklare sitt missnøye. Det endte med at han måtte true med å trekke hele bedriften fra sitt samarbeid med telenor før dem gav seg. Mye av kundebehandlingen og handlinger telenor gjennomfører er gjort på merkelige grunnlag. De burde gi ut noe informasjon før de "stenger" linja på den måten. Lenke til kommentar
Elmek38 Skrevet 13. september 2005 Forfatter Del Skrevet 13. september 2005 Eg har også gjort det de har sakt eg skal gjere og det har eg gjort heile tida. Bruker ikkje epost kontoen til og sende mail heller. Lenke til kommentar
sinnadyr Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Fikk akkurat det samme da brosjan hadde prestert å spre dønn virus over nettverket, men jeg klarte meg ikke uten ssh/ftp/torrent osv så jeg formaterte alt i huset, sendte mail og ringte som f og de åpna protokollene ganske umiddelbart. Gjør det før helga da Du skjønner det at avdelinga som driver med det der gjør ikke noe i helgene og du kan heller ikke nå de på telefon (var visst interne affærer som gjorde dette ) Håper det ordner seg asap for deg også Lenke til kommentar
ozone Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Dette er EN av grunnene til at jeg ALDRI skal bruke Telenor som ISP! Hva hvis det ikke var virus eller orm som utførte portscanningen? Hva hvis det var kunden selv? Jeg scanner nå enkelte subnett av og til av ulike grunner, skulle det liksom ført til at Telenor stengte/begrenset abbonementet mitt? Nei takke seg til andre ISp'er! Internett skal være fritt og fullstendig uten sperrer! DET er ikke ISP'enes oppgave. Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Jeg sjekket pc'n, ingen virus eller spyware ble oppdaget. Sendte så mail tilbake, ba de ryke og reise og hute seg å gi meg full nettilgang. Og etter det har jeg ikke hørt noe mer om den saken Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 Hva hvis det ikke var virus eller orm som utførte portscanningen? Hva hvis det var kunden selv? Det står vel i abonnementvilkårene at det ikke er lov, så hvis det er viktig for deg, er nok ikke Telenor ISPen for deg nei! Forresten, de som klager, og ikke har lest vilkårene sine kan bare ryke og reise :!: :!: :!: Lenke til kommentar
Thorvald Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 at telenor stopper Netsky og alle de kjekke tingene der er nå ikke en uting spør du meg. Lenke til kommentar
brazir Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 (endret) ummmm.....jeg fikk samme mail fra telenor for en stund siden......listet opp alle programmene jeg bruker for å bli kvitt spyware/virus/malware o.l. Counterspy (suverent best mot spyware) Ad-aware pro (smør på flesk ift. counterspy,men brukte det regelmessig) The Cleaner (trojans) Antivirus prg. m/firewall (husker ikke navnet, men er et av de beste) Alle oppdateringer/servicepacks til disse prgrammene og Windows XP pro (oppdatert hver dag). Og fullscan regelmessig på alt. Brannmur på router. Jeg har til dags dato ALDRI gjort en portscan simpelthen fordi jeg ikke har behov for det og fordi jeg VET at ISP'er ikke liker det (ville jo i så fall gjort det via en proxy) LIKEVEL fikk jeg denne mailen.....blokkerte omtrent alle porter utenom 80 (http) fra torsdag til tirsdag. Sendte mail og ringte til kundeservice, men dette blir gjort av en annen avdeling som er SVÆRT vanskelig å få tak i. (om ikke komplett umulig) Fikk først tilbake full tilgang når jeg hadde installert Norton Antivirus og scannet gjennom harddisk (uten funn selvsagt) Ble jo selvsagt DRITTLEI siden jeg har mitt på det rene så det endte opp med at jeg sa opp telenor dagen etter jeg fikk tilbake tilgangen (måtte rydde opp i mail/hjemmeside osv.) Tror du ikke det gikk en uke så ringte det en j***a selger og spurte om jeg ville ha internett hos Telenor. MAKAN! ALDRI MER! Endret 14. september 2005 av brazir Lenke til kommentar
ozone Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 Nei, Telenor henger ennå igjen i "Televerket" tiden da de var statlig. Byråkratisk overformynderi og lite kundevennlig er karakteristikker jeg må bruke Portscan har faktisk mange legitime og praktiske andvendelser! Heldigvis slipper jeg å tenke på hva Telenor mener om min internettbruk: Jeg bruker ikke Telenor, og kommer aldri til å gjøre det heller Lenke til kommentar
tropic Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 jeg også fikk en mail fra telenor..sikkert pga torrent.. Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 De har jo logger for å underbygge begrensningen. Bare å spørre, så får du dem utlevert! Lenke til kommentar
Elmek38 Skrevet 14. september 2005 Forfatter Del Skrevet 14. september 2005 De mailene du sender kan du skrive akurat hva du vil. Det er berre eit automatisk system som registerer om du har svart eller ikkje. Sendte akurat den samme mailen ein gang til eg, og eg fikk det svaret eg forventet. Ditt abonnement er åpnet for alle tjenester Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 De mailene du sender kan du skrive akurat hva du vil. Det er berre eit automatisk system som registerer om du har svart eller ikkje. :!: :!: Dagens Lenke til kommentar
m99 Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 Synes Telenor er alt for snille med alle de som ikke har kontroll over datamaskinene i huset, egentlig burde de fortsatt holdt seg til skrivemaskin og Playstation 1, og Telenor burde gitt dem karantene i 12 måneder ;-) Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 faren til en kompis av meg fikk en slik melding fra telenor... bare at hele linja deres ble sperret.. fordi faren til kompisen min hadde sent ut mail til arbeidsgiverene sine (han driver med noe freelancer greier..) han klaga så hardt til telenor at han fikk 10k erstatning i tap arbeids fortjeneste og gratis oppgradering av linja.. Lenke til kommentar
JimL Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 Telenor har som regel dekning for å kunne forsvare et slikt tiltak, og jeg støtter dem fullt og helt. Selvfølgelig kjipt om det skulle vise seg at man blir stengt ute uten grunn, spesielt da det er totalt umulig å få kontakt med telenor abuse. Men alt i alt, flott tiltak jeg håper dem fortsetter med. I 99% av tilfellene er det nok en eller annen "virus-/spam-fabrikk" som står og går, og det liker vi ikke. Lenke til kommentar
tmkaldheim Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 Dette minner mistenklig om overvåkning... Ta kontakt med datatilsynet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå