Gå til innhold

Bytte til større vifte på Chipset kjøler?

AndersT2

Anbefalte innlegg

Jeg har Asus A8N-SLI Deluxe hovedkort, og byttet for en stund siden ut "vepsen" med Zalman sin passive kjøler, syntes denne ble for varm, og byttet til denne fra Swiftech. Er fornøyd med både kjøling og støynivå fra denne.

Men skal ha nytt skjermkort om en kort stund, og det blir enten ATIs kommende X1800 (XT eller Pro), eller mest sannsynlig 7800 GT. Begge disse kortene er lengre en kortet jeg har i dag (6600GT), samt at kjøleløsningen er litt større. Dette vil mest sannsynlig havne i komflikt med chipset kjøleren, siden den bygger 62,8 mm i høyde. Har sett på ett par andre, men er ikke helt sikke på om disse passer.

Så jeg tenkte å kjøpe en av disse, men først prøve å modifisere den jeg har i dag. Tenkte da å kappe ned høyden på den (de spirallignende skruene). Noe jeg regner med går veldig greit. Men jeg tenke samtidig å prøve en vifte som gir mer luft, men vil ikke ha en som bråker med, dermed må større vifter inn i bildet. Dagens vifte bygger 20.8 mm. Har da alternativet mellom disse to viftene:

50x50x10 - med 14 m/3 luft, og 20 dB

60x60x10 - med 19 m/3 luft og 19 dB.

Originalen gir 10,7 m/3 luft og 18 dB.

Tror det ikke skal være noe problem med å få festet den 50mm viften, skruene tåler å gå litt på skrå, men den på 60mm kan bli litt verre da skruene blir enda skråere, men tror også det skal ordne seg. Andre 40mm vifter har ikke like bra spesifikasjoner som originalen (ihvertfall ikke de hos Microplex).

Tror dere at dette vil gå, slik at chipsettet fortsatt vil bli kjølt bra nok. Har kjent på kjøleren i dag under drift, og den er fortsatt litt varm, men mye kaldere enn Zalmanen. Hadde det hjulpet å prøve å fjerne noen av pinnene på den? Hele blokken er fylt med dem tett i tett, så jeg tror ikke så mye luft kommer ned mellom dem, slik at viften i dag kun kjøler toppen, og varmen må trenge seg hele veien til toppen for å komme seg bort. (enkleste måte er vel å borre dem bort.)

Eller har dere andre forslag (ikke vannkjøling) som kunne funke, med kriteriene god kjøling, lav lyd og lav høyde?

Har sett på denne fra Spire, men er litt usikker på om den passer, samt kjøle evne og lyd nivå. Komplett sa at den skulle passe, men har lest en som har fått erstattnings vifte fra Komplett for mitt HK, og den passet ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Måtte måle litt på min kjøler og ser ikke noe problem og korte ned pinnene. Tror ikke det skal gjøre noe og korte den til 10mm lengde og like vel ha god kjøle evne på denne. Og med 50-50-10 vifte blir den da ca 33mm total høyde. Feste på 50mm vifte blir heller ikke noe problem for du kan bruke feste braketten som selve kjøleren sitter festet i hovedkortet med. Se bilde.

post-12-1126637610_thumb.jpg

Endret av Chevelle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...