Gå til innhold

OS-X på Intel HW.. og omvendt?

Sweet

Anbefalte innlegg

hei :)

jeg har et par spørsmål om MAC og OS X.

1: kan MAC gjøre alt en vanlig PC kan?

2: kan OSX kjøres på en MAC?

3: hva er forskjell på hw i en mac og en pc?

4: kan windows kjøres ¨på mac?

5: ytelsesmessig forskjell? spill, redigering..

mvh Sweet™ :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1: kan MAC gjøre alt en vanlig PC kan?

En Mac kan gjøre alt en "vanlig" PC kan i tillegg til at du slipper virus, spyware, trojanere og malware. Men vær obs på at ikke alle Windows-programmer finnes til Mac, men de aller fleste store og populære applikasjoner finne stil Mac.

2: kan OSX kjøres på en MAC?

Mac OS X *tilhører* Mac. ;)

3: hva er forskjell på hw i en mac og en pc?

I dag bruker Macer en annerledes prosessor som heter PPC, men Apple har nå svitsjet til Intel CPUer så til neste år vil se de første Macene med Intel CPU (x86). Les mer hos Wikipedia om PPC.

4: kan windows kjøres ¨på mac?

Ja, dersom du bruker Microsoft VirtualPC.

5: ytelsesmessig forskjell? spill, redigering..

Dette variere veldig. Noen applikasjoner kjører raskere på Mac mens andre kjører raskere på Windows. Alt i alt er dette egentlig veldig jevnt. Anbefaler at du søker litt i eldre innlegg for å lese mer om ytelelse etc. Spill derimot er litt annerledes, de fleste Mac-eiere spiller ikke, så utvalget er ikke så all verden. Men du får The Sims, Splinter Cell, Doom 3 osv. til Mac. Det blir spennende å se til neste år hvordan dette blir ifht. portering etc.

Lenke til kommentar

Altså, Mac OS X har eksistert til x86 fra dag én av. Ifm. Apples kunngjøring om at de skal gå over til x86, ble det også mulig for utviklere å kjøpe en PowerMac med en Pentium 4 chip og Mac OS X for x86.

Men selv om Mac OS X finnes til x86 plattformen er det ikke dermed sagt at denne versjonen blir tilgjengelig med det første. Uten at jeg skal si for mye, så har allerede developer-versjonen blitt cracket og ligger tilgjengelig på et par Torrents-sider. Mener å huske at våre kjære venner i (dr)ITavisen har allerede lastet ned den ulovlige og kjørt et par artikler om denne.

Lenke til kommentar

Enda et spørsmål fra en som vurderer iBook; Med Viritual PC, vil man kunne kjøre ALLE Windowsprogrammer? (Såfremt man har hardware til det) Skal ha ny laptop, og mac frister, men vil ikke sitte strandet med å ikke kunne bruke programmene vi bruker på skolen (Matlab,Pro/E+++)

Lenke til kommentar

OS X kan nå kjøre på en pc (Jeg poster fra mac os på min AMD).

Men det bryter flere lover og jeg kan ikke anbefale det i henhold til norske og forumregler.

HW-Støtten er også ganske liten men folk skriver drivere nå.

Update: Fikk nettopp Nvidia drivere til å virke!

Endret av operaman
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lest det du henviser til, men du sier distribusjon, og det gjør bare den som sender det til deg til "kriminell".

olear: Vel, en EULA, eller andre shrink-wrap-lisenser er _ikke_ juridisk bindende. Dvs. det har ikke blitt utprøvd i retten, men etter norsk rettspraksis vil det ikke kunne regnes som en bindende kontrakt.

Edit: Nå har jeg faktisk lest litt der, http://lovdata.no/all/nl-19610512-002.html , sett at disse er riktige. Kan du si noe om hvilke bestemmelser som gjør det ulovlig å benytte seg av en slik kopi?

Jeg motsier ingen, jeg er bare interessert i å se mer nøyaktig hva man evt. bryter av lover.

Endret av Nichotin
Lenke til kommentar

Til tross for at jeg absolutt er en Mac-tilhenger må jeg nesten få lov til å påpeke noen begrensninger, disse dreier seg da i all hovedsak om spill, Macer er ikke så gode til dette at det gjør noe. Det er greit at det finnes en del spill tilgjengelig til Mac, men absolutt ikke nok til å tilfredsstille de hardbarkede spillerne.

I tillegg finnes det veldig lite funksjoner i antivirusprogramvaren, og det finnes knapt antispywareprogramvare. Dette kan forårsake store problemer i forbindelse med overgangen til Mac, i og med at det stort sett er slikt man bruker tiden på i Windows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...