Gå til innhold

hdd mangler i bios (av og til)


Becks69

Anbefalte innlegg

Hei

 

Problemet er at når jeg starter windows står det noe om at jeg må sette inn en "proper boot device". Jeg har en harddisk (80gb wd, ide) som funker helt fint, med windows og hele pakken.

 

I bios finner den ikke noen harddisk, men når jeg går inn på Master Ide, så står den der, og nederst står det "new device found, please reboot". Men på boot-options finnes ikke harddisken. Når jeg rebooter og umiddelbart går inn i setup igjen ligger harddisken der som den skal, og er automatisk boot option nr 1.

Om jeg da velger "save and exit" starter pc'en opp og entrer windows.

 

Om jeg restarter funker dette også helt fint, men om jeg slår av pc'en er vi tilbake til punkt 1 - pc'en finner ikke harddisken.

 

Har prøvd med litt div på harddisken ( cable select, master osv ) uten at det gir noen resultat.

 

Det som gjør dette ekstra rart, er at pc'en var rar når jeg bygde den, og nå har den fungert fint i mange mnd, så plutselig en dag starter den ikke opp!

 

Hva skyldes dette?

 

Pc'en er også svært treg når den sjekker IDE-portene (rett etter at den teller opp minnet) - men når jeg er i windows funker pc'en Ok, merker ikke treghet da!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...