Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Brekket er veldig dårlig! hvordan fikse?

Anterialis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du skiverbremser bak på bilen er det vanlig med ganske svakt brekk. Det er også de samme bremsene som brukes i begge tilfellene. Når man drar i håndbrekket strammes bremsen manuelt/mekanisk i motsetning til å trampe pedalen som bruker bremsevæske og bremseservo.

Lenke til kommentar

For det første, det er begrenset hvor mye du klarer å få bremsa opp med håndbrekket. Du gjør det manuelt, helt uten en bremsekraftsforsterker, og du har en lang vaier som strekker seg noe. Dessuten har du maksimalt 40% av bremsevirkningen bak på hjula, og det er ved bruk av bremsepedal!

Håndbrekket skal ene og alene brukes til å forhindre bilen i å trille ved parkering. Den er ikke designet på de som vil leke rundt på norske veier...............

Lenke til kommentar

nei men jeg har jo ikke null peiling på bil, jeg har kjørt mange biler (de er nyere da det skal sies) hvor brekket er vesentlig bedre. På de fleste bilene er det ikke noe stort problem og få bakhjulene til å låse seg på tørr asfalt i fart. Dette er umulig på dette brekket jeg snakker om nå. Jeg vet godt hva et brekk skal brukes til, men jeg bare lurer på hvorfor det er slik at noen brekk er mye bedre enn andre, og om dette dårlige brekket er normalt eller for dårlig, og hva som evt. kan gjøres for å fikse det.

Lenke til kommentar
Disse bilene har håndbrekk som kun er ment som parkeringsbrems... Dvs. har så godt som null virkning i fart.

Mange biler, spesielt de med tromler bak har sinnskt godt brekk. Da er det lett å få låsing, selv på tørra.

Nettopp der problemet ligger; bilen klarer _ikke_ å hindre bilen i å rulle når bakkene blir litt bratte. Skal ikke mye til. Vet jeg kan bruke en kombinasjon av brekk + gir, men alikevel. Lurer også bare på hvorfor det er slik, og hva det kommer av.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå ble det mange poster etterhverandre her, men kom på en ting som kanskje kan være feil??

Om vaieren fra brekket har flisa seg opp (ikke en ren vaier, men at den går opp / spinner seg opp (skjønner dere?), slik at når du drar så overføres noe av kraften til å strekke ut vaieren i stedet for å låse bakhjula...

Andre forslag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...