karl-wilhelm Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Er sånn lure sak det her ja, synes svaret er litt teit jeg Lenke til kommentar
Chasseur Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Såvidt jeg ser er det flere lednigner der oppå hverandre, yes? Det er ikke rett det der. Og uansett Ueland både jeg og H4ngm4N fikk den av en kamerat som heter Long. Han iser han fikk den av en fetetr eller noe, og han hadde fått det av onkeln sin som hadde klart. Men så har onkeln en doktorgrad i matte eller noe. Mener jeg å huske. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Bedre nå da? Tenkte litt feil i farten... Men sier oppgaven at du ikke kan krysse elementene så inrømmer jeg jo selvsagt at jeg har feil. Lenke til kommentar
H4ngm4N Skrevet 13. september 2005 Forfatter Del Skrevet 13. september 2005 Han sa til meg at de ikke kunne gå igjennom hverandre som vist på det bildet der. Lenke til kommentar
knatten Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 (endret) Dersom man sier eksplisitt at ledningene ikke kan krysse et hus eller en resurs, er oppgven uløselig (gitt kontinuerlige ledninger, men fraktal-ledninger og slikt kan vi vel se bort fra ). Hvis ikke er Uelands løsning gyldig. Et uformelt bevis finnes her: http://rec-puzzles.org/new/sol.pl/geometry/K3,3 , jeg har ikke funnet noen bedre der alt står samlet på en side. Edit: Kuratowski får visst æren av å ha bevist dette, i grafproblemet K(3,3) (som er en matematisk fremstilling av nettopp denne oppgaven). I det beviset er både husene og ressursene noder i en graf, og løsninger som "under huset" osv. eksisterer ikke. Han går også ut fra at grafen er plan, dvs. at man utelukker rør som ligger over hverandre i bakken, går gjennom lufta osv. Et annet relatert problem er hvordan man kan koble sammen fem hjørner slik at alle har en kobling til alle, uten at kantene krysser, hvilket også er umulig i en plan graf. Dette kalles K(5). Kuratowski viste også at alle grafer som ikke er plane har en subgraf som er topologisk ekvivalent til K(3,3) eller K(5). Mer edit: Fant Kuratowskis's teorem på Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Kuratowski's_theorem Endret 13. september 2005 av knatten Lenke til kommentar
Bushnell Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 hehe, blir jo nesten rikti som en kamerat av meg sa, han så på oppgaven i 5 sek å sa bare "jeg slenger alt i samma kabeln". Lenke til kommentar
Newt32 Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 (endret) @newt32: Den er det? Ja. Jeg skulle få 1000,- om jeg klarte den. Det er artig i begynnelsen en stund. Men til slutt finner man ut at det bestandig mangler en eller to streker. Edit: Dersom man sier eksplisitt at ledningene ikke kan krysse et hus eller en resurs, er oppgven uløselig Riktig. Endret 19. september 2005 av Newt32 Lenke til kommentar
Chasseur Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Hm. Ok. I morra skal jeg prøve å banke en med svart bilde. Brynjar/H4nmg4N, skriv ut dette og vis det til Long, den lille idioten. Takk skal du ha! Lenke til kommentar
MagnusW Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 noen som har noen flere nøtter? Synes det er morsomt Kan evt. lage en egen thread da.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå