Bandidos-Pelle Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 (endret) Hvorfor er det slik at det ikke er antall stemmer som teller? Og hvor mye mer er en stemme verdt i Finnmark istedenfor Oslo, f. eksempel? Når det gjaldt stemmer så vant jo de borgerlige med over 20.000 stemmer, og det ville også betydd at RV skulle inn på tinget. Endret 13. september 2005 av Bandidos-Pelle Lenke til kommentar
Decline Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 (endret) Mandatenes fordeling baseres ikke bare på antall stemmer, men også på geografisk representasjon. Dette er vanlig i de fleste demokratiske land, Danmark, Sverige, USA osv. Unntakene er vel Israel og Nederland der hele landet går under ett. I Norge har vi delt inn landet i 19 "valgkretser", fylkene. Poenget er at distriktene skal bli litt sterkere representert enn de sentrale delene av landet. Dette fordi de er lengre fra makta, lengre fra stortinget og regjeringen. Måten mandatene blir fordelt tror jeg nok ikke jeg kan forklare, da dette er bygd på forskjellige prinsipper og matematikk-utregninger. Men en annen ting som også spiller inn på mandatfordelingen er partiets situasjon - om det går opp eller ned i forhold til før. Endret 13. september 2005 av Decline Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Dette fordi de er lengre fra makta, lengre fra stortinget og regjeringen. Dette blir for vagt. Er det fordi jeg bruker halvannen time på toget fra Tønsberg til Oslo mens det tar halvannen time med fly fra nordnorge til Oslo man skal ha en ujevn geografisk fordeling av mandater? Lenke til kommentar
Decline Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Makta har samlet seg i sentraliserte områder, i byene. Politikerne som sitter i Oslo og styrer landet har nødvendigvis ikke full oversikt over hva som skjer i distriktene. Derfor går utjevningen til fordel for de som bor i distriktene. Lenke til kommentar
Nimzo Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=469730 Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Når det gjaldt stemmer så vant jo de borgerlige med over 20.000 stemmer, og det ville også betydd at RV skulle inn på tinget. Når du først tar med RV, hvorfor ikke si at da vant venstresiden med 17.000 stemmer? KP er ingen fast støttespiller til noen. Lenke til kommentar
Oleway Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 (endret) Poenget er at distriktene skal bli litt sterkere representert enn de sentrale delene av landet. Dette fordi de er lengre fra makta, lengre fra stortinget og regjeringen. Hvorfor er det da slik at stemmer teller mindre i Vestfold, der jeg bor, enn i Oslo? Endret 13. september 2005 av Oleway Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Poenget er at distriktene skal bli litt sterkere representert enn de sentrale delene av landet. Dette fordi de er lengre fra makta, lengre fra stortinget og regjeringen. Hvorfor er det da slik at stemmer teller mindre i Vestfold, der jeg bor, enn i Oslo? Det går på areal også... Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 La meg spinne videre på prinsippet bak Oleways spørsmål -- Høyre har tradisjonelt stått sterkt i Vestfold, mens Arbeiderpartiet gjennom svært mange perioder har hatt enorme mengder makt på Stortinget. Vil ikke da Arbeiderepartiet ha et stort incentiv til å skulle vekte stemmer i Vestfold ned? Merk: jeg er ikke ute etter å skulle henge ut noe parti i denne sammenheng, jeg er interessert i å diskutere det underliggende prinsipielle demokratiske problemet; er det uheldig at Stortinget selv skal velge hvordan de blir valgt? Finnes det noen alternative løsninger? Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 At noen andre enn den lovgivende forsamlingen skal vedta landets lover? Nei For øvrig er formelen basert blant annet på utstrekning og folketall, det er ikke slik at AP eller andre partier bevisst har singlet ut Vestfold og vektet ned stemmene derfra, slike teorier finner jeg direkte latterlige. Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Som sagt -- jeg prøvde ikke å 'legge skyld' på Ap eller noen andre partier, og jeg tror heller ikke det har skjedd. Men, du ser ikke på noen måte problemet i at man skal vedta ting som gjelder en selv i så stor utstrekning? Habilitetsspørsmålet pleier å være relativt sentralt i privatrettslig sammenheng, og jeg kan ikke egentlig se noen grunn til at dette ikke skal være like relevant i denne sammenhengen. Jeg påstår heller ikke at jeg vet om noen bedre løsninger, eller at vi bør bytte ut den gjeldende, men det må være lov å påpeke de mangler som faktisk finnes ved det gjeldende systemet. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Dette står blant annet i Grunnloven, den endres som kjent kun etter vedtak fra to Storting, så selv om jeg ser poenget ditt, anser jeg det ikke som noe problem. Et forsøk på å tukle med mandatgivningen slik du tenker på forutsetter med andre ord at de som gjør det blir gjenvalgt til Stortinget etter forsøket, dvs, det vil ikke skje. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Det som er faktum her er at hvert fylke har et bestemt anntall representanter de kan sende til stortinget, dette variere faktisk fra fylke til fylke og jeg tror ikke det har noe med antall innbyggere å gjøre, i tillegg varierer det med antall partier i de forskjeligge fylkene, da noen partier kun stiller i enkelte fylker. Nordland feks har jo valgt å gå ned fra 12 eller 13 representanter til bare 10. Når så stemmene kommer inn i de forskjellige fylkene er det klart disse vil slå forskjellig ut,men alle partiene i fylket kjemper likt om mandatene i forhhold til anntall stemmer de får i det fylket så det blir ingen forskjellsbehandling der. For å si det enkelt så la oss si at bare høyre og ap stilte i et fylke og dette hadde 1000 innbyggere og det da ble 60/40, det ville jo si at her fikk da høyre 6000 velgere og 6 mandat menst ap fikk 4000 velgere og 4 mandat. I et annet fylke stilte de samme partiene men her var det 100 000 velgere og 10 mandat, da ville mandatfordelingen bli den samme ved samme 60/40 menst antall velgere ville variere sterkt. Dette er selvsagt svert forenklet da og i tillegg kommer det som kalles utjevningsmandater,men den delen kan jeg for lite om . Lenke til kommentar
yonderboy Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Det som er faktum her er at hvert fylke har et bestemt anntall representanter de kan sende til stortinget, dette variere faktisk fra fylke til fylke og jeg tror ikke det har noe med antall innbyggere å gjøre, i tillegg varierer det med antall partier i de forskjeligge fylkene, da noen partier kun stiller i enkelte fylker.Nordland feks har jo valgt å gå ned fra 12 eller 13 representanter til bare 10. Wikipedia er ikke enig med deg: Antallet representanter fra hvert valgdistrikt er etter en grunnlovsendring i 2003 ikke lenger fastsatt i Grunnloven, derimot gir den anvisning på en beregning som skal foretas på bakgrunn av folketallet og arealet i valgdistriktene. Fra: http://no.wikipedia.org/wiki/Stortinget Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Det som er faktum her er at hvert fylke har et bestemt anntall representanter de kan sende til stortinget, dette variere faktisk fra fylke til fylke og jeg tror ikke det har noe med antall innbyggere å gjøre, i tillegg varierer det med antall partier i de forskjeligge fylkene, da noen partier kun stiller i enkelte fylker.Nordland feks har jo valgt å gå ned fra 12 eller 13 representanter til bare 10. Wikipedia er ikke enig med deg: Antallet representanter fra hvert valgdistrikt er etter en grunnlovsendring i 2003 ikke lenger fastsatt i Grunnloven, derimot gir den anvisning på en beregning som skal foretas på bakgrunn av folketallet og arealet i valgdistriktene. Fra: http://no.wikipedia.org/wiki/Stortinget Jeg har vel heller ikke dratt inn grunnloven men sier hvordan det er, stortinget er enige om en fylkesvis fordeling av mandatene, ergo må det flere stemmer til pr mandat i et folkerikt fylke enn i et med lav befolkning, likevel stiller partiene likt i hvert fylke. Vil tro dette er den mest demokratiske ordningen en kan få til om en da ikke ønsker at Norge ikke bare skal styres fra Oslo men også styres av osloensere Lenke til kommentar
Josten Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/09/13/443268.html Lenke til kommentar
howzer Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/09/13/443268.html Stoltenberg lyver og manipulerer som vanlig. Hvis vi skulle telle med RV, som ikke er på tinget engang, så måtte vi også tatt med KP, Demokratene, og andre små tullepartier i tillegg. Lenke til kommentar
Josten Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 Vel, han hadde jo rett i at de var regjeringsalternativet med flest stemmer. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 (endret) La nå bare de høyregutta sutre og la dem tro de har flest stemmer, du vet de har bestandig rett og har vel ikke så mye å glede seg over , derfor leter de med lys og lykter etter halmstrå å klamre seg til :-). Dommedagsprofetier har de vel hatt helt siden den første sosialistiske regeringen ble dannet i Norge, disse har imidlertid latt vente på seg og jeg tror de får vente noen hundre år til :-) Endret 14. september 2005 av Snekker`n Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå