uthufhtrhyhfg Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Har satt opp et oppsett i pc-bygger'n på komplett.. Skal bestille snart så jeg lurer bare på om hva dere syns om det, så dere kan advare meg om det er helt borti natta.. Hiper Strømforsyning ATX 580W Sort, Type-R, Dual Fan, Silent, 20/24pin Asus A8N-SLI Deluxe, nForce4 SLI, Socket -939,S-ATA,Dual-GbLAN,Firewire,PCI-Ex16 AMD Athlon 64 3500+ 2.2GHz Socket 939, 512KB, BOXED m/vifte TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 2048MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 DDR DIMMs XFX GeForce 6800GT 256MB GDDR3 PCI-Express, Tv-Out/DVI, Retail Samsung SpinPoint P120S 200GB SATA2 8MB 7200RPM NCQ NEC DVD recorder ND-3540A IDE Silver OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW Microsoft Win XP Home SP2 Norsk,Ink.CD Trenger litt hjelp med kabinett for det har jeg ikke peiling på.. Skjerm har jeg selv.. Forhånds takk til alle svar Lenke til kommentar
jacoweb Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Hei, hvorfor ikke gå for ett geforce 7800 GT istedet? Det holder nok en stund lenger enn 6800 GT serien. 7800 serien utvikler mindre varme også, etter hva jeg har hørt. Lenke til kommentar
Sti4n Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Ser greit ut det der, ville gått for en 7800 gt(denne kanskje Hvordan kabinett vil du ha da(14tiss(masse lys++) eller stilfullt)? og prisklasse? Lenke til kommentar
Yuri_Kenobi Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Jeg vil nå anbefale å vente på ATI Radeon X1800. Det gjør i allefall jeg. Hvis du må kjøpe akkurat nå burde du da kjøpe GeForce 7800GT. Lenke til kommentar
uthufhtrhyhfg Skrevet 13. september 2005 Forfatter Del Skrevet 13. september 2005 Har ikke all verden med penger så 7800gt kan bli vanskelig Når det gjelder kabinett, så er det bare noe jeg skal ha resten av maskina i, så det trenger ikke å være så stilfult eller ligne på et juletre Jeg lurer litt på denne, hva med den: Chieftec CH-03 Miditower Sort/Aluminium m/USB/Firewire/Audio (Uten PSU) eller denne: NZXT Nemesis Elite Edition Silver Aluminium kabinett, Uten strømforsyning Helst en av disse fordi det er de som er på pcbyggern og jeg kan ikke bygge selv Lenke til kommentar
rubme Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Hei. Du sier du ikke kan bygge. Jeg vil anbefale deg å prøve en gang. Bygget min første data i sommer. Jeg brukte guiden som er her på hw.no. Det er utrolig enkelt. Hadde jeg visst hvor enkelt det var skulle jeg jammen ha gjort det før. Er det noe du lurer på så er det jo bare å spørre her på forumet, mange flinke folk her. Rubme Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 AMD Athlon 64 3700+ er et bedre valg enn AMD Athlon 64 3500+, siden den har dobbelt så mye L2-cache. Lenke til kommentar
Coffie=JavaCode Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 AMD Athlon 64 3700+ er et bedre valg enn AMD Athlon 64 3500+, siden den har dobbelt så mye L2-cache. Vel den yter nok bedre, at det er et bedre valg er opp til personen å finne ut. Jeg synes det er et utrolig dårlig valg, betaler mye mer og får svært lite mer. Logikken i det ser jeg ikke helt. Men hvis du tar og kjøper 1GB ram, og så heller bruker den 1000 lappen du sparer på det på et 7800 GT skjermkort, så kan du en eller annen gang hvis du ser behovet i det kjøpe et sett til med 1GB ram. Det vil gi en betydelig økning angående spill, men vil nok gi en ytelses nedtur på alt annet enn spill. Husk å sett litt penger til side for en god mus, tastatur of musematte. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Jeg anbefaler dette tastaturet: Labtec Standard Keyboard, PS/2 75 kr. Det er solid og stille. Jeg skriver i timesvis på et slikt daglig, og det er det beste tastaturet jeg har vært borti. Razer Diamondback skal være bra til mus. Og som Macfan sa, så er ikke 2GB minne nødvendig ennå. Kjøp etter hvert. Men jeg forstår ikke hvorfor Macfan mener at 3700+ er et dårlig valg. Etter min mening er den den beste prosessoren i forhold til prisen. Men valget er opptil deg. Lenke til kommentar
rubme Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 AMD Athlon 64 3700+ er et bedre valg enn AMD Athlon 64 3500+, siden den har dobbelt så mye L2-cache. Vel den yter nok bedre, at det er et bedre valg er opp til personen å finne ut. Jeg synes det er et utrolig dårlig valg, betaler mye mer og får svært lite mer. Logikken i det ser jeg ikke helt. Men hvis du tar og kjøper 1GB ram, og så heller bruker den 1000 lappen du sparer på det på et 7800 GT skjermkort, så kan du en eller annen gang hvis du ser behovet i det kjøpe et sett til med 1GB ram. Det vil gi en betydelig økning angående spill, men vil nok gi en ytelses nedtur på alt annet enn spill. Husk å sett litt penger til side for en god mus, tastatur of musematte. 3700+ er vel den prosessoren som gir mest for pengene. Den er utrolig klokkbar. Går fint ant å kjøre den opp på 2,70 ghz uten å bytte kjøler. Da er vi jo oppe på FX 57 nivå. 3700+ er ett mye bedre valg enn 3500+. Lenke til kommentar
uthufhtrhyhfg Skrevet 13. september 2005 Forfatter Del Skrevet 13. september 2005 Hva betyr egentlig L2-cache?? Tastatur og mus har jeg allerede.. Hadde tenkt å spille battlefield 2 og har hørt at det kan være lurt med 2gb ram, stemmer det?? Lenke til kommentar
rubme Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Hva betyr egentlig L2-cache?? Tastatur og mus har jeg allerede.. Hadde tenkt å spille battlefield 2 og har hørt at det kan være lurt med 2gb ram, stemmer det?? BF2 er glad i mye minne har jeg hørt. Ser at flere anbefaler 2 gig til det. Lenke til kommentar
radier999 Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 BF2 er glad i mye minne har jeg hørt. Ser at flere anbefaler 2 gig til det. spiller selv litt bf2 og WoW som begge liker masse ram... jeg har bare 1 gib og det holder i masse vis til meg! Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 (endret) Noen som har opplevd det samme som meg når det gjelder Asus SLI hovedkort? (Defekt på defekt) Ser at det er en god del problemer med de... men det kan jo bare være meg. Endret 13. september 2005 av Samcki Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 (endret) AMD Athlon 64 3700+ er et bedre valg enn AMD Athlon 64 3500+, siden den har dobbelt så mye L2-cache. Vel den yter nok bedre, at det er et bedre valg er opp til personen å finne ut. Jeg synes det er et utrolig dårlig valg, betaler mye mer og får svært lite mer. Logikken i det ser jeg ikke helt. Men hvis du tar og kjøper 1GB ram, og så heller bruker den 1000 lappen du sparer på det på et 7800 GT skjermkort, så kan du en eller annen gang hvis du ser behovet i det kjøpe et sett til med 1GB ram. Det vil gi en betydelig økning angående spill, men vil nok gi en ytelses nedtur på alt annet enn spill. Husk å sett litt penger til side for en god mus, tastatur of musematte. 3700+ er vel den prosessoren som gir mest for pengene. Den er utrolig klokkbar. Går fint ant å kjøre den opp på 2,70 ghz uten å bytte kjøler. Da er vi jo oppe på FX 57 nivå. 3700+ er ett mye bedre valg enn 3500+. Det har ikke slått deg at alle A64 prosessorene av nyere dato klokker ca like langt? A64 3000+ klarer relativt ofte 2,7ghz og yter 0-5% dårligere enn 3700+ klokket til 2,7ghz, mao ikke merkbar forskjell ... og det med boxed kjøleren*.. Skjermkort derimot.. 7800gt yter VESENTLIG bedre enn 6800gt og koster ikke så veldig mye mer. Hvis du gidder/kan bygge pc'n selv så vil du f.eks kunne kjøpe 7800gt fra mpx til 3095,- som bare er 300kr mer enn 6800gt i pci-e versjon koster hos komplett. http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2496&p=3 Se på tallene i forhold til 6800 ultra, selv om det strengt tatt yter rundt 10% bedre enn 6800gt... 35 vs 55 fps... 50%+ i forskjell Ganske mye spør du meg. *Av erfaring så hadde jeg ikke overklokket så mye med boxed kjøleren hvis du bryr deg om støynivå. Vanlig overklokkingsnivå for A64 er fra 2,4 - 2,7 ghz med venice kjernen. Endret 13. september 2005 av blackbrrd Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Hva betyr egentlig L2-cache?? Cache er hurtigminne på prosessoren. Mer -> bedre (innenfor rimlige grenser). Men dobbelt så mye er ikke dobbelt så bra. 1MB på L2 er veldig bra. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Et par kommentarer om hovedkortet du har valgt: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305190&cks=SER Chipsetvifta lager en veldig irriterene lyd. Jeg har bestilt en zalman passiv chipsetkjøler for å fjerne lyden. Chipvifta er desverre av svært dårlig kvalitet. Den begynnte å lage stygge lyder, etter kort tid, som gjorde at jeg måtte bestille ny chipvifte fra annen leverandør Jeg har kun én ting å utsette på dette hovedkortet.. Og det er den forferdelige støyen som begynte å komme fra chipsetviften etter bare noen få dager. Jeg har enda ikke gjort noe med det, og må slå av maskinen om natten for å få sove. Veldig trist, for ellers synes jeg at hovedkortet er bare helt fantastisk. Det er vanskelig å forstå hvorfor Asus setter inn disse grusomme viftene. Viften går rundt med nesten 9000 RPM, noe som er svært uvanlig. Av og til høres det ut som om et jet-fly durer gjennom rommet. Mao, jeg hadde gått for ett av disse hovedkortene: Abit AN8 SLI http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309453&cks=SER Asus A8N-SLI Premium http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310299&cks=SER Begge bruker heatpipes istedet for chipset vifte og er derfor lydløse. Overklokkingsegenskapene er mer enn gode nok i begge tilfeller. Abit kortet har den fordelen at det er 400kr billigere. Lenke til kommentar
Coffie=JavaCode Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 3700+ er vel den prosessoren som gir mest for pengene. Den er utrolig klokkbar. Går fint ant å kjøre den opp på 2,70 ghz uten å bytte kjøler. Da er vi jo oppe på FX 57 nivå. 3700+ er ett mye bedre valg enn 3500+. Mest for pengene, det er subjektivt. Men er 3700 + en såkalt value prosessor? Det er vel litt drøyt. For en prossesor som er dyrer og bare har 512kb mer L2 minne hvis jeg ikke husker helt feil som en 3500 så ser jeg ikke noe poeng i å betale mer. Om den kan klokke langt spørs på brikken, enten kan du være utrolig heldig eller svært uheldig. Du kan ikke regne med at den klokker så og så langt. Men jeg bryr meg egentlig svært lite om dette. Sier bare hva jeg synes vil være det lureste. Hva som er det lureste for deg kan jo være noe helt annet. L2 minne er minne som er på selve prossesoren, det er utrolig raskt i forhold til vanlig minne. Men fordelene på L2 minne er ikke så store over når de går over 512kb på en folke prossesor. Det kan du tydelig vis se på eks xeon som har opp i 8mb L3 (lag 3, som er "seinere" enn lag2 minne) for å si det på en litt populistisk måte. Der yter 8MB L3 versjonen bare ca 2-5% bedre enn 2MB L3 versjonen i de aller fleste tilfellene. Å ha mer L2 minne er på ingen måte negativt, det jeg vil frem til er at jeg tror du vil få en bedre maskin hvis du tok de pengene du sparte på å kjøpe en 3500 i stedet for en 3700 og så legge de i noe annet. Som en god cpu kjøler som ikke bråker, eller et bedre kabinett. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 (endret) Hva betyr egentlig L2-cache?? Cache er hurtigminne på prosessoren. Mer -> bedre (innenfor rimlige grenser). Men dobbelt så mye er ikke dobbelt så bra. 1MB på L2 er veldig bra. Å gå fra 512kb til 1mb L2 cache vil gi deg 0-5% bedre ytelse http://www.anandtech.com/printarticle.aspx?i=2149 ... it's that the Athlon 64's on-die memory controller effectively masks the need for a large L2 cache ...Bottom line: cache size is far less important for the Athlon 64 than on the Pentium 4 as you would expect thanks to the on-die memory controller. Testen ovenfor er gjort i 800x600 oppløsning og er dermed bare begrenset av prosessoren... I høyere oppløsninger så er forskjellen mindre (rundt 1%) Fx53 og 3800+ er begge på 2,4ghz, men fx53 har 1mb L2 cache og 3800+ har 512kb L2 cache, så det er de to du skal sammenligne. Hvis du ikke har tatt hintet enda, det er utrolig mye illustrerende og opplysende tester gjort på www.anandtech.com Endret 13. september 2005 av blackbrrd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå