Gå til innhold

Canon EOS 350D - Kjøpe i utlandet?


Anbefalte innlegg

Har planer om å kjøpe ett Canon EOS 350D på en tur til Malaysia. Der kalles det Canon Digital Rebel XT. Er det bare navnet som er forskjellig på disse to "modellene"?

Og.. Er det noe som er anderledes på apparater kjøpt i utlandet bortsett fra da evt. meny-språk? Som f.eks lader, grensesnitt o.l.?

 

På forhånd takk

Endret av notnA
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående de modellene vet jeg ikke helt hvordan det er, men det kan jo virke som at Rebel XT versjonen er samme som 350D.

 

Ting som er/kan være annerledes:

- Som du sa, evt. meny-språket kan være forskjellig, men der må vel være engelsk uansett.

- Du får vel hverken norsk eller nordisk garanti på kameraet.

- Alle manualer kommer vel på uleselige språk hvis det ikke medfølger engelsk manual.

 

Så jeg vil egentlig anbefale at du kjøper kameraet I Norge så fremst kameraet ikke er veldig mye billigere i Malaysia og du overlever uten manualer osv. på norsk...

Lenke til kommentar

Digital Rebel XT er det samme kameraet som 350D....alt er identisk bortsett fra merket på forsiden da..:-) Programvare og grensesnitt som du spør om er likeså. Det eneste du vil oppleve kan være forskjellig er ladekabelen....dvs. nettpluggen. Kommer selvfølgelig an på det systemet som brukes i det aktuelle landet. Selve ladeenheten er universell....dvs. den går på både 110 v og 220 v...no problem. Spørsmålet er heller om kameraet er sååå mye billigere i Malaysia enn hva du må ut med her hjemme... Her tenker jeg på garantiene spesielt.

 

Uansett....lykke til med kameraet...enten du kjøper det der eller her... :D

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger :)

 

Har lest på andre forum at apparatet koster 3.800-4.000RM som ved dagens kurs blir fra litt i underkant av 6.400-6750NOK med standard objektiv.

Billigeste jeg fant i Norge var stretto.no med 7416kr. Så blir vel i beste fall en tusenlapp spart.

 

Leste på en annen post her på forumet at det er 1års garanti i utlandet og 5år i Norge om jeg husker riktig? Denne verdt 1000kr? Er det mange som opplever at de må benytte seg av denne?

Lenke til kommentar

For min eigen del er i alle fall den ekstra sikkerheita verdt det. Men det kjem sjølvsagt alt an på korleis du har tenkt deg til å bruke det. Eg som skal kaste det ned i ein sekk å kjøre litt meir enn eg er god for nedover pudderbakker, med "fine" steiner rett under overflata, tykkjer det er verdt det. Men så betalde eg nå ein tusenlapp for å få ekstra forsikring og.

 

Så det kjem vel til at du sjølv må bestemme deg for kva du tykkjer det er verdt, det er det ingen andre som kan gje deg svare på.

Lenke til kommentar

Ditt valg, bevares men 1000 kroner spart er svært lite tatt i betraktning de problemene du vil møte hvis det skulle være noe galt med apparatet. Veit ikke hvordan Canon stiller seg til kalibrering av fokus og sånn hvis du kommer med en XT, tviler på at de er særlig hjelpsomme - har en gang ringt dem for å forhøre meg om hvorvidt de ville kalibrere bruktkjøpt 17-40/4L og så lenge jeg ikke hadde kvittering på at den var norskkjøpt var det bare å betale for kalibrering, noe han mente glatt ville passere 1000 kroner.

 

Andre ting som kan være faktorer oppi dette er redusert bruktverdi (om det skulle ha noen betydning for deg) pluss at det prismessig er over grensa for hva du faktisk har lov til å bære over grensa uten å fortolle.

 

Hvor mange som har hatt glede av den ekstra garantien er reint hypotetisk, da ingen 350er er i nærheten av å være 5 år gamle enda, imidlertid må du huske at også innenfor det ene året så må utstyret sendes til og fra det landet det er kjøpt i for garantireparasjon. Det koster litt det og.

Lenke til kommentar

Utstyr som jeg ville ha kjøpt i utlander dersom det er billigere:

 

* Oppbevaringsutstyr dvs. vesker/sekk o.l.

* Stativ monopod/tripod/bordstativ

* Objektiver, speisielt Canon

* Minnekort

* "Bildetank" -> Harddisk for å overføre bilder fra minnekort/kamera

* Filter f.eks. UV-filter, polariseringsfilter

* Diverse blitz utstyr som bouncer, reflektor

* Orginal batteri

 

mao "alt" unntatt huset.

 

Vet ikke prisnivå i Malaysia, men alle de tingene som er nevnt ovenfor koster mye mye billigere i USA enn i Norge. Vil nevne at jeg sparte over 4k (35%) ved kjøp av to Canon objektiver.

Lenke til kommentar

Hørest fornuftig ut det du skriver her ja. Men kan man ikke risikere at objektiver er defekte også? Slik at man må benytte garantien? Tenkte på å kjøpe Sigma 18-50mm objektivet, da jeg har forstått det slik at det er det jeg kommer til å få mest glede av.

 

Har til nå brukt et "kompakt" apparat (Konica Minolta Z2) og er ute etter et hurtigere kamera med mindre støy ved høye ISO verdier, bedre vidvinkel og bedre objektiv.

Lenke til kommentar
Det er vel opp til 6000kr man kan ta med seg? Men har vel egentlig droppet planene om å kjøpe selve huset i utlandet med tanke på garantier og slikt.

Ja, men skal du kun kjøpe kamera da? For grensen gjelder samlet vareverdi av det du tar med deg inn i Norge. Og kjøper du kamera, så kan du ikke kjøpe noe mer av tax-free varer eller lignende.

Lenke til kommentar
Det er vel opp til 6000kr man kan ta med seg? Men har vel egentlig droppet planene om å kjøpe selve huset i utlandet med tanke på garantier og slikt.

Ja, men skal du kun kjøpe kamera da? For grensen gjelder samlet vareverdi av det du tar med deg inn i Norge. Og kjøper du kamera, så kan du ikke kjøpe noe mer av tax-free varer eller lignende.

Nei. Har som sagt droppet planene om å kjøpe kamerahuset i utlandet.

Takker for tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar

Hei

Jeg har nettopp kommet tilbake fra USA og har kjøpt speilreflekskamera.. Der het det Digital Rebel Xt. Det er identisk med EOS 350D Betalte 7000 kr for minnebrikke 1GB - Kameraveske. Ettersom USA har 110v kjøpte jeg med adapter til strøm og den funker veldig bra. Menyer inne på kamera er også på norsk. Bruksanvisningen er sikkert på engelsk i Malaysia vil jeg tro... Garanti kostet litt ekstra men det var ikke mye ...

Ikke noe problem med å handle i utlandet

Endret av bjornegil
Lenke til kommentar
Hei

Jeg har nettopp kommet tilbake fra USA og har kjøpt speilreflekskamera.. Der het det Digital Rebel Xt. Det er identisk med EOS 350D Betalte 7000 kr for minnebrikke 1GB - Kameraveske. Ettersom USA har 110v kjøpte jeg med adapter til strøm og den funker veldig bra. Menyer inne på kamera er også på norsk. Bruksanvisningen er sikkert på engelsk i Malaysia vil jeg tro... Garanti kostet litt ekstra men det var ikke mye ...

Ikke noe problem med å handle i utlandet

I en ny brosjyre fra FotoKnutsen er prisen 7999,- inklusiv 1 GB SanDisk minnekort.

Da synes jeg det ikke er mye og spare med tanke på at en her får garanti som gjelder i Norge og norsk forbrukerkjøpslov på kjøpet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Endte opp med at jeg kjøpte hele pakka i Malaysia. Har familie som bor der og, som om noe skulle gå galt kan jo alltids de hjelpe.

For litt under 8500kr fikk jeg: Kamerahuset + kit-objektivet, 1gb Sandisk Ultra II, batterigrep, tripod, en god veske, fjernkontroll og UV-filter. Har regnet ut at dette i allefall hadde blitt 3500kr dyrere i Norge.

 

Laderen passet også med norsk standard, og så langt ingen andre problemer heller. Så får vi vente og se :)

Endret av notnA
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...