nesjon Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 (endret) Noen som vet når det blir mulig å kjøpe en arbeidsstasjon/server med den nye Cell-prosessoren? Har søkt litt rundt, men finner ikke noe svar. Har sett noen artikler skrevet i februar om at vi vil se Cell-prosessoren innen utgangen av 2005. Stemmer dette? Hva blir pris, og hvor får man kjøpt en slik hen? På forhånd takk. Endret 13. september 2005 av nesjon Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 (endret) Aldri? seriøst jeg aner ikke, men det vil nok bli et nisjeprodukt forbehldt spillkonsoll, utviklingssystemer for spillkonsoll og for noen sære supercomputer løsninger om de klarer å fikse minnekapasitet problemet. Cell er uten tvil den mest hypede teknologien siden Itanium. Ikke forvent noe raskere utbredelse utenfor nisjemarkedene. Endret 13. september 2005 av Anders Jensen Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Man må jo først skrive om et vanlig OS slik at det faktisk fungerer på Cell, og deretter må man optimalisere og tilpasse det kraftig for å kunne benytte Cells styrker. http://www.hwb.no/artikkel/16371 Lenke til kommentar
sannheten_666 Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 (endret) tror nok ikke du finner cell utenfor PS3, for å si det sånn. konsoll-prosesorene er uhyre optimalisert, både med tanke på spilling og til å funke med akkurat det hardware-oppsettet som brukes i PS3. IBM, som lager cell har en del cpu`er for arbeidstasjoner som det er bedre å titte på, men dette kan fort bli noe dyrt... Intel og AMD har nok bedre løsninger for typisk private arbeidsstasjoner. ser du sier du har sett artikler som sier at man får se cell-prosessoren til utgangen av 2005. generelt så vil jeg si at veldig mange data-journalister som skriver i blader og på nettet absolutt ikke har noe greie på det de skriver om, eller tar seg vann over hodet, så ikke ta alt for god fisk. EDIT: det er IBM som lager cell, er det ikke? er så lenge siden jeg har lest noe om det at jeg ble litt i tvil nå... men uansett så gjelder det jeg sa om cell! Endret 13. september 2005 av hardrock_ram Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 (endret) EDIT: det er IBM som lager cell, er det ikke? er så lenge siden jeg har lest noe om det at jeg ble litt i tvil nå... men uansett så gjelder det jeg sa om cell! Cell er et resultat av samarbeid mellom IBM, Sony og Toshiba. Det var jo ikke meningen at Cell kun skulle brukes i PS3, og den er heller ikke optimalisert for kun akkurat dét. Det vil garantert komme Cell-prosessorer i andre produkter enn PS3, men foreløpig er det kun PS3 som er bekreftet offentlig. For de litt mer interesserte kan denne artikkelen gi en del innsikt i Cell og dens bruksområder. Her er også en fin sammenlikning mellom hardware'en i XBox 360 og PS3, der det blir tatt opp bl.a deres optimaliseringsmuligheter innenfor området. Men som sagt, Cell er blitt en stor smule overhypet. (Edit: Hitachi og Toshiba blandes alltid i mitt rare hode) Endret 14. september 2005 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
ADT Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Cell er et resultat av samarbeid mellom IBM, Sony og Hitachi. *kremt* Toshiba *kremt* For de som ikke gidder å lese den anandtech-saken vil Cell-prosessoren bli brukt til alt innen multimedia og fleroppgaveprosessering (multitasking) som trenger mye kraft (les: HDTV, HD-DVD/Blue-Ray, Mediasenter osv.), men vil også få et par andre meget spesielle oppgaver, slik som den bladserveren vi så tidligere, der mange tunge oppgaver blir kjørt samtidig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå