Gå til innhold

Spørsmål angående kjøpsloven


Anbefalte innlegg

Lurer på en ting angående kjøpsloven.

 

Jeg hadde et hovedkort av type Asus FX40. Dette hovedkortet var defekt, og ble innsendt til selger. Etter at selger hadde sjekket kortet, fikk jeg nytt.

 

Etter jeg fikk det andre, oppdaget jeg at det også var defekt. Jeg ga beskjed til selger, og sendte det til han. Etter at selgeren sjekket det, fikk jeg tilsendt et brev hvor det stod at han kom til å sende meg et nytt hovedkort, av type Gainward GT102.

 

Har jeg rett til å kreve pengene tilbake, eller må jeg godta å få tilsendt et nytt produkt?

 

PS: Gainward kortet er tilsvarende så godt som Abit kortet.

Endret av ylox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forbrukerkjøpsloven paragraf 29 avsnitt 1: ( http://lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html )

 

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

 

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

 

 

 

 

 

Så dette blir nok et spørmsål om hvordan du definerer "tilsvarende". Du kan f.eks argumentere med at du har jatt dårligere erfaringer med Gainward, eller at du har problemer med å finne drivere (til andre OS enn windows) eller noe lignende. Dermed vil ikke Gainward-kortet være "tilsvarende nok" :whistle:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Tjorfle har vel sagt det som skal sies. Det problematiske er vurderingen av "tilsvarende". Jeg ville nok sett slik på det at du har krav på akkurat samme, rettspraksis har vært ganske streng på bedømmelsen av "tilsvarende". Eksempelvis kan jeg ikke benytte det kortet du har fått i akkurat mitt kabinett fordi det hadde blitt krøll med kablingen... Du trenger uansett ikke begrunne det med tekniske forskjeller heller, en rød dressjakke er ikke dårligere enn en sort maken, men du trenger selvsagt ikke godta omlevering med en rød jakke.

Endret av Slettet-52Y1nIV0tv
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...