racin Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 (endret) Lurer på en ting angående kjøpsloven. Jeg hadde et hovedkort av type Asus FX40. Dette hovedkortet var defekt, og ble innsendt til selger. Etter at selger hadde sjekket kortet, fikk jeg nytt. Etter jeg fikk det andre, oppdaget jeg at det også var defekt. Jeg ga beskjed til selger, og sendte det til han. Etter at selgeren sjekket det, fikk jeg tilsendt et brev hvor det stod at han kom til å sende meg et nytt hovedkort, av type Gainward GT102. Har jeg rett til å kreve pengene tilbake, eller må jeg godta å få tilsendt et nytt produkt? PS: Gainward kortet er tilsvarende så godt som Abit kortet. Endret 13. september 2005 av ylox Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Så lenge du får et tilsvarende produkt så har du vel lite du skulle ha sagt. Lenke til kommentar
Tjofle Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Forbrukerkjøpsloven paragraf 29 avsnitt 1: ( http://lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html ) § 29. Retting og omlevering (avhjelp) Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Så dette blir nok et spørmsål om hvordan du definerer "tilsvarende". Du kan f.eks argumentere med at du har jatt dårligere erfaringer med Gainward, eller at du har problemer med å finne drivere (til andre OS enn windows) eller noe lignende. Dermed vil ikke Gainward-kortet være "tilsvarende nok" Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Flytter denne til webshop-forumet. Geir Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 (endret) Tjorfle har vel sagt det som skal sies. Det problematiske er vurderingen av "tilsvarende". Jeg ville nok sett slik på det at du har krav på akkurat samme, rettspraksis har vært ganske streng på bedømmelsen av "tilsvarende". Eksempelvis kan jeg ikke benytte det kortet du har fått i akkurat mitt kabinett fordi det hadde blitt krøll med kablingen... Du trenger uansett ikke begrunne det med tekniske forskjeller heller, en rød dressjakke er ikke dårligere enn en sort maken, men du trenger selvsagt ikke godta omlevering med en rød jakke. Endret 15. september 2005 av Slettet-52Y1nIV0tv Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 16. september 2005 Del Skrevet 16. september 2005 Du har krav på det samme kortet, men om du får et bedre ett hadde jeg sagt meg fornøyd med dette selvfølgelig . Dette er til det beste både for deg og butikken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå