Gå til innhold

Klage. Innlegg/Emner blir sperret uten skjellig grunn.

Anbefalte innlegg

Dette gjelder modchipper.

Disse er ikke ulovlige.

Skal man sperre innlegg med modchipper, må man sperre innlegg med Divx, MP3, osv osv. Det er samme greia. Faktisk må man sperre hele internett, det kan jo forekomme ulovlige ting der?!

Forøvrig står det heller ikkenoe om hvilken moderator som har sperret innleggene, 2 av de er her:

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...=46779&forum=77

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...=46669&forum=77

Begge er meningsløst sperret. Hvorfor ?!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er helt enig i at disse IKKE burde ha vært stengt. Det samme gjelder poster ang no-cd så lenge det ikke fremgår direkte at disse skal brukes på warez, da må de selvfølgelig stenges.

Flere av disse chippene setter man jo inn blandt annet for å kunne spille divX og sånne ting som man kan spille av på PC.

Ikke bare det men disse chippene selges jo fullt lovlig i Norge.

Jeg anbefaler at vi lager nye tråder når disse blir stengt og kaller dem f.eks Evolution 2.2 SVAR slik at folk kan få svar på spørsmålene sine.

Lenke til kommentar

jeg er selv ikke modrator her på forumet... men jeg må si at jeg er enig med moderatorene, de har rett til å stenge slike tråder.... Disse innleggene du hensviste til... disse chippsetene kan kanskje virke som de er lovlige... men det er de igrunnen ikke.... ettersom det ikke er spillkonsoll- prudusenten selv som har laget disse....

kan jo gi et eksempel: er det lov å modifisere DVD-spillere, altså sonemodifisere.... egentlig ikke.... på samme måte kan vi sammenligne chipper.

Er de produsert av konsolprodusenten... er det kanskje greit.

en annen ting er at jeg tror at hardware.no vil unngå å "reklamere" for noe som egentlig ikke er laget av produsentene selv.

dette er iallfall mitt syn på saken. tror nok de fleste moderatorene vil si noe lignede..... en annen ting... det skal helst snedes mail til moderatorene ang. klaging.

Lenke til kommentar

Står det skrevet noe sted at du ikke har lov til å chippe DIN konsoll/dvd? Greit nok at bla Sony har gått ut og prøvd å stoppe produsentene av chips, men hvis jeg har kjøpt meg en konsoll er den min, og jeg kan gjøre hva jeg vil med den. Å kopiere spill/mp3/divx er noe helt annet, med mindre du eier originalproduktet selv.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-13 16:39, Asbjørn T. skrev:

jeg er selv ikke modrator her på forumet... men jeg må si at jeg er enig med moderatorene, de har rett til å stenge slike tråder.... Disse innleggene du hensviste til... disse chippsetene kan kanskje virke som de er lovlige... men det er de igrunnen ikke.... ettersom det ikke er spillkonsoll- prudusenten selv som har laget disse....

kan jo gi et eksempel: er det lov å modifisere DVD-spillere, altså sonemodifisere.... egentlig ikke.... på samme måte kan vi sammenligne chipper.

Er de produsert av konsolprodusenten... er det kanskje greit.

en annen ting er at jeg tror at hardware.no vil unngå å "reklamere" for noe som egentlig ikke er laget av produsentene selv.

dette er iallfall mitt syn på saken. tror nok de fleste moderatorene vil si noe lignede..... en annen ting... det skal helst snedes mail til moderatorene ang. klaging.

Tror du må skille av hva produsentene ØNSKER og hva man IKKE HAR LOV TIL.

1. Produsentene kan ikke sette noen lover. Dette er det landet produktet selges i som gjør.

2. Produsenten kan si at hvis dems produkt blir tuklet med slik at den lenger ikke er i orginal stand, så forsvinner garantien. Du har tross alt kjøpt produktet, ergo du bestemmer hva du vil gjøre med det.

3. Norske lover (som vi norske statsborgere skal forholde oss til) sier ingenting om hverken MP3, DivX eller andre format. Heller ingen ting om modifisering av DVD eller spillekonsoller.(correct me if i am wrong)

4. Altså enten er det LOV eller så er det IKKE LOV. Hva produsentene ønsker at forbrukeren gjør av henhold til garantien er blanke likegyldig i en slik diskusjon.

SUMMERING: Piratkopiering er en ting, og produkter FULLT LOVLIGE da de kan hjelpe deg/gjøre et produkt mer lettannvennelig er enn annen. Det problemet moderatorene har her på forumet er å skille disse to tingene.

Et eksempel: NOCD-crack....et omdiskutert tema. KAN bli misbrukt, men kan også være utrolig kjekt for de som bruker det riktig og er redd for orginalen.

Skal vi forby våpen og da fordi noen misbruker det? Så vil noen si: Ja, men NOCD ble jo laget for å gjøre noe ulovelig. Vel, våpen ble laget for å drepe, men er utrolig lett å få tak i. Skal alle norges jegere lide fordi noen misbruker det? Skal vi stenge alle forum om våpen fordi moduratorene er redd for at alt snakket om våpen skal få noen til å misbruke det? La oss stenge poster som henviser til ulovlig bruk av våpen, og la de andre stå i fred! Det samme gjelder NOCD.

Tror noen av moderatorene er litt vel triggerhappy.

Hvorfor ikke lage regler som følger:

-Alle poster som henviser til ting som direkte bryter norske lover vil bli stengt.

-Alle poster som henviser til piratkopiering/og-eller oppfordrer til dette vil også bli stengt.

Skulle vel dekke det meste...

Lenke til kommentar

Fra Retningslinjene:

5. Det er forbudt å komme med informasjon som kan lede til piratvirksomhet. Det omfatter også informasjon om bruk av diverse modchips og lignende for konsoller.

I posten som vedkommende hadde skrevet som ble stengt var det spørsmål om hvor han kunne få kjøpt og IKKE hvordan den skulle/kunne brukes.

Og hvorfor skulle man ikke f.eks kunne spille DivX på konsollen sin!?!?

Moderatorene gjør akkurat som det passer dem når det passer dem her!!

Lenke til kommentar

har også kommentert dette i "forslag til rev. retningslinjer".

det _eneste_ som kan gjøre det "ulovlig" er at vi ikke har lov til å tukle med 230V'en, men hva skal vi i PSU'en?

det er langtifra ulovlig å modde konsoller, dersom dere forbyr det forbyr dere samtidig:

[*]Voltmodding av hk

[*]Flashing av f.x. cdbrenner med annen bios for at den skal brenne raskere

[*]Voltmodding av andre komponenter, Grafikkort. også bios-problemet kommer inn her

[*]Tukling i sys.reg i win

[*]Case-modding, man ødelegger jo kabinettet sitt!

[*]Vannkjøling; mange tanker er ølbokser, isbokser, flasker, etc fra fyllinga

[*]multiplier opplåsing

[*]multiplier kort

[*]trimming av biler; ikke fordi veivesenet sier noe, men fordi garantien forsvinner!

[*]åpning av ferdigpc'er

og en rekke andre ting!

-og hvis dere er redd en eller annen tulling i frakk og en koffert hvor det står "Lurendreieri Advokatfirma" så ta det med ro; vi er i NORGE, ikke USA! :roll:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-13 18:29, Pettern800 skrev:

Det er lov å laste ned DivX, mp3+++ i Norge, det er faktisk det eneste landet i verden!

Feil!

DivX og Mp3 er lagringsformater og det er dermed lov til å laste ned i hele verden. Noe annet ville ha vært en grov fornærmelse.

Det du tenker på er nedlastning av materiale som er opphavsbeskyttet.

Lenke til kommentar

Kan den moderatoren som har stengt overnevnte tråder vennligst tilkjennegi seg og fortelle på hvilket grunnlag tråden er stengt?

Jeg klarer ikke med beste evne å se hva som er galt med trådene, jeg tenker selvfølgelig mest på denne tråden, som jeg var delaktig i.

Det er mulig jeg ikke klarer å være objektiv her, i så fall beklager jeg dette. Men det er overhode ingenting i rettningslinjene (pr skrivende stund) som sier at vi ikke har lov til å modifisere spillkonsollene eller maskinene våre, det er heller ingen ting ulovlig med Divx. Jeg håper ikke grunnlaget er at dette kan lede til piratvirksomhet, det vil i så tilfellet bli for dumt. Og for alt i verden ikke referer til en foreslått kommende regel som forbyr modifisering.

På forhånd takk

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-13 18:38, sjanten skrev:

har også kommentert dette i "forslag til rev. retningslinjer".

det _eneste_ som kan gjøre det "ulovlig" er at vi ikke har lov til å tukle med 230V'en, men hva skal vi i PSU'en?

det er langtifra ulovlig å modde konsoller, dersom dere forbyr det
forbyr dere samtidig:

[*]Voltmodding av hk

[*]Flashing av f.x. cdbrenner med annen bios for at den skal brenne raskere

[*]Voltmodding av andre komponenter, Grafikkort. også bios-problemet kommer inn her

[*]Tukling i sys.reg i win

[*]Case-modding, man ødelegger jo kabinettet sitt!

[*]Vannkjøling; mange tanker er ølbokser, isbokser, flasker, etc fra fyllinga

[*]multiplier opplåsing

[*]multiplier kort

[*]trimming av biler; ikke fordi veivesenet sier noe, men fordi garantien forsvinner!

[*]åpning av ferdigpc'er

og en rekke andre ting!

-og hvis dere er redd en eller annen tulling i frakk og en koffert hvor det står "Lurendreieri Advokatfirma" så ta det med ro; vi er i NORGE, ikke USA!
:roll:

100% enig der..... Men jeg tviler på at de mini-sjeriffene gir seg... minner meg om vektere som aldri kom inn på politiskolen. Plutselig tror de at de har norske lover godt bevart i hodet sitt, og at de er de eneste rette til å passe på resten av befolkningen.... (ikke at det ikke finnes politifolk som er 10ganger værre)

Men la oss bare passe på at SAMTLIGE punkter på dette forumet som sjanten skrev blir overholdt. Det eneste emnet forumet kan holde oppe da er vel egentlig "Søppel" og "Humor".....

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-13 18:38, kilogram skrev:

Quote:

Pettern800 skrev (2002-08-13 18:29):

Det er lov å laste ned DivX, mp3+++ i Norge, det er faktisk det eneste landet i verden!

Men det er ikkje lov her på forumet. Då veit du det...

mvh.,

Vegard,

moderator

Ikke lov å laste ned MP3? Det vil si all MP3 også lovlige..... Hmmm....merklig måte å tolke retningslinjene på...

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig i de som stiller seg uforstående til stenging av tråder av slik karakter. En ting er utveksling av cd-key'er og linker til warez sider og den slags, men modchips som gjør at en kan spille alle dvd soner og spille brente cd'er selges faktisk lovlig i norge (og andre land for den saks skyld). Dere som moderatorer baserer dere sannsyligvis da på at all form for kopiering er piratkopiering hvilket det slett ikke er. Et produkt kjøpt og betalt må vel eieren få gjøre hva som helst med. En slik politikk som det tydeligvis legges opp til her på forumet må jeg si jeg synes er ganske feig.

Når microsoft selv ikke ser poenget i å forfølge de som finner svakheter i deres design av X-box( http://www.digi.no/digi98.nsf/pub/dd200208...56_pcs_70145571 ) kan det vel neppe være moderatorene her på hw sin oppgave heller...

Som det sies i artikkelen referert til:

"Microsoft fortjener ros for å ikke prøve å kontrollere offentliggjøringen. Deres svar viser at de ser verdien i akademisk frihet, og at de setter pris på den kritiske rollen uhindret forskning og offentliggjøring har for å drive teknologien videre."

Dette er mer enn hva dere kan roses for...

Det er egentlig ganske synd at mitt første innlegg her på forumet skulle bli et såpass krasst innlegg, men men... :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...