Gå til innhold

Seb og Nemo

bjornegil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

:cool:

- La meg stadfeste med en gang at jeg ikke er noen ekspert og det jeg kommer med er synsing og kværulering.

Bildet har en god komposisjon og kunne blitt veldig bra. Likevel synes jeg det mangler noe.

Slik jeg har forstått er dette tatt med Canon 350, utstyret er det ikke noe i veien med. Bruker selv Olympus E300. Nok om det. Det du absolut bør skaffe deg hvis du ikke har det allerede, er en god blits som passer til hotshoe festet på kameraet ditt. Det vil gi (mye) bedre resultater.

Slik jeg ser det har du brukt blits på dette bildet og det virker på meg som dette slår rett inn i bamsen i forkant. De blitsene som kommer på overnevnte kameraer er rene vitsen å regne.

Med en skikkelig blits kan du styre blitslyset i ulike retninger og blant annet lyse opp hele rommet. Dybdeskarpheten på dette bildet strekker seg til bamsen i forkant og gir da en fin effekt med at den søte bebien kommer i bakgrunnen. Dvs at blendertallet er lavt og det rimer med f.eks bruk av ferdiginnstillinger på kameraet. Lavt blendertall blir gjerne benyttet fordi det ikke er nok lys i rommet. Høyere blendertall gir lengre dybdeskarphet dvs at bebien kan komme i fokus også, men da må også lengre lukkertider benyttes. (Det er ikke lett å bruke med en bebi i konstant bevegelse). Jeg mener derfor at bebien kunne godt ha vært enda nærmere bamsen uten å ødelegge denne effekten. Tja, knappe 15- 20 cm unna burde holde.

Jeg ser også at bakgrunnen ikke er nøytral nok. Ser kanskje litt for mye av andre ting enn det som burde være i fokus. Hadde bebissen vært nærmere bamsen og blitsen ikke hadde slått rett inn, kunne du bekjært bildet og forterket motivet. Dette uansett hva som hadde vært i bakgrunnen.

Dette bildet kunne også vært fint i svatt hvitt. Sterkt blitslys blasser fargene en del.

Prøv også å ta bilder med RAW format og juster fargetempratur på pc etterpå.

Uansett smaken er subjektiv.

Mvh

Linselus

Lenke til kommentar

Tanken bak bildet er veldig bra (og morsom), motivet også for den del. Men jeg er enig i mye av det linselus sier, bebien kunne ha vert en del nærmere bamsen, det ble litt for mye forskjell mellom de lysmessig. Bebien blir veldig i ett med bakgrunnen, kommer ikke fram så mye som den burde

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...