Gå til innhold

Får ikke formatert harddisken!

Noomi

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en harddisk som jeg tror det kan være noe feil med. Jeg har nå kopiert ut det jeg trengte fra den for så å skulle formatere den. Men når den nærmer seg slutten på formateringen så blir den bare "hengende" uten at det skjer noe mer.

Har prøvd å formatere både i windows 2000 (via en annen maskin) og via Win-XP installasjons cd'en, men det skjer det samme. Har også prøvd Partition Magic men den gir meg en feilmelding med en gang jeg skal formatere. Det er en 2,5" harddisk hvis det har noen betydning.

Noen som har noe tips om hva jeg kan gjøre, eller er den helt ødelagt??

Endret av Noomi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når en formatering blir "hengende" er det "bad sectors" på disken der hvor den henger.

Disken bør kasseres, men et triks jeg har brukt er å se hvor mange prosent ut i formateringen problemet ligger, og så lage en partisjon som er litt mindre enn det, og bruke den! :D

F.eks. formateringen henger på 90% på en 80 GB disk, lag da en partisjon på ca. 70 GB! Den skulle fungere og la seg formatere greit!

MEN... bad sectors ett sted KAN bety at det går mot slutten av livet til denne disken :ermm: Så ikke bruk den til å lagre digitalbildene dine på... ;)

Lenke til kommentar
Bad sectors er FYSISKE feil på diskoverflaten, ingen lavnivåformatering kan reparere det. Men det skader ikke å prøve...

hvorfor tror du det er fysiske feil på disken? det er sjeldent i disse dager. det kan være utallige årsaker til at man ikke får formatert med windows sitt eget verktøy. spesielt driverproblemer/kompabilitet.

Lenke til kommentar
Når en formatering blir "hengende" er det "bad sectors" på disken der hvor den henger.

Disken bør kasseres, men et triks jeg har brukt er å se hvor mange prosent ut i formateringen problemet ligger, og så lage en partisjon som er litt mindre enn det, og bruke den! :D

F.eks. formateringen henger på 90% på en 80 GB disk, lag da en partisjon på ca. 70 GB! Den skulle fungere og la seg formatere greit!

MEN... bad sectors ett sted KAN bety at det går mot slutten av livet til denne disken :ermm: Så ikke bruk den til å lagre digitalbildene dine på... ;)

..og hvis det skulle være fysiske feil så for all del ikke lagre viktige data uten backup på en sånn disk!!

Lenke til kommentar

Min erfaring er iallefall at hvis formateringen går helt greit ellers, men blir plutselig hengende i lengre tid på ett og samme sted, så er det bad sectors. Bad sectors er et navn på fysiske feil på diskoverflaten.

Jeg har selv opplevd flere ganger at formateringen har hengt, og har da brukt program som f.eks. SpinRite for å grundig sjekke diskene. Hver gang har programmet markert bad sectors en eller flere steder på diskene.

Hvis det er 1 klynge med bad sectors på ett sted, kan det være produksjonsfeil i diskoverflaten, og trikset mitt lenger oppe kan brukes. Hvis det derimot er bad sectors spredt utover, er det mest sannsynlig lesehodet som er skadd, og lager riper i overflaten. Da bør ikke disken brukes mer.

Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg har en harddisk som jeg tror det kan være noe feil med. Jeg har nå kopiert ut det jeg trengte fra den for så å skulle formatere den. Men når den nærmer seg slutten på formateringen så blir den bare "hengende" uten at det skjer noe mer.

Har prøvd å formatere både i windows 2000 (via en annen maskin) og via Win-XP installasjons cd'en, men det skjer det samme. Har også prøvd Partition Magic men den gir meg en feilmelding med en gang jeg skal formatere. Det er en 2,5" harddisk hvis det har noen betydning.

Noen som har noe tips om hva jeg kan gjøre, eller er den helt ødelagt??

2,5 disk kan bety fysiske feil hvis den har vært i en bærbar eller noe..Men prøv å overskrive med nuller på hele disken for å slette alle pertisjoner/filsystemer og formater på nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...