Gå til innhold

Hvordan sette opp disker med RAID!?

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøre to stk. WD 80 gigs disker med RAID, men er veldig usikker på hvordan det skal kobles opp...

Tidligere hadde jeg kun en 80 gigs disk på RAID kabelen. Nå har jeg kjøpt en ny identisk harddisk som jeg også vil kjøre på RAID. Jeg har koblet begge diskene opp på IDE3, altså en som master og andre som slave. Opplever problemer med å lese master disken, den klarer å lese innholdet i Utforsker, men med en gang jeg skal kjøre en fil eller noe, så klikker den, klarer ikke å lese noe, så forsvinner harddisken helt fra oversikten!? Bruker Windows XP, og under COmputer Management er den også vekke! Harddisken som forsvinner har to partisjoner, begge står oppført som "Simple Volume" og ikke som primary partition eller extended/logical...

Noen som har peiling hva som er feil? Bør harddiskene være på hver sin kabel eller?

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det er varmen siden harddisken kan leses med en gang jeg rebooter maskinen. Det er emd en gang jeg skal kjøre/lese/kopiere, i det hele tatt bruke noen av filene på disken at den forsvinner og får melding om at det ikke kan leses eller noe sånt...

Lenke til kommentar

Tror jeg følger forslaget ditt. Når jeg prøvde den gamle/første disken som vanligvis sviktet alene som master gitt ting smertefritt, med en gang jeg koblet til den gamle klikket det igjen. Må nok bare kjøre de på hver sin kabel ja. Er det noen god grunn for at det er slik? Burde ikke begge i utgangspunktet kunne kjøres på samme kabel?

Lenke til kommentar

De skal kunne kjøres på samme kabel. Hvordan har du satt opp diskene i raid biosen? Wd er vissnok litt sære når det gjelder jumpere. Har to 120 gig på hver sin kabel i raid 0. Begge diskene står på cable select. Prøv deg litt fram med å flytte jumperene.

Det beste er å kjøre diskene på hver sin kabel hvis du har muligheten til det. Har du tenkt å sette opp et raid array? I så fall hvilket?

Hvis du setter opp et nytt array vil du miste alt som er på den gamle disken. Begge må formateres pånytt før du kan bruke dem igjen.

Edit: Mer info...

[ endret av Orjanp den 2002-08-13 19:37 ]

Lenke til kommentar

Jepp har muligheten til å kjøre diskene på hver sin kabel, noe som blir hva jeg komme til å gjøre. Prøvde de fleste kombinasjoner med jumperne når jeg kjørte på samme kabel, uten tilfredsstillende krav.

Når det gjelder oppsett av array (eller hva du kalte det :smile:) så må jeg først vite hva det vil si før jeg prøver meg på det hehe... NEida, kjører nok bare en på hver kabel med det første. Ellers takk for godt og fyldig svar! Hardware.no sitt forum er jo den mest geniale supporten en kan få! Best thing since sliced bread and peanutbutter-jello!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...