Dotten Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Sv har masse nestekjærlighet. Sv vil derimot ikke bruke norske soldater i en amerikansk krig om olje. USA angriper Irak og forventer at vi skal plukke opp restene.. Glem det. Vi har styrker der som trener opp irakere til å klare seg selv. I Afghanistan har vi styrker som sørger for at leger og annet helsepersonell, samt frivillige organisasjoner kan få gjøre jobben sin i tryggest mulig omgivelser. Det er ikke slik at de norske soldatene løper rundt og plaffer ned folk og kriger. Kun trangsynte som har slike inntrykk av soldater. SV vil ha USA ut av Irak, men samtidig vil de gjøre sitt for å sinke denne prosessen. Man er villig til å ofre irakiske sivile, kvinner som barn, fordi man inbiller seg at Norge rydder opp etter USA, noe som vistnok er så fryktelig... SV har overhodet ingen nestekjærlighet i denne sammenhengen, de bryr seg overhodet ikke om den irakiske sivilbefolkningen. Deres standpunkt taler for seg. Nå vet jeg at de fleste SV folk tror de har dette og virkelig ønsker det, men i praksis så viser de null, og de er for en politikk som setter sivile irakere i fare. Og som sinker prosessen med å få ut USA. Vi har 20 i Irak. Det burde vært minst tidoblet. For det er det virkelig behov for. Pokker heller, barn dør der nede hver dag pga for liten beskyttelse og fordi det tar tid å få USA ut. Det er realitetene. Enkelte burde få det inn over seg. Fremfor å bli blendet av stahet, latterlige prinsipper og tåpelig stolthet. Eller man kan bare glemme det og leve videre i sitt trygge liv i verdens beste land å bo i. Skammelig. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Vi har 20 i Irak. Det burde vært minst tidoblet. For det er det virkelig behov for. Pokker heller, barn dør der nede hver dag pga for liten beskyttelse og fordi det tar tid å få USA ut. Det er realitetene. Enkelte burde få det inn over seg. Fremfor å bli blendet av stahet, latterlige prinsipper og tåpelig stolthet. Her sitter vi og klager i ettertid ja Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Vi har 20 i Irak. Det burde vært minst tidoblet. For det er det virkelig behov for. Pokker heller, barn dør der nede hver dag pga for liten beskyttelse og fordi det tar tid å få USA ut. Det er realitetene. Enkelte burde få det inn over seg. Fremfor å bli blendet av stahet, latterlige prinsipper og tåpelig stolthet. Her sitter vi og klager i ettertid ja Hva i all verden er det for et argument? Lenke til kommentar
magicus Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Sv har masse nestekjærlighet. Sv vil derimot ikke bruke norske soldater i en amerikansk krig om olje. USA angriper Irak og forventer at vi skal plukke opp restene.. Glem det. Norske styrker i Irak hjelper irakerne, ikke bare amerikanerne. Men irakernes ve og vel spiller jo liten rolle i denne sammenhengen, det viktigste er USA-hatet får komme frem. å ja! det er derfor det daglig går av selvmordsbombere etc.. fordi irakerne er så glad i soldatene... Jeg tror situasjonen vil bli bedre hvis USA og Norge trekker seg ut av irak. La irakerne selv ordne opp internt. Folk kommer sikkert til å bli drept men det blir de i dag og.. Dette vil ikke skje fordi Bush er så sta og vil ikke innse nederlag og trekke ut styrkene. I Afghanistan har vi styrker som sørger for at leger og annet helsepersonell, samt frivillige organisasjoner kan få gjøre jobben sin i tryggest mulig omgivelser. Nå snakker jeg om Irak ikke afghanistan Dotten så la oss ikke blande kortene. Hva nøyaktig tror du vil skje når Norge og USA vil fortsette å være i irak? Situasjonen vil neppe bli noe bedre.. Nå er det opp til USA, verdens største stormakt, å vise litt ansvar for situasjonen de selv har lagd. Det er tåpelig å ha norske styrker i irak. ut med de! Send de tilbake til Nord norge der de kan løpe rundt i skogen igjen. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Vi har 20 i Irak. Det burde vært minst tidoblet. For det er det virkelig behov for. Pokker heller, barn dør der nede hver dag pga for liten beskyttelse og fordi det tar tid å få USA ut. Det er realitetene. Enkelte burde få det inn over seg. Fremfor å bli blendet av stahet, latterlige prinsipper og tåpelig stolthet. Her sitter vi og klager i ettertid ja Hva i all verden er det for et argument? Du klagde ikke mye over den millionen, de 500.000 barna som døde av sult på grunn av boikotten gjorde du? Det er liksom bare sånn 1. angrip et land, bomb det i filler, skyt ned svina 2. Okei folkens, ikke glem de sultende barna! De lider! Men ja, irakerne burde få hjelp. Men ikke av militære styrker. Alle styrkene bør trekkes ut, så folket får kontroll over landet sitt igjen uavhengig av hva USA mener om ditt og datt, så sender vi heller inn humanitær hjelp, mat, utstyr osv. Som vi forøvrig burde gjøre flere steder. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 å ja! det er derfor det daglig går av selvmordsbombere etc.. fordi irakerne er så glad i soldatene... Så er det slik at selvmordsbombere er en minoritet. Herregud, det finnes folk som vil ha vepnet revolusjon i vårt eget land. Men en ting er klart, og det er at mange irakere vil ha USA ut av landet, men det er ikke mulig før irak er blitt stabilt og irakerene selv kan kontrollere situasjonen. Noe Norge bidrar med å opparbeide. Jeg tror situasjonen vil bli bedre hvis USA og Norge trekker seg ut av irak. La irakerne selv ordne opp internt. Folk kommer sikkert til å bli drept men det blir de i dag og.. Dette vil ikke skje fordi Bush er så sta og vil ikke innse nederlag og trekke ut styrkene. Irak vil ikke klare seg selv, det vil bryte ut borgerkriger og landet vil havne i det største kaos på lang tid. Såklart, at USA oppløste irakiske hæren var jo ikke akkurat noe sjakktrekk. Men andres idioti er det vanskelig å gradere seg mot. Poenget er at irakerene kan klare dette selv, om vi gir dem tilstrekkelig hjelp. Å dra ut nå vil være innhumant og vil medføre et helvete uten like. Nå snakker jeg om Irak ikke afghanistan Dotten så la oss ikke blande kortene. Så blander jeg ikke kortene, om du ser så skriver jeg om begge tilfeller. For ordens skyld burde vi bidra minst like mye i Irak som i Afghanistan, såfremt ressursene strekker til. Hva nøyaktig tror du vil skje når Norge og USA vil fortsette å være i irak? Irak vil få et fungerende politi og forsvar igjen. Noe de ikke har idag. Hva tror du vil skje hvis vi etterlater Irak uten infrastruktur, nok sykehus, politi og forsvar? Nå er det opp til USA, verdens største stormakt, å vise litt ansvar for situasjonen de selv har lagd. Ja hadde det bare vært så enkelt. USA har ikke ressursene til å klare dette alene. Det vet alle som setter seg litt inn i tingene. Og det er også derfor FN har satt igang storstilte prosjekter med formål å bedre Irak situasjonen. Selv o store USA har sine begrensninger. Og det skal også nevnes at nordmenn er langt flinkere i konfliktområder enn amerikanere, som ofte roter det til. Det finnes få land som er mer ettertraktet enn Norge, fordi vi er så forbannet god når det kommer til å arbeide med andre folkeslag. USA har ikke det som skal til og trenger hjelp. Irak trenger hjelp. Og vi har mulighet til å hjelpe. Så enkelt er det. Det er tåpelig å ha norske styrker i irak. ut med de! Send de tilbake til Nord norge der de kan løpe rundt i skogen igjen. Det redder liv og gjør at irakiske sivile kan få en tryggere hverdag. At du finner det tåpelig er synd. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Du klagde ikke mye over den millionen, de 500.000 barna som døde av sult på grunn av boikotten gjorde du? Jo. Jeg ønsket en langt mer offensiv FN. Men Frankrike, USA, Tyskland osv er for opptatt av kjekling seg imellom og sine egne interesser. Ikke at Norge var noe bedre heller. Og jeg klaget for ordens skyld over at USA ikke brøt FN resolusjonen etter at de jaget Irak ut av Kuwait. Da var USA snille barn og fulgte ikke etter inn i Irak, noe som ville vært brudd på resolusjonen. Noe som medførte at Saddam slaktet titusener som prøvde å gjøre opprør og trodde USA og resten av verden ville komme å hjelpe med å fjerne en tyrann. De ble slaktet med bl.a. kjemiske våpen vistnok. Det klaget jeg over. Og jeg var selv ikke gamle gutten dengang. Så ikke kom her og anta hva jeg mener om ting. Det er liksom bare sånn 1. angrip et land, bomb det i filler, skyt ned svina 2. Okei folkens, ikke glem de sultende barna! De lider! Om det gjør det letter for deg å stå for det du gjør, så værsågod. Jeg akter ikke å forsvare å se sivile lide en urett, når man har muligheten til å hjelpe. Bare fordi jeg mener det er en urett som medfører at de er i elendigheten. "Dessverre iraker, jeg kan hjelpe deg, men jeg gidder ikke, fordi jeg er uenig i måten du kom i den situasjonen du er i. selv om du er helt uskyldig. Så jeg akter ikke å hjelpe deg, selv om jeg kan. Noen andre bør hjelpe deg. Og om de ikke vil, vel synd. Lid videre, jeg gir faen. Jeg har prinsipper å ivareta" Nei, nå må vi se til å hjelpe om vi har muligheten. Noe annet er ondskap. Men vær gjerne uenig. Men ikke våg å tro at jeg ikke brydde meg før denne konflikten. Det jeg ønsker er at vi hjelper irakerene. Jeg vet ikke med deg. Men ja, irakerne burde få hjelp. Men ikke av militære styrker. Leger, frivillige organsiasjoner, rørleggere, byggmestere og alt annet personell som kan hjelpe er avhengig av beskyttelse. Og norske soldater innehar også ekspertise innen medisin, inginiørfag, opplæring m.m. En soldat er ikke synonymt med en infanterist. Du må utvide soldatbegrepet ditt litt. For eksempel er jeg soldat. Om jeg skulle blitt sendt til Irak kunne jeg hjulpet fint lite med beskyttelse. Men jeg kunne bidratt med oppbygging av landets sambandsnett, ettersom jeg er en sambandsmann. Alle styrkene bør trekkes ut, så folket får kontroll over landet sitt igjen uavhengig av hva USA mener om ditt og datt, så sender vi heller inn humanitær hjelp, mat, utstyr osv. Som vi forøvrig burde gjøre flere steder. Som nevnt, humanitær hjelp er avhengig av beskyttelse. Noe miliæret kan gi. Men at USA bør komme seg ut er helt klart, men landet må få et fungerende forsvar, politi og infrastruktur før dette er en mulighet. Lenke til kommentar
trøls Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Det er ikke slik at de norske soldatene løper rundt og plaffer ned folk og kriger. Kun trangsynte som har slike inntrykk av soldater. En annen gruppe soldater inngår i en spesialstyrke som kalles Operation Enduring Freedom. Disse norske soldatene er direkte involvert i kamphandlinger mot Taliban-styrker. Hvor mange nordmenn som deltar i disse krigsoperasjonene er ukjent og hemmeligstemplet av forsvaret. Alle de norske soldatene i Afghanistan står under Nato-kommando. (http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/09/27/444672.html) Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Det er ikke slik at de norske soldatene løper rundt og plaffer ned folk og kriger. Kun trangsynte som har slike inntrykk av soldater. En annen gruppe soldater inngår i en spesialstyrke som kalles Operation Enduring Freedom. Disse norske soldatene er direkte involvert i kamphandlinger mot Taliban-styrker. Hvor mange nordmenn som deltar i disse krigsoperasjonene er ukjent og hemmeligstemplet av forsvaret. Alle de norske soldatene i Afghanistan står under Nato-kommando. (http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/09/27/444672.html) Hva er poenget ditt? Tror du virkelig at det er dette norske soldater gjør? Vi har ca 650 soldater i utenlandstjeneste, en knapp håndfull, om noen i det hele tatt, brukes i direkte kamper. Dog er det forståelig at de brukes i Afghanistan, Nato gikk til krig mot Taliban. For ordens skyld vil SV i utganspunktet ha ut alle soldatene. jeg vil også påpeke at informasjonen fra Dagbladet ikke er annet enn tomme rykter. Det er hemmelighetsstemplet om det deltar nordmenn i direkte kamper, så det er kun spekulasjoner fra SV sin side. Men jeg vil anta at vi har slike styrker, vi har spesialister på området. Taliban er ikke akkurat tilhenger for stabiltet i regionen og vi bør fullføre det vi startet på. Slik som mange mener USA skal gjøre i Irak. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 modellmakt, kommunister bør ikke uttale seg om "ekstremisme" å ja! det er derfor det daglig går av selvmordsbombere etc.. fordi irakerne er så glad i soldatene... Nei, dette skjer fordi noen ønsker å skape uro i landet. De er redde for at det skal bli ro og orden, for da får de rekruttert færre sauer som de kan sende ut i hellig krig. Hvis du ikke har lagt merke til det, så er selvmordsaksjonene ofte rettet mot irakiske sivile eller politimenn. Dette vil ikke skje fordi Bush er så sta og vil ikke innse nederlag og trekke ut styrkene. Å trekke ut styrkene nå ville ende i katastrofe. Det er for sent nå. Det eneste vi kan gjøre er å bidra til at irakerne selv kan nedkjempe indre fiender. Det betyr at vi må trene opp styrkene deres og gi dem den hjelpen de trenger på andre måter. Det er tåpelig å ha norske styrker i irak. ut med de! Send de tilbake til Nord norge der de kan løpe rundt i skogen igjen. Ja, og overlat irakerne til ekstreme grupperinger som vil gripe makten så snart det lar seg gjøre. Snakk om medmenneskelighet! Men ja, irakerne burde få hjelp. Men ikke av militære styrker. Alle styrkene bør trekkes ut, så folket får kontroll over landet sitt igjen uavhengig av hva USA mener om ditt og datt, så sender vi heller inn humanitær hjelp, mat, utstyr osv. Som vi forøvrig burde gjøre flere steder. Hva tror du skjer hvis alle militære styrker trekkes ut? Jo, andre militære styrker vil ta over og stoppe den demokratiske prosessen. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 28. september 2005 Forfatter Del Skrevet 28. september 2005 Det er liksom bare sånn 1. angrip et land, bomb det i filler, skyt ned svina 2. Okei folkens, ikke glem de sultende barna! De lider! Men ja, irakerne burde få hjelp. Men ikke av militære styrker. Alle styrkene bør trekkes ut, så folket får kontroll over landet sitt igjen uavhengig av hva USA mener om ditt og datt, så sender vi heller inn humanitær hjelp, mat, utstyr osv. Som vi forøvrig burde gjøre flere steder. Som du roter da mann! 1. Boikotten som medvirket til sult og død var FØR krigen. Det var atlså de fredelige metodene som tok livet av disse barna. 2. Uten krigen så ville man aldri kunnet 'trekke deg ut for å gi folket kontroll'. Folket hadde ingen mulighet for å ta kontroll under Saddam. 3. Trekker USA seg ut nå, så er det ikke folket som får kontroll. USA er der nettopp for å sikre at folket kan få kontrollen Lenke til kommentar
SirKristofferG Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 Det er liksom bare sånn 1. angrip et land, bomb det i filler, skyt ned svina 2. Okei folkens, ikke glem de sultende barna! De lider! Men ja, irakerne burde få hjelp. Men ikke av militære styrker. Alle styrkene bør trekkes ut, så folket får kontroll over landet sitt igjen uavhengig av hva USA mener om ditt og datt, så sender vi heller inn humanitær hjelp, mat, utstyr osv. Som vi forøvrig burde gjøre flere steder. Som du roter da mann! 1. Boikotten som medvirket til sult og død var FØR krigen. Det var atlså de fredelige metodene som tok livet av disse barna. 2. Uten krigen så ville man aldri kunnet 'trekke deg ut for å gi folket kontroll'. Folket hadde ingen mulighet for å ta kontroll under Saddam. 3. Trekker USA seg ut nå, så er det ikke folket som får kontroll. USA er der nettopp for å sikre at folket kan få kontrollen Ja..Og selvom det vil ta tid kommer USA til å greie det. Selv var jeg imot krigen som de fleste andre var før den brøt ut. Men når det først er krig er det ingenting som heter "ikke bry seg" . Når det er krig er det for det meste sivilbefolkningen som lider, og da må vi hjelpe dem uansett. Lenke til kommentar
trøls Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 (endret) Det er viktig å hjelpe den irakiske befolkningen, samtidig som man opparbeider seg respekt. Det er veldig viktig å ikke bryte reglene man selv prøver å påtvinge irakerne. Amerikanerne er flinke til det. Endret 28. september 2005 av trøls Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Frp er også offer for mye løgnpropaganda fra venstrevridde nazi-sympatisører. Burde ikke de smarte se rett gjennom den propagandaen? Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Det kan diskuteres. Jeg vil hevde at Høyre er lengre til høyre enn Fremskrittspartiet dersom man ser på politikken som helhet og ikke bare på enkeltsaker. Dette fordi Høyre er nogenlunde konsekvent til høyre i sentrum, mens Frp er til venstre i noen saker, i sentrum i noen saker, og til høyre i andre saker. De siste årene har det blitt stadig færre av sistnevnte standpunkt, og i dag er Frp i realiteten et sentrumsparti også i norsk sammenheng. Edit: Jeg vil dessuten påpeke at intelligent ikke er ensbetydende med kunnskapsrik. Man kan være intelligent og samtidig være en politisk novise. Spørsmålet er ikke om man er intelligent eller ikke, men om man bruker den intelligensen man har. Jeg synes imidlertid ikke at det er noen særlig interessant diskusjon om det er høyresiden eller venstresiden som i størst grad utnytter sin intelligens til noe fornuftig, da det strengt tatt ikke har noen som helst relevans for noe som helst. Edit igjen: I denne forbindelse kan gjerne Robert Nozicks artikkel Why Do Intellectuals Oppose Capitalism? være av interesse. Er fullstendig klar over at intelligens ikke trenger å ha så mye med hva man vet om politikken å gjøre. Men det var heller ikke jeg som brakte det hele på banen. Jeg bare svarte en annen. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 29. september 2005 Forfatter Del Skrevet 29. september 2005 Frp er også offer for mye løgnpropaganda fra venstrevridde nazi-sympatisører. Burde ikke de smarte se rett gjennom den propagandaen? Å være intelligent er ingen garanti for å handle lurt. Det finnes mange svært intelligente mennesker på begge sider i politikken, noe som burde være et paradoks. Men politikk er såpass sammensatt at det finnes få fasitsvar. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Det er liksom bare sånn 1. angrip et land, bomb det i filler, skyt ned svina 2. Okei folkens, ikke glem de sultende barna! De lider! Men ja, irakerne burde få hjelp. Men ikke av militære styrker. Alle styrkene bør trekkes ut, så folket får kontroll over landet sitt igjen uavhengig av hva USA mener om ditt og datt, så sender vi heller inn humanitær hjelp, mat, utstyr osv. Som vi forøvrig burde gjøre flere steder. Som du roter da mann! 1. Boikotten som medvirket til sult og død var FØR krigen. Det var atlså de fredelige metodene som tok livet av disse barna. 2. Uten krigen så ville man aldri kunnet 'trekke deg ut for å gi folket kontroll'. Folket hadde ingen mulighet for å ta kontroll under Saddam. 3. Trekker USA seg ut nå, så er det ikke folket som får kontroll. USA er der nettopp for å sikre at folket kan få kontrollen Ja..Og selvom det vil ta tid kommer USA til å greie det. Selv var jeg imot krigen som de fleste andre var før den brøt ut. Men når det først er krig er det ingenting som heter "ikke bry seg" . Når det er krig er det for det meste sivilbefolkningen som lider, og da må vi hjelpe dem uansett. Det blir mye lettere for Amerika å gå til krig, mot alle andres (inkludert FN og de fleste lands) meninger, når de etterpå får hjelp til å rydde opp i rotet de har forårsaket. Når de først gjør noe som vi er imot, trenger vi ikke etterpå hjelpe dem når de får problemer. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Nå er det faktisk slik at det irakiske folk har problemer. Men du skal selvsagt få lov til å ofre tusener eller millioner av mennesker på USA-hatets alter hvis du vil. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Nå er det faktisk slik at det irakiske folk har problemer. Men du skal selvsagt få lov til å ofre tusener eller millioner av mennesker på USA-hatets alter hvis du vil. Dersom jeg hadde hatt noe tro på at norsk og internasjonal militær "bistand" der nede, ville føre til et demokratisk og fredelig Irak, så skulle det hatt min fulle velsignelse. Det virker det som til og med amerikanerne har begynt å tvile på dette. Antakelig kommer alle til å trekke seg ut og Irak vil bli mer eller mindre anarki for en tid. Da er det like greit å trekke seg ut nå og la USA ta ansvaret for den katastrofen de har forårsaket. Jeg hater ikke USA, men er ikke noen tilhenger av myndighetenes agressive utenrikspolitikk, etter andre verdenskrig. Dersom de kunne slutte med denne og begynne å ta seg litt av sine innenrikspolitiske problemer i stedet, så ville jeg blitt glad. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Med andre ord sier du at irakerne ikke betyr noe som helst, og de kan gjerne ofres fordi USA gjorde en feil ved å gå inn i landet. Jeg kan ikke se noe annen grunn til at du mener dette enn at du er villig til å ofre uskyldige for å se at USA må luske ut med halen mellom beina. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå