brukernamn Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Ser ikkje heilt poenget i å skrive 16 gigabit, når det alle brukar i daglegtalen uansett er gigabyte.. Kan vel berre skrive 2 GB minnekort og gjere det heile enkelt frå starten av. Lenke til kommentar
Barkster Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Over til et helt annet minne.Kommer Memorystick pro duo med mer minne enn 2GB snart? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 (endret) Ser ikkje heilt poenget i å skrive 16 gigabit, når det alle brukar i daglegtalen uansett er gigabyte.. Kan vel berre skrive 2 GB minnekort og gjere det heile enkelt frå starten av. Det er ikke et 2 GB minnekort. Det er en 2 GiB minnebrikke. Et minnekort kan inneholde fra 1-16 slike brikker og dermed ha kapasiteter fra 2-32 GiB. *se for seg ett Canon EOS 5D med 32GB høyhastighetsflash kort* Vel, nå vet jeg ikke hvem som har behov for en kapasitet på rundt 8.000 JPEG-bilder før de kan tømme kortet inn på PCen. (Til sammenligning har jeg tatt ca 5.000 bilder på 2 år og regner meg selv om relativt aktiv hobbyfotograf) Evt. kan du knipse kontinuerlige serieopptak med 8 biler per sekund i over et kvarter. Eller så kan du fotografere et par tusen bilder i RAW-format. Det finnes kanskje noen som har bruk for noe sånt, men jeg vet at det er bombesikkert at ikke jeg får bruk for noe i nærheten av det. Endret 13. september 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Volumet til CF Type I er 36,4 * 42,8 * 3,3 mm = 5141 kubikkmillimeter Volumet til 16 stk 16Gbit-brikker er 16 * 20 * 12,4 * 1,2 mm = 4762 kubikkmillimeter, altså 93% av volumet i en CF type I brikke. Ja, da har du nok rett for så lite infrastruktur og emballasje rundt brikken tror jeg ikke er mulig. Nå trenger man jo ikke bruke akkurat den kapselen. Chipen inne i kapsenel har nok ikke så langt unna det flatearealet som er oppgitt, men de kan poleres ned til noen 100talls uM. Det er fint mulig å lage en kapsel som stacker flere chips uten at den blir så mye høyere enn den oppgitte. problemet med slikt er naturligvis at man taper en del til defekter i bondingen så prisen suser i været. Lenke til kommentar
G Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 (endret) Nå begynner jeg å bli litt bekymret for hvor grensen med adressering av minne går i slike PDA-er og digitalkamera som benytter flashminne. Noen som vet hva for eksempel en Palm Zire 72 kan takle av SD eller MMC -kort ? Eller ennå viktigere, hva et digitalkamera med video-opptaksfunksjon kan adressere? Eller kan en glemme adresseringen i disse dager fordi noen har tatt så god høyde for å unngå problemer allerede? Husker med gru tilbake på hva ATA harddiskenes og tilhørende OS slet med i gamle dager. Endret 13. september 2005 av G Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 De fleste litt aldrende kompaktkameraer støtter bare filsystemet FAT16, og dermed maksimalt 2 GiB minnekort. Men nyere kameraer og litt eldre high-end kameraer støtter FAT32-formatet og dermed nærmest ubegrenset med plass (1 TiB?) Lenke til kommentar
G Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Takker for input fra deg Simen1. Finnes det andre ting eller deler av et sånt utstyr som kan lage krøll med hensyn på slik minne-adressering? OS er jo selvskrevent. Aner for eksempel ikke hvor mye ett Palm OS takler. Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Altså, en minnebrikke på 2GB (ikke Gb) nå danner grunnlaget for 32GB neste år? Hmm, virker som om Moores lov dras ut til det ekstreme her... (Hvis hans lov også gjaldt for lagringskapasitet da...) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 (endret) Altså, en minnebrikke på 2GB (ikke Gb) nå danner grunnlaget for 32GB neste år?Hmm, virker som om Moores lov dras ut til det ekstreme her... (Hvis hans lov også gjaldt for lagringskapasitet da...) Moores lov gjalt transistorer per areal, men det kan forsåvidt oversettes omentrentlig til lagringskapasitet på minnebaserte brikker. Minnebrikke og minnekort er to forskjellige ting: Minnebrikker: Minnekort: Og her ser man hvordan et minnekort ser ut inni: Beklager store bilder. Endret 13. september 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
Åsmund@ATi Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Bare prisen på den brikka der gjør meg svimlende! hehe Hadde jo vert kult med en sånn i mitt kamera1! Lenke til kommentar
Revox Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Kunne tenkt meg en 32GB versjon som harddisk til en VIA micro maskin. En komplett og lydløs maskin på størrelse med en cd-rom. Eventuellt bare intregrere den i et eksisterende AV produkt. Somregel nok av plass inne i en forsterker eller lignende. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 (endret) Et nytt moment i denne saken: iPod nano ser ut til å bruke 2 stk 16Gibit flashbrikker fra Samsung for å oppnå kapasiteten på 4 GiB. Altså like store brikker som Samsung lanserer i denne artikkelen. 2GiB-versjonen skal bruke to stk 8Gibit fra Toshiba. Also interesting is the use of Toshiba memory chips on the 2GB model instead of Samsung chips on the 4GB model. Her er bilder fra demonteringen av en herpet iPod mini. (Jeg er forresten imponert over hvor mye den tålte før den gikk i stykker.) Endret 19. september 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå