zoolander Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 (endret) Vurderer å kjøpe meg et tv-kort til pcen. Skal først og fremst bruke det til for å kunne ta opptak fra tvkanaler. Vakler litt mellom en dvdopptaker eller et tvkort. Noen som har forslag/erfaringer med ulike kort/løsninger? Endret 12. september 2005 av zoolander Lenke til kommentar
RoosterX Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 (endret) Da er spörsmålet, hvilke specs har pc'en du skal kjöre dette på? Dette har betydelse for om du *må* ha kort som stötter hw compression, eller om du klarer deg med sw compression(at pcen pakker filmene ned for deg eller kortet gjör det, og dermed bruker minimalt med cpu-tid) Skal du bruke dine opptak for brenne ut på DVD og så avspille i den stasjonäre dvd spilleren? Kanskje DVD spilleren stötter Divx? (som komprimerer filene til en fysisk mindre störrelse enn den gamle mpeg2 (std DVD) standarden - men med tilsvarende kvalitet) Kanskje du vil bruke dette kortet i en HTPC lösning, der pcen automatisk oppdaterer over internet - tv-guide *med* programbeskrivelse, der du kan pause live sending(for ta tlf kanskje), velge hva du vil programmet skal ta opp når du ikke er hjemme, hvilke tv-show du fölger med på som du vil alltid skal ta's opp osv I det hele tatt mange spörsmål som behöver svar, men skal pröve ta noen enkle og raske svar for dine forskjellige alternativ. ------------------------------------ Kjöp et hvilkensomhelst tv-kort fra kjent produsent uten noen form for hw compression for bare se på tv iblandt på pcen, og kanskje ta opp noen programmer i begrenset kvalitet, da prisen ofte kan väre lav for dette kortet. Kjöp et kort, basert på Ati's theater 550 brikkesett, eller Hauppauge's 250/350 (350 for tv-out mpeg 2 stream i riktig bra kvalitet, men ute pcens skjermbilde) Disse to kortene har bra bilde, bra responstid(hw mpeg 2 kort er tregere enn vanlige tunere for bytte av kanaler) og begge sparer pc for mye cpu ved opptak i DVD(mpeg2 stream) kvalitet - cpu på Athlon 1200 og hauppauge PVR 250 og KUN opptak(avspilling kommer andre faktorer inn) ca 4% CPU usage. Kjöp Plextor ConvertX PVR PX-TV402U for HW mpeg2, eller Divx compression på filene. Programvare vil väre noe begrenset på 2 sistnevnte, men der anbefaler jeg på det sterkeste SageTv sitt for HTPC oppsett, eller bruk programvare som fölger med. http://www.sage.tv Endret 15. september 2005 av RoosterX Lenke til kommentar
wiak Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 anbefaler 550pro med MediaPortal http://mediaportal.sourceforge.net/ funker helt fint her Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Hvis du bare skal ta opp litt av og til og har nok diskplass er det ikke problem med kvalitet på billig-kort. Har stort sett brukt å ta opp i YUV-format, det er ca 50% komprimert (lagres som Avi-filer), så filene kan bli litt store da. For de aller billigste korta er det fordel å sjekke hvilken chip som sitter på, Phillips-baserte kort gir brukbar value for penga. Happauge er kanskje det beste valget på billig-kort. Lenke til kommentar
wiak Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Sapphire Theatrix (med ATi Theater 550 PRO chip) koster 649 kr hos komplett.no Hauppauge! WinTV PVR150 MCE koster 795 kr hos komplett.no er ikke alttid de dyreste korta er best ATI Theater 550 PRO baserte kort slår nvidia NVTV, Hauppauge PVR150,PVR250 i tillegg gir t550pro kortet mest valuta for penga og har til og med 16 mb ram til buffing! Lenke til kommentar
RoosterX Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 (endret) Wiak: Korriger meg gjerne om jeg har feil, og vet da at dette ikke er han som gjorde tråden sitt egentlige spørsmål.. men for min egen nyskjerrighet, sist jeg prøvde XBMC for win var det uten støtte for timeshifting, og uten fungerende EPG guide?! TIA Screenshot (3x1) av SageTv Endret 14. september 2005 av RoosterX Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 (endret) Jeg leser spent i denne tråden, skal selv kjøpe et TV-kort. Har kraftig PC, men vil at kortet tar jobben, slik at PCen kan brukes til andre ting under opptak. Legger vekt på god lyd- og bildekvalitet, vil brenne/lagre i standard DVD format. Dette skal erstatte, være på like god kvalitet som en vanlig DVD opptaker. Opptak på harddisk skal vises på stor TV, opptak på DVD spilles av på DVD-spiller. Flere tips og erfaringer ønskes, gjerne linker til nyere tester (pci kort). Endret 15. september 2005 av plankeby Lenke til kommentar
gjøk1 Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Kommer jo også an på hvilket OS en vil kjøre på. Hvis det er snakk om windows er ATI kortet sikkert bra, men såvidt jeg skjønner så er det dårlig med støtte for 550pro kortet i linux. Linux og Mythtv kan være en bra kombinasjon om en vil lage en httpc. Hauppauge kortene (150,250,350 og 500) er bedre støttet under linux, spesielt er 250 og 350 planke, mens 150 og 500 er kanskje litt mer under utvikling. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 (endret) Jeg vil bruke Windows XP OS. Ønsker å ta opp i vanlig mpeg2 "DVD format", slik at det er kompitabelt med øvrige DVD-spillere. En fjernkontroll er også fint, da jeg helst ikke vil fly fram og tilbake til dataen når opptak skal spilles av (spole, pause osv.). Er det noen TV-kort fjernkontroller som også kan styre noe annet enn medfølgende "tuner programvare" ?? Sapphire Theatre 550 PRO virker ok. Vil denne gi meg like god opptaks og bildekvalitet som på en ordinær harddisk/DVD opptaker i stua ??? Endret 19. september 2005 av plankeby Lenke til kommentar
Choica Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 (endret) åssen er Hauppauge! WinTV GO2 i forhold til pris? Er det CPU'en som gjør jobben eller kortet? Og åssen er TerraTec Cinergy 400 i forhold til pris? Er det CPU'en som gjør jobben eller kortet? jeg har ikke peiling på Tv-kort.. Endret 20. september 2005 av Choica Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå