Gå til innhold

Creative høyttalere, lydkort eller plugge i hk?

Anbefalte innlegg

Vurderer å slenge med Creative I-Trigue 2.1 L3500 (Sub,2 monitorer,forsterker), Retail når jeg bestiller ny gamer-PC! har hørt at lydkort ikke er nødvendig da folk sier at innebygde lydkort på HK er mer enn bra nok. Disse høyttalerne koster ca 1k så jeg anser dem for å være rimelig ok. Trenger jeg lydkort for å få en bedre lydopplevelse, eller er det bortkastet og jeg bør heller plugge i HKet (Asus A8N)?

Og, bør jeg heller betale litt mer og få logitech z-2300?

Endret av tasjlbaill
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva som er bra nok er opp til deg, og ikke hva andre sier eller hører.

Du vil nok merke forskjell, men ikke kjøp det dyreste lydkortet du kommer over.

Kvaliteten på integrerte lydkort varierer, men som oftest er de bra nok til å plugge inn billige PC-høyttalere. Men på dyrere systemer blir det bare irriterende.

Du kan kjøpe nesten hvilket kort som helst, men ikke kjøp soundblaster live!, lydkvaliteten på disse kortene er bare marginalt bedre enn integrerte.

Lenke til kommentar
Hva som er bra nok er opp til deg, og ikke hva andre sier eller hører.

Du vil nok merke forskjell, men ikke kjøp det dyreste lydkortet du kommer over.

Kvaliteten på integrerte lydkort varierer, men som oftest er de bra nok til å plugge inn billige PC-høyttalere. Men på dyrere systemer blir det bare irriterende.

Du kan kjøpe nesten hvilket kort som helst, men ikke kjøp soundblaster live!, lydkvaliteten på disse kortene er bare marginalt bedre enn integrerte.

Altså.. Ett integrert kort plukker som oftest opp støy fra komponentene i PC'en og vil være ekstremt irriterendes om du skal spille eller høre på musikk eller kansje ikke noe som helst!

Det integrerte kortet bruker også av systemminnet og vil da om maskinen jobber hardt øke både bakgrunnsstøy og andre ulyder..

Å si at ett Live kort har mindre lydkvalitet enn ett integrert kort er bullshit! kjøp ett hvilket som helst lydkort til ett par hundrelapper og du har minst 3 ganger bedre lyd enn i ett integrert kort.. tro meg..

Så til trådstarter.. kjøp deg ett lydkort og deaktiver det integrerte så fort som mulig ;)

Lenke til kommentar

Mitt syn på soundblaster live er ikke bullshit, men min personlige mening. Jeg har sammenliknet et Soundblaster live 5.1 vs. AC97 integrert vs. EMU-1212M sammen med høyttalere og hodetelefoner av høy kvalitet. Og får å si det sånn, det er _mye_ større forskjell fra Soundblaster til EMU enn fra AC97 (integrert) til Soundblaster.

Men du har rett i at det integrerte kortet er mer utsatt for støy, men dette varierer fra maskin til maskin, alt fra uholdbart til ganske ok. Forskjellige lydkorts belastning på CPU er som regel neglisjerbar, iallfall i praksis.

Audigy 2 er et bra valg så lenge en ikke har tenkt å bruke den digitale utgangen pga. at lydbrikken jobber på 48000hz istedet for 41100, men du gjør et knallkjøp hvis du velger M-audio Audiophile 2496, som nå er nede i 900kr på www.procom.no.

EDIT: argh leif!

Endret av radiated
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...