Gå til innhold

Første benchmarks på r520

sub1343

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enig med MistaPi. Nvidia skiftet bare kodenavnet på NV47 til G70 for å få et enklere mer oversiktlig. G står for Graphic mens Chipsettene til Nvidia fra nå av kommer til å het C som står for Chipset.

70 kommer nok av at det er syvende generasjon GeForce, skifte skjedde etter at de hadde startet Utviklingen av NV47.

ATI kan også skifte navnet på R520 hvis de vil til F.eks RX1 for å vise at det er Radeon serie X1, men R520 stemmer overens med at det er 5. gen Radeon kort.

Edit: Eurographics og ikke Unigraphics. Brikken som ATI leverer til Xbox 360 skal ha 48 stk Unified shaders men jeg vet ikke kodenavnet på den brikken.

Navnet på X-Box 360 Brikken er R500, men den er helt forskjellig fra R520

Tror R600 skal bli basert på R500 å komme til PC slutten av neste år.

Edit: svar på Simen1 sitt spørsmal

Edit2: nån punktum

Endret av Steinegal
Lenke til kommentar
Enig med MistaPi Nvidia skiftet bare kodenavnet på NV47 til G70 for å få et enklere mer oversiktlig G står for Graphic mens Chipsettene til Nvidia fra nå av kommer til å het C som står for Chipset

70 kommer nok av at det er syvende generasjon GeForce, skifte skjedde etter at de hadde startet Utviklingen av NV47 som de fant ut skulle bli G70 som den første brikken som bar det nyen navnet

ATI kan også skifte navnet på R520 hvis de vil tl F.eks RX1 for å vise at det er Radeon serie X1 men R520 stemmer overens med at det er 5. gen Radeon kort.

Navnet på X-Box 360 Brikken er R500 menden er helt forskjellig fra R520

Tror R600 skal bli basert på R500 å komme til PC slutten av neste år

Et par punktum innimellom hadde ikke skadet.

On-topic: Noen som vet når CrossFire skjermkort og hovedkort skal begynne å komme for fullt, og når generasjon 2 av SLI kommer?

Lenke til kommentar

Hovedpoenget med å skifte navnet/betegnelsen fra NV47 til G70 var vel for å markere at GPU´ens arkitektur var endret. Det spiller egentlig ikke noen rolle om det heter G70 eller NV47 eller CV12, så lenge GPU´en er endret merkbart (til det bedre).

7800 GTX har 24 pipelines, og sikkert noen andre nye implementasjoner. Den er altså merkbart forandret i forhold til 6800 Ultra. På et eller annet tidspunkt så var det en trøtt stakkar som glemte å endre navnet i BIOS, og dermed så skal liksom ikke 7800 GTX være 7800 GTX, men 6900 GT? Man skal ikke ignorere skrytefaktoren, men allikevel..

Lenke til kommentar

emacoolit: Poenget er vel at 7800GTX traff ganske nøyaktig på spesifikasjonene som NV47 ble oppgitt å ha. Det at de kalte den for G70 og 7800GTX i stedet for 6900 Ultra har vel mer å gjøre med at de prøver å bløffe i kortspillet med ATI. Hvis ATI hadde trodd at NV47 var kansllert og at dette var den opprinnelige G70 så ville Nvidia vist at de hadde dårlige kort på hånda, slik at ATI kunne slått til med noe de tror knuser nvidias toppmodell, men så kunne nvidia hatt den hemmelige "egentlige" G70 i bakhånd og knust ATIs toppkort kort tid etterpå. En slik bløff ville stillt Nvidia på ytelsetronen ganske lenge. Men jeg tviler på at bløffen har fungert siden ATI trolig er fullt klar over at Nvidia bløffer og dermed har kommet med en kontrabløff (R520), og venter med godsakene (R580) til Nvidia har avslørt sin bløff ved å lansere den egentlige G70 (nå G71). På den måten hadde ATI planer om å ta innersvingen på Nvidias bløff og ende opp som kongen på haugen likevel.

Hva bryr det oss? Jo, det bryr oss at begge to holder tilbake produkter så de kan melke oss for et en ekstra mellom-modell før de slipper de virkelige supre brikkene sine. Altså holdes utviklingen tilbake av taktiske grunner.

Dette er vel og merke hvis bløffen virkelig er sann. (det er jo ikke bekreftet ennå).

Lenke til kommentar

My mistake, glemte seff å nevne de: shimmering på mipmaps. Er vel egentlig det eneste men så gjelder dette visstnok begge kortene da. Og etter det jeg leser ser det mere ut som et driverproblem.

Edit: Hehe, godt sagt simen1!! Hele greia kan ikke bli mer klar enn det du skriver der.

Edit2: En annen ting jeg kom på i farta! Hvis det er "bare slik at" nVidia har skiftet navn fra NV47 til G70 for ordnens skyld, og en dust har også glemt å forandre core inprint til G70, så gjenstår det faktum at de har ljugd om produksjonsteknikk. Leser man linken finner man fort ut at TSMC produserer 90nm i Taiwan, og ikke i Korea som det står printet inn på brikka. Det betyr igjen at brikka ikke er 90nm, siden TSMC er de eneste med slik teknikk.

Link

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar
Brikken som ATI leverer til Xbox 360 skal ha 48 stk Unified shaders men jeg vet ikke kodenavnet på den.
Xenos eller C1 som den også heter har 3 shader pipelines med 16 ALU's hver.

Jeg støttet meg bare på det som sto i artikkelen fra Eurographics. Hvis du mener dette er feil så må du gjerne utdype mer.

New Console Architectures

I sesjonen New Console Architectures presenterte ATI, IBM og Nvidia i 30 minutter hver. Først ut var ATI (Micheal Dogget) som presenterte grafikksystemet i XBox 360. Detaljene begynner etter hvert å bli kjent, nemlig 48 unified shaders, som betyr at det ikke lenger er noen forskjell på vertex og pixel shaders, og at brikken vil tilpasse disse etter spillets behov der og da. ATI fremstiller dette som en stor revolusjon og dette "will change the look of XBox games".

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Simen1: en ting er å bløffe, og overraske konkurrenten med et bedre produkt enn de forventet, slik at konkurrenten framstår som svakere enn først antatt. En annen ting er å lansere produkter på et så tidlig stadium som mulig, for å oppnå akkurat det samme.

Mener du at begge produsenter prøver å lure konkurrenten til å "slappe av", og ta seg ferie når de egentlig burde svette blod over waferne? Mye sannsynlig at det kommer til å skje :roll:

Lenke til kommentar
det er jo heller ikke poenget da. Følg med! Leste du de to innleggene til Simen1 eller? Han skriver grunnen i veeeeldig klartekst.

Mente bare at jeg ikke blir sint. Har lest postene, og det som enda er litt uklart her er hvorfor man er så sikker på at nvidia noen sinne har jobbet på en G70 core som ikke var den som ble released. Vet det gikk rykter om at nvidia "hoppet over" NV50 for å ta G70 osv, men det var vel aldri nvidia som sa noe om disse tingene? Alle virker veldig sikre på at G70 har vært noe annet enn NV47. Hvor kommer denne sikkerheten fra?

Og denne Korea / Taiwan saken har jeg ikke helt skjønt her. Hva er det den antyder? Var det meningen at IBM skulle produsere en chip for nvidia? Skjønner at merkingen er feil, men jeg ser ikke hva det har med saken å gjøre (skulle G70 som ikke var NV47 produseres av IBM eller noe?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...