Gå til innhold

Om du graver et hull gjennom Jorden

chil

Anbefalte innlegg

http://www.nesteklikk.no/20050902/66290.html

morro!

og så har jeg også en teori!

I denne teorien så har mennesket funnet opp en drakt som tåler uendelig mange + grader! så man dør ikke av varme.

Når man graver jeg gjennom jorda, og feks dukker opp i kina.. da vil man jo på et punkt grave oppover og ikke nedover..

Feks Står uti hagen i norge, graver å graver og graver.. når man er midt inni jorda tror jeg at man er vektløs(for da har man like mye masse rundt seg på alle sider) og derfra må man begynne å grave oppover.

er dere med? rart å tenke på

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett hvis du graver deg ned til midten og litt til så må du jo klatre oppover når du graver.

Den hadde jeg ikke tenkt på før. og da vil alt vannet fosse inn og skylle deg til mitten igjen, men når du er i mitten må du klarte opp uansett hvilken veg du skal. :hmm:

Om man graver ut jorden vil den da bli borte? eller bare bytte form. Hva om man graver bort halve jorda og legger jorden på andre halvdel. da vil tyngdepunktet bli ca der nordpolen er, kunne ha stått på vannski til nordpolen uten båt.

Endret av War
Lenke til kommentar

Nå er det ganske varmt inni der og ganske flytende. Jeg tror ikke det bare er å "grave" seg ned og opp. Den faste jordskorpa er jo tynn som et epleskall er i forhold til diameteren på et eple. Resten er flytende. (kanskje med unntak av kjernen)

Dessuten er det ikke bare bare å lage en sånn drakt. Den måtte i så fall motstått både temperaturer på et par tusen grader og samtidig et trykk som er mange hundre ganger høyere enn det de kraftigste dykkerklokkene klarer. Dykkerklokkene vi har nå tåler ikke mye temperatur for å si det sånn, både metall og andre stoffer blir mykere/svakere jo varmere det blir. Men selv om vi ser bort i fra trykket blir temperaturen en utfordring. Ingen materialer som tåler 2000°C isolerer særlig godt i forhold til f.eks glava, så det trengs ikke bare litt tykt skall men trolig mange titalls meter med isolasjon før "farkosten" klarer å holde ut noen døgn på 2000°C. Fysisk sett er det ingen materialer som ser ut til å være noe merkbart bedre enn de vi allerede kjenner til så det skjer neppe så mye på den fronten i fremtiden.

Med andre ord: Det er og forblir en fantasi i overskuelig fremtid å ta seg gjennom jorda.

Lenke til kommentar

men altså jeg spekulerer jo! Vi ser bort ifra at det ikke er mulig å oppholde seg inni jorda, pga de høye tempraturene, gassene og alt mulig drit!

Det jeg vil fram til er.

nr1. Mitt inni jorda er vi da vektløse?

nr2. Når vi er midt inni jorda, uansett om vi skal tilbake i samme høl, eller fortsette så må vi klatre! enige?

Nr3 hva skjer hvis man heller vann nedi et høl som går rett gjennom jorda? blir vannet liggende som en boble mitt inni jorda?

Lenke til kommentar

1 Ja

2 Ja

3 Ja

Forøvrig er The Core den mest tragiske og usansynlige SciFi-filmen som er produsert noen sinne etter min mening. Større makkverk skal man lete lenge etter. Selv en 5-åring gjennomskuer 90% av den ufattelig dårlige SciFi'en i filmen. Da den gikk på kino begynte folk å riste på hodet allerede i introen. Etter få minutter var idiotien nådd så store høyder at publikum hadde sluttet å prøve seriøst å sette seg inn i handlinga men lo sarkastisk av hvor tåpelige filmer det går an å lage. Latteren fortsatte en stund til folk var lei av å gjennomskue logiske skivebommer. Deretter gikk stemninga over i en følelse av skamfullhet på vegne av filmskaperen. Noe så trasig skal det bare ikke gå an å lage hvis man har høyere IQ enn det er alkohoprosent i Munkholm Øl. Den siste halvtimen var bare en pine å holde ut. Det er morsommere å stable korthus i stiv kuling enn å se resten av filmen. Etter filmen gikk folk lettet ut av salen og hjem og stanget i veggen over at de kunne være så dumme å betale for noe som var så åpenbart håpløst idiotisk. Ok, kanskje jeg overdriver litt, men det er ikke uten grunn at tabloidene lette fortvilet etter en side på terningene sine med færre prikker enn èn.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jordskorpa er vel ikke mer enn ~50 km tykk i gjennomsnitt (er jo selvfølgelig tykkere noen steder og svakere enkelte steder) hvis jeg ikke tar feil (mulig det er 250?). Så du må nok også ha med deg noe rimelig avasert navigeringsutstyr :p For ikke å snakke om at du må ha redskaper til å "grave" med.

Når du først har kommet deg gjennom skorpa kommer du til det som heter mantelen, og det er forsåvidt flytende materiale så når du først er under skorpa kan du egentlig rett og slett svømme inn til og rundt kjernen og så svømme oppover igjen.

I selve prinsippet skal det ikke være så vanskelig å komme seg gjennom jorden, enten by hand eller med en farkost. Man vil trenge noe som ligner en ubåt (lava er som kjent flytende) ettersom mesteparten av jorda består av flytende masse. (lava ligger bare helt øverst under jordskorpa, lengre ned kalles det mantelen).

Et annet problem er jo å komme under jordskorpa. Lavaen vil jo hele tiden prøve å strømme opp til jordoverflaten pluss at lavaen strømmer slik under jordskorpa:

Det vil si at du vil bare bli fanget i en endeløs virvel av lava :p hvor stor hastigheten er på lavaen her er meg ukjent.

post-63-1126624087_thumb.jpg

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...