Gå til innhold

Enkel løsning på nettverk mellom SUSE 9.2 / Win XP

Evilworm

Anbefalte innlegg

Har akkurat innstallert SuSE 9.2 personal på min andre pc. Kunne tenkt meg å få til en nettverkskobling som virker mellom XP og SuSE. Har et SMC 1211 (ethernet) kort i Linux-pc'n. Kan ikke noen være så snill å forklare meg (må få det med teskje) hvordan jeg kan dele filer, og få til en fungerende LAN..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nettverksforbindelse er ikke noe hokus pokus, bare du passer på at ikke noen firewall sperrer kommunikasjonen mellom pcene.

Men til fildeling fins mange muligheter: Samba, NFS, FTP, SSH osv. Mellom Linux og Windows er nok Samba det mest populære siden det funker out-of-the-box fra windows, selv om det kan være litegrann knotete å sette opp. Du installerer det via YAST. Jeg anbefaler å titte innom hjemmesida til samba og lese litt om konfigurering, selv om det også finnes GUI-programmer som kan brukes til å sette det opp. Jeg tror til og med SUSE har noe opplegg gjennom YAST, men det tillater neppe særlig mye kontroll. Ellers kan man bruke SWAT, webmin, KDEs samba-config osv.

En viktig avgjørelse med Samba er om man vil kjøre et simpelt 'share' oppsett med kun guest-tilgang, eller om man vil kjøre 'user' autentisering som krever at man oppretter brukere/passord som da naturlig nok må samsvare med brukere/passord på windowsmaskinen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...