Gå til innhold

bildestøy. (før og etter bilder)

Anbefalte innlegg

Dette var "Redigerer et innlegg i bildestøy. kan man gjøre noe med det?" tråden. Jeg endret tittelen i emnefeltet etter at jeg la inn noen bilder lenger ned på siden.

Tok noen kjappe bilder med lang eksponering (1 1/2minutt). det er veldig lett å se støy på vedlakte bilde (ISO 100). er det noe jeg kan gjøre for å minimere dette? er det støv på speilet eller brikken? fikk en følelse av at det er brikken siden prikene blir på samme sted ved zooming. uansett skal brikken være selv"rensende". kameraet er Olympus E-1 og objektivet er Olympus 14-54mm. f:22.

post-208-1126557387_thumb.jpg

Endret av capy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ikke ut som støv, mer som døde pixler, som ofte fremtrer ved lange lukkertider. Se om kameraet ditt har en funksjon for å fjerne slik støy (tar et bilde med tilsvarende lukkertid i etterkant uten å åpne lukkeren, og fjerner så støyen fra denne eksponeringen fra bildet du tok).

Støv på speilet vil uansett ikke komme på eksponeringen, går ut fra at du mener brikke eller objektiv?

Tror ikke neatimage vil gjøre noe godt for dette bildet, neatimage er konstruert for å fjerne iso-støy svjv

Lenke til kommentar

Eksperimenter litt med Photoshop hvis du har det. Finnes en del funksjoner for å fjerne forskjellige typer støy.

Har du støyfjerner på kameraet kan du skru på det.

Hvis du ikke har støyfjerner på kameraet kan du bruke samme fremgangsmåte som mange av de automatiske støyfjernerene gjør for deg ( ikke sikkert at det virker, men verdt et forsøk ):

1) Ta bildet ditt og noter deg eksponeringen.

2) Ta et bilde med tilsvarende eksponering, men dekk til linsa slik at bildet blir helt svart ( med unntak av støyen ).

3) Legg støybildet oppå originalen som en egen layer i photoshop og sett blend-mode til difference.

Da vil en del av støyen forsvinne fra originalen, gitt at støyen er lik på de to bildene.

For å ta et enkelt triks til slutt:

Ikke undereksponer, som du gjorde på eksempelbildet.

Eksponer heller litt for mye, så vil støyen bli mindre synlig.

Lenke til kommentar

For å fjerne fargen i støyen anbefaler jeg dette:

(I photoshop)

1. Duplicate layer av bildet

2. Filter>Noise>Median (setting 5)

3. Edit>Fade Median (100%, layer mode: Color)

Nå vil du bare ha noen lyse flekker igjen på bildet. Med fiffig bruk av Image>Adjustement>Replace Color vil du kunne gjøre den mindre synlig. Med litt cloning på slutten vil du kunne bli kvitt det aller meste.

Lenke til kommentar

Det er ikke unormalt mange men normalt skal de ikke være synlige, selv brikkene som NASA bruker som koster flere millioner har defekte piksler. De fleste kamera har en tabell der posisjonene er lagret sånn at de døde pikslene blir fyllt inn. Noen kamera som Olympus C-5050z har en funksjon der man manuelt kan oppdatere denne tabellen, andre kamera gjør det automatisk og noen modeller må sendes inn til service.

Hva som må til på Olympus E-1 for å få mappet ut de defekte pikslene vet jeg ikke.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Knipset noen bilder nå nettop for å teste forskjellen mellom Noise Reduction, Noise Filter, begge og ingen. Kanskje noen andre kan få bruk for bildene, så jeg har lagt de ut på Photobucket. uansett, slik ble resultatet;

Noise Reduction: NO

Noise Filter : NO

WEBNoiseReductionNONoiseFilterNO.jpg

Noise Reduction: NO

Noise Filter : YES

WEBNoiseReductionNONoiseFilterYES.jpg

Noise Reduction: YES

Noise Filter : NO

WEBNoiseReductionYESNoiseFilterNO.jpg

Noise Reduction: YES

Noise Filter : YES

WEBNoiseReducrionYESNoiseFilterYES.jpg

Noise Reduction gjør virkelig jobben her! Det er så klart lettere å se det på orginalstørrelsen på bildene, men tenkte jeg skulle lage en "WEB"versjon til dere:)

Lenke til kommentar

"Noise Reduction" tar to bilder, et med lukkeren igjen. Først et bilde med lukkeren åpen også et bilde med lukkeren igjen. Så blir støyen fra det sorte bildet trukket fra det føste bildet og all støy som er konstant mellom hver eksponering forsvinner. Bakdelen er at det tar omentrent dobbelt så lang tid siden man må gjøre to eksponeringer.

Selv på de små bildene ser man at det har god effekt på defekte piksler.

"Noise Filter" gjør noe lignende som neatimage og noiseninja og burde unngås hvis mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...